Go as far as you can, [young scientists]. The world needs you badly.

E. O. Wilson

Osoby z pokolenia Z (urodzone w latach 1997–2009) wchodzą na rynek pracy z poczuciem pewności, kierunku i siły, które przeczą ich wiekowi. W niedalekiej przyszłości dołączy do nich pokolenie Alpha (Hyperconnected, Always on, Next Gen, urodzeni w latach 2010-2025). 

Pokolenie Z, nasi studenci, praktykanci i stażyści, to największa grupa w historii ludzkości – stanowią około 30% całkowitej populacji świata. Przewiduje się, że już wkrótce, bo do 2025, pokolenie to będzie stanowić około jednej trzeciej siły roboczej w krajach OECD. W dużej mierze to osoby urodzone i w pełni wychowane w okresie szybkiego rozwoju internetu i technologii cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji. 

Pokolenie to może być najlepszą i największą nadzieją ludzkości w walce z globalnym ociepleniem, nierównościami oraz niepokojami politycznymi i społecznymi. To w ich rękach znajduje się nasza wspólna przyszłość. 

Kontekst pokolenia 

Zaspokojenie potrzeb pokolenia Z (i kolejnych, po nich przychodzących) będzie dużym wyzwaniem, ale i ogromną szansą dla nas wszystkich. Aby naprawdę zrozumieć tę nową grupę i to, co będzie oznaczać ich wejście na rynek pracy, pracodawcy muszą najpierw docenić środowisko, w którym dorastali i siły, które ukształtowały ich światopogląd. 

Członkowie tych pokoleń urodzili się po upadku komunizmu, nie pamiętają również czasów sprzed ataków z 11 września. Są otoczeni technologią od urodzenia i postrzegają narzędzia cyfrowe jako wszechobecne, a nie tylko jako modne akcesoria. Uczą się z aplikacji mobilnych na smartfonach, mediów społecznościowych lub grup online i rzadko sięgają po pilota do telewizora. Łatwe podróżowanie, czerpanie wzorców z różnych kultur i możliwość natychmiastowej komunikacji, która przekracza granice państw i kontynentów, sprawiają, że najmłodsze pokolenia są w pełni globalne. 

Wszystko to stwarza niesamowite możliwości, o których wcześniej mogliśmy tylko pomarzyć. Jednak okres dojrzewania zdominowany przez technologię może stwarzać również wyzwania, takie jak skrócona koncentracja, brak umiejętności zarządzania czasem lub wycofanie społeczne. Badanie YOUNG HEADS 2023 pokazuje, że 81,9% polskich uczniów w wieku 10-19 lat jest przytłoczonych stresem codziennego życia. Z kolei 46% z nich ma skrajnie niską samoocenę. Co więcej, młodzi ludzie są grupą, która spędziła duży procent swojego całego życia w cieniu pandemii COVID-19.

Zmiana warty

Hasło przewodnie dla młodego pokolenia to różnorodność i ma ono dla nich znaczenie w wielu wymiarach, nie tylko w odniesieniu do rasy i płci, ale także w odniesieniu do tożsamości i orientacji. Podstawowe wartości młodego pokolenia znajdują odzwierciedlenie w ich priorytetowym traktowaniu aktywizmu społecznego oraz w znaczeniu, jakie przywiązują do pracy w organizacjach, których wartości są zgodne z ich własnymi.  

Młode pokolenie nie formułuje już opinii o firmie wyłącznie na podstawie jakości ich produktów czy usług, ale także na podstawie etyki organizacji, jej postaw i wpływu społecznego. Firmy muszą wykazać swoje zaangażowanie w szerszy zestaw wyzwań społecznych, takich jak zrównoważony rozwój, zmiany klimatyczne i głód, żeby spotkać się z pozytywnym odbiorem w oczach tych konsumentów. 

Czy jesteś gotowy na zmianę warty? 

Wiele europejskich badań wykazało, że zespoły zróżnicowane wiekowo są bardziej efektywne i odnoszą większe sukcesy. Dlaczego więc tylko 8% firm, które mają programy różnorodności i integracji, faktycznie rozszerzyło te strategie, aby uwzględnić wiek jako równie ważny czynnik jak płeć czy rasa?

Starsze pokolenia czasami karykaturują pokolenie Z jako pełną temperamentu zbieraninę „płatków śniegu” i „truskawek”, które uosabiają wybryki ery mediów społecznościowych. Jednak ci cyfrowi tubylcy to znacznie więcej. Wychodzą z globalnej pandemii odporni i pragmatyczni, samodzielni i nastawieni na współpracę. Firmy, które ich lekceważą, robią to na własne ryzyko.

Całe branże będą się tworzyć i upadać w następstwie młodych pokoleń, a jednak niewiele organizacji wydaje się być gotowymi na tę ewolucję. Potrzebujemy pomysłów o różnej skali i różnym zasięgu, bo na samym końcu to jest nasza odpowiedzialność. Choć młodzi ludzie stanowią około 30% naszej populacji, to stanowią jednocześnie 100% naszej przyszłości. 

Aby przyciągnąć młodych specjalistów, pracodawcy muszą być gotowi na przyjęcie tempa ewolucji odpowiadającego środowisku zewnętrznemu. Młode pokolenie chce gromadzić kombinacje różnych zestawów umiejętności, zamiast deklarować pojedyncze i wąskie specjalizacje. Młodzi nie chcą podążać tradycyjną hierarchiczną ścieżką awansu w organizacji. Musimy zadbać o inne możliwości i formy rozwoju, aby  zaspokoić potrzeby i aspiracje talentów pokolenia Z, jak na przykład proponowanie im prowadzenia projektów z różnych miejsc i obszarów organizacji, gdzie będą mogli szlifować i wzmacniać swoje zestawy umiejętności. 

Dajmy też sobie możliwość wykorzystania doświadczenia i mądrości pokoleń X, Y do wspierania młodych profesjonalistów w stawaniu się silnymi liderami.

Młodzi profesjonaliści w PMI PC

Strategia obszaru rozwoju młodych profesjonalistów w PMI PC zawiera wiele form i działań wychodzących naprzeciw potrzebom tych pokoleń. Projekt Ogólnopolskich Uczelnianych Igrzysk Zarządzania Projektami PMI PC, który realizowany będzie cyklicznie w kolejnych latach, jest jednym z działań, które się idealnie w tę strategię wpisuje. 

Ogólnopolskie Uczelniane Igrzyska Zarządzania Projektami PMI PC 2024

Po sukcesie podkarpackich Igrzysk w 2023 postanowiliśmy wznieść naszą inicjatywę na kolejny poziom i zaprosić do udziału w niej zespoły studentów z całego kraju. 

W związku z tym, że w Polsce funkcjonuje ponad 400 uczelni i spodziewaliśmy się dużego zainteresowania z ich strony, postanowiliśmy dostosować formułę tego wydarzenia i zmniejszyć wyzwania, które mogły być dla studentów barierą przed zgłoszeniem się do udziału. Igrzyska nadal planowaliśmy jako wydarzenie trzyetapowe, więc tym wyzwaniem była przede wszystkim konieczność ewentualnej dwukrotnej podróży na rozgrywki, stąd nasza decyzja o przeprowadzeniu półfinału, który odbył się w marcu, w formule online.

Do udziału w rozgrywkach zgłosiło się 29 zespołów z uczelni z całej Polski, z których do półfinału zostało zakwalifikowanych 27. Chcieliśmy przybliżyć studentom jak wyglądają egzaminy PMI, podjęliśmy więc decyzję, że ten etap przeprowadzimy w formie testu teoretycznego w języku angielskim, zbliżonego poziomem wiedzy do egzaminu CAPM.

Fot. Natalia Gałązka

Poziom rozgrywek był bardzo wysoki, w wyniku czego konieczna była dogrywka, a do ścisłego finału Igrzysk zakwalifikowało się 10 drużyn. Ten ostatni etap zrealizowaliśmy w kwietniu stacjonarnie, w pięknym budynku Biblioteki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Fot. Natalia Gałązka

Finał polegał na zrealizowaniu wyzwania w formie gry, w której pięcioosobowe zespoły podjęły się realizacji projektu budowy i uruchomienia parku rozrywki. Grę zaprojektował i przeprowadził Główny Partner Igrzysk, firma WHITECOM.

Po kilku godzinach inicjowania, planowania i realizacji projektu, harmonogramowania i budżetowania zadań, walki o zasoby i tworzenia dokumentów projektowych mogliśmy wyłonić zwycięzców:

  • I miejsce zajął Zespół z Uniwersytetu Gdańskiego,
  • II miejsce zajął Zespół z Collegium Civitas w Warszawie,
  • III miejsce zajął Zespół z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy!

Fot. Natalia Gałązka

Całe wydarzenie nie byłoby jednak możliwe do zrealizowania, gdyby nie nasi partnerzy. Do wszystkich kierujemy ogromne podziękowania:

  • WHITECOM – Partner Główny Ogólnopolskich Uczelnianych Igrzysk Zarządzania Projektami PMI PC,
  • Biblioteka Szkoły Głównej Handlowej i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
  • FOCUS ON Business,
  • Lumina Learning,
  • Inprogress,
  • OnePress – Wydawnictwo Helion,
  • GPM EMEA,
  • Nokia.

O oprawę fotograficzną wydarzenia zadbała Natalia Gałązka, której również dziękujemy. Największe podziękowania kierujemy jednak do osób realizujących ten wymagający projekt – wolontariuszy PMI PC, to właśnie dzięki ich pracy możemy realizować naszą strategię. Ogromnie dziękujemy – bez Was nie ma nas.

Fot. Natalia Gałązka

Ta inicjatywa została również zauważona i doceniona przez PMI Europe, dzięki czemu miałyśmy możliwość opowiedzieć o tym projekcie, jak i o naszych pozostałych elementach strategii podczas kwietniowego spotkania PMI Leadership Institute Meeting w Berlinie. Zainteresowanie naszymi inicjatywami było na tyle duże, że już podjęliśmy działania w kierunku realizacji Igrzysk na poziomie międzynarodowym. Zapraszamy do śledzenia działań związanych z naszą strategią i wspólnego rozwijania społeczności młodych profesjonalistów z PMI PC.