Bycie Project Managerem w 2024 roku w świecie IT to nie lada wyzwanie; często sama zadaję sobie pytanie, czy to rola, pozycja, funkcja, a może już trochę powołanie? Oczywiście wykonujemy swoje zadania projektowe związane ściśle z naszymi stanowiskami, ale w rzeczywistości jesteśmy nie tylko managerami – jesteśmy przede wszystkim liderami, którym ufa zespół i w kierunku których spogląda szukając odpowiedzi i wsparcia.


Liczba stawianych przed nami zadań, oczekiwań i obowiązków stale rośnie, nie tylko w czasie pracy, ale także poza nią. Mamy dostęp do wielu możliwości, dzięki którym PM ma szansę rozwijać swoje umiejętności i uczyć się. Z drugiej jednak strony ten nadmiar połączony z szybkim tempem życia może zawyżać nasze oczekiwania wobec samych siebie i owocować nieustannym poczuciem, że coś nas omija (tzw. FOMO). Zdarza się, że wpadamy w paraliż analityczny niekończących się pytań – co warto rozwijać? Które szkolenia, spotkania wybrać? Czym się interesować? W co inwestować swoje zasoby czasowe i finansowe? Brzmi znajomo? 

Podstawy i towarzystwo

Zbigniew Wodecki śpiewał kiedyś: Zacznij od Bacha i ja się z nim absolutnie zgadzam – zacznij od podstaw! A podstawą w dobrym planowaniu swojego rozwoju jest zdefiniowanie celu, do którego będziesz dążyć. Chcesz rozwijać umiejętności miękkie? A może budować network i zbierać doświadczenie? Wolisz naukę w skupieniu i ciszy, zgodnie ze swoim tempem i możliwościami, czy może w dużej grupie? Szczera odpowiedź na te pytania powinna pomóc Ci w podjęciu następnego kroku i ustaleniu pewnego rodzaju „roadmapy” Twojego personalnego rozwoju. Bądź ze sobą całkowicie uczciwy i zastanów się, czego naprawdę oczekujesz i co Cię interesuje. Z mojego doświadczenia wynika, że w takich działaniach dobrze mieć drugą osobę, najlepiej o podobnym doświadczeniu, z którą można wymieniać się pomysłami i weryfikować wartość płynącą z wybranych aktywności. „Partner in crime” doda Ci także otuchy w chwilach zwątpienia i frustracji, a te – nie oszukujmy się – na pewno wcześniej czy później się pojawiają. Rozejrzyj się dookoła – może w Twojej firmie lub otoczeniu jest ktoś, kto ma podobne pomysły? Może nawiązując nową znajomość, podejmiesz pierwszy krok w poszerzaniu swojej sieci kontaktów?

Bogactwo wyboru

Jeśli wiesz już, jaki jest Twój cel, oraz masz współtowarzysza tej podróży, zacznij rozszerzać swoją aktywność w mediach społecznościowych związanych z pracą zawodową. LinkedIn jest skarbnicą wiedzy jeśli chodzi o rozwój i prawdopodobnie jest najprostszą ścieżką do znalezienia interesujących Cię materiałów, spotkań, ekspertów i informacji. Jak każda platforma, po częstym aktywnym użytkowaniu, LinkedIn zacznie pozycjonować ciekawe dla Ciebie treści. Dodatkowo, zachęcam do przeglądania tematycznych spotkań, na które można zapisać się na platformie Meetup. A co tam mamy na tapecie? Całą gamę różnorodnych spotkań i eventów, od lokalnych oddolnych inicjatyw, takich jak Agile Silesia, inkubatory przedsiębiorczości, user groupy technologiczne, przez regularne spotkania i konferencje organizowane przez różne firmy i uczelnie na terenie całej Polski – tutaj polecam głównie zainteresować się ofertą konferencji z tematyki projektowej, np. spotkania Między Projektami czy PM Mania. Wierzę, że warto poszerzać swoje horyzonty i uczestniczyć w bardziej różnorodnych spotkaniach, takich jak konferencja Made in Wrocław, kongres CyberTrust, czy nawet technologiczne – DevOps Days Poland, Devoox, AWS Summit.

Dodatkowo – warto przyjrzeć się uważnie opcji mentoringu. Być może jesteś osobą, która mogłaby podzielić się swoją wiedzą z innymi Project Managerami, lub sam czujesz, że potrzebujesz mentora, który pokieruje Cię i będzie dobrym partnerem do rozmowy i weryfikacji Twoich pomysłów i sposobów pracy. Istnieje wiele różnych programów mentoringowych, zarówno płatnych jak i darmowych. W ostatnim czasie uczestniczyłam w bardzo inspirującym Global Mentoring Walk organizowanym przez Vital Voices Poland. Moją uwagę przykuł również program reverse mentoring, którego idea polega na dzieleniu się wiedzą przez młodszych pracowników z osobami z większym stażem pracy – wydaje mi się to ciekawym konceptem wartym eksplorowania.

Szkolenia i certyfikacje

Jeśli natomiast Twoim celem jest nauka i zdobywanie certyfikacji, warto zastanowić się, który obszar jest dla Ciebie najbardziej interesujący i jesteś gotów poświęcić mu czas. Jestem bowiem zdania, że nauka jest najbardziej wymagającą ścieżką, jaką można wybrać – wymaga konsekwencji i bardzo dużego nakładu czasu i pracy. Jeżeli jesteś PM-em, na pewno stale musisz rozwijać swoje umiejętności związane z zarządzaniem i wszelkimi aspektami projektowymi – na przykład ryzykiem, budżetem, komunikacją z interesariuszami i zespołami. Świetnie sprawdzają się tutaj darmowe webinary (na przykład organizowane przez ICAN institute), ale także odpłatne szkolenia zakończone certyfikacją potwierdzającą zdobycie umiejętności (Agile Project i Program Management, Management of Risk, PRINCE2 Agile, ITIL, Management of Value). Jeśli natomiast chcesz wykroczyć poza swój „standardowy” zakres, być może zainteresuje Cię na przykład obszar działania Biznes Analityka i czujesz, że rozwój tej kompetencji wniesie dodatkową wartość do Twojej pracy. Dobra znajomość i umiejętność pracy z biznesem w obecnych czasach jest kluczowa, a analiza biznesowa to istotny kierunek rozwoju dla każdego zaangażowanego PM-a. Jakiś czas temu zasięgnęłam porady znajomej BA, która poleciła mi Entry Certificate in Business Analysis, wydawany przez International Institute of Business Analysis. Zarówno uczelnie prywatne jak i państwowe oferują również szeroki zakres studiów podyplomowych z zarządzania projektami, talentami, organizacją, psychologii w biznesie czy psychologii grupy. W okresie rekrutacji warto przejrzeć oferty szkół wyższych, zwykle wtedy można złapać się na dodatkowe promocje. 

We własnym tempie

Nie zapominamy również o nauce w stylu „self-paced” – książki, ebooki, podcasty, publikacje naukowe, artykuły… Jak się w tym odnaleźć i w jaki sposób wyłuskać coś dla siebie? W mojej ocenie – metodą prób i błędów. Jestem zdania, że nie wszystko jest dla każdego. Każdy musi sam znaleźć materiały, które spełnią jego oczekiwania. Polecam zbudować w sobie nawyk porannej prasówki, w której czytasz z uwagą choć jeden artykuł, na przykład Forbes (lub Forbes Women – można spróbować dla testu uruchomić darmową miesięczną subskrypcję), Harvard Business Review, albo webforum.org. To samo tyczy się podcastów – próba odsłuchania wszystkich, które masz na liście „ulubione/ciekawe” zapewne skończy się fiaskiem i tylko Cię zdemotywuje. Poszukaj autorów, którzy charakterologicznie najbardziej z Tobą rezonują i których treści kontrybuują do Twojego celu.

Techniki i narzędzia

Na koniec – słynne last but not least – jeśli chcesz mieć kontrolę nad swoim rozwojem jako project manager, postaraj się podejść do tego… projektowo. Wykorzystaj narzędzia, które ułatwią Ci planowanie nauki i realizację celu. Buduj listę zadań, roadmapę, priorytetyzuj, rób regularne review i zbieraj oraz dziel się feedbackiem (mówiłam, że towarzystwo się przyda!). Możesz korzystać ze zwykłego notatnika czy OneNote’a, ale ja najbardziej polecam narzędzia, do których będziesz mieć taki sam dostęp zarówno z komputera, jak i ze swojego smartfona – Miro, Asana, Figma, narzędzia do tworzenia map myśli – pomogą Ci w monitorowaniu swoich postępów i weryfikowaniu ilości pomysłów i zadań, które na siebie nakładasz. Warto testować i poszukać czegoś, co najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.


Podsumowując dodam, aby w tym wszystkim dbać o dobre nawyki – to one są kluczem do Twojego sukcesu! Proste rutynowe działania, powtarzane codziennie, pozornie wydają się nie mieć znaczenia, ale mogą po pewnym czasie okazać się game-changers. Nie zapomnij się także nagrodzić! Ja, za radą mojego mentora (sic!) wdrożyłam system, w którym odnotowuję swoje sukcesy i osiągnięcia danego tygodnia czy miesiąca. W momentach zwątpienia, gdy wydaje mi się, że zupełnie nie idę do przodu, spoglądam w te notatki, i cieszę się z drobnych kroków i decyzji, uświadamiając sobie, że konsekwentnie zbliżają mnie one do celu.