Zarówno w projektach, w biznesie, jak również w życiu jest jedno proste, ale jednocześnie bardzo skomplikowane słowo. Wpływa na to jak działa organizacja, jak działa projekt czy program. Daje zespołom poczucie celu, pozwala przekonać interesariuszy do inwestowania w dany temat. Jest podstawą efektywności i sukcesu w projekcie. Jeśli przyrównać projekt do żywego organizmu byłaby czerwonymi krwinkami, które dostarczają niezbędne do życia składniki do jego komórek. O czym mowa? O komunikacji.
O komunikacji w projektach można myśleć na wiele sposobów. Można postrzegać ją jako zaplanowany zestaw metod, narzędzi, kanałów, jak również jako kompetencję, która jest podstawą dla kierownika projektu, jak i całego zespołu. Efektywna – podtrzymuje odpowiednie zaangażowanie interesariuszy i motywację członków zespołu.
Czarno na białym o komunikacji
W kontekście projektowym komunikacja, jako kompetencja, łączy działania zespołu ze strategią, celami i akcjami, jakie prowadzą do sukcesu projektu. Jest podstawową kompetencją oraz umiejętnością, jaką musi posiadać kierownik projektu. Okazuje się, że 90% pracy kierownika projektu to właśnie przekazywanie odpowiednich informacji do odpowiednich osób w stosownym czasie dla zrealizowania celów projektu1. Badania dotyczące komunikacji w projektach pokazują, że efektywna komunikacja, w której stosowane są dobre praktyki i narzędzia pozwala na realizację projektów w ich ramach czasowych, a także w ustalonym budżecie przynosząc założone korzyści. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PWC nawet 57% projektów nie kończy się sukcesem właśnie z powodu niepowodzeń w komunikacji i przekazywaniu informacji2.
PMI Pulse of the ProfessionTM In-Depth Report: The Essential Role of Communications ujawnia, że aż 56% kapitału projektowego jest narażone na ryzyko z powodu nieefektywnej komunikacji w projekcie.
Badania te potwierdzają także hipotezę, że efektywna komunikacja prowadzi do większego prawdopodobieństwa dostarczenia projektu na czas (71% vs. 37%) i w określonym budżecie (76% vs. 48%).
![](https://strefapmi.pl/wp-content/uploads/kolory1-700x380.png)
Rys. 1. Czy te dane są prawdziwe?
Źródło: D. O’Brien, L. Haskins, PWC, Project Management: Improving Performance, reducing risk. When you will think differently about project management?, 2014, www.pwc.com/jg
![](https://strefapmi.pl/wp-content/uploads/kolory2.png)
Rys. 2. Z lewej: Procentowa ilość zagrożonego kapitału z uwagi na nieefektywną komunikację. Z prawej: Organizacje komunikujące się efektywniej odnoszą lepsze wyniki w projektach.
Źródło: Project Management Institute, Inc., Pulse of the Profession In-Depth Report: The High Cost of Low Performance: The Essential Role of Communications, May 2013. PMI.org/Pulse
Przedstawione dane pokazują jak ważna jest efektywna komunikacja, jako narzędzie kierownika projektu i jaki ma wpływ na ostateczny sukces przedsięwzięcia. Jednak czy aby na pewno?
Czy białe jest białe a czarne jest czarne – czy można ufać statystykom?
Paradoksy statystyki, jak paradoks Simpsona, mogą wywołać niedowierzanie. Jeśli Jaś zdał w jednym dniu 0% egzaminów, a w drugim 75%, natomiast Małgosia zaliczyła w pierwszym dniu 25% egzaminów, a w kolejnym 100% – to kto zdał ich więcej, jeśli liczba zdawanych egzaminów była taka sama3?
Przecież każdy z nas wie, że statystyczny Polak wcale nie ma 2/3 psa, a jego pies nie ma trzech nóg. Czy taka właśnie jest rzeczywistość?
Aby się przekonać, warto przytoczyć przykład z życia wzięty, jak nieefektywna komunikacja działa na projekt. Nawet jeśli jesteście w trakcie wykonania projektu, realizujecie swój plan komunikacji, używacie powszechnie dostępnych metod i sposobów komunikowania się z zespołem i z sukcesem facylitujecie przepływ informacji, może się nagle okazać, że coś przestaje działać.
W pewnym projekcie, podczas fazy implementacji spada efektywność pracy, pojawia się niezliczona ilość e-maili o różnych tytułach, a dwaj członkowie zespołu zaczynają wymieniać się plikami w bardzo nieustrukturyzowany sposób. Słowa płyną, spotkania przedłużają się. Co się mogło stać z poukładanym zespołem, który przez parę miesięcy działał jak sprawnie naoliwiona maszyna?
Przyczyn może być wiele, jednak warto zwrócić uwagę na różnice w sposobie komunikacji osób w zespole projektowym. Mogą one generować dodatkowe ryzyka, które wpłyną na efektywność realizacji projektu i dostarczenie go na czas.
Tak właśnie było i w tym przypadku. Zbieranie wymagań projektowych, jak i kolejne kroki przebiegały pomyślnie, bo to klient przedstawiał wymagania, a dostawca pokazywał możliwości ich realizacji. Schody pojawiły się, kiedy w trakcie implementacji należało skupić się na detalach. Przekazywanie danych stało się chaotyczne, spotkania statusowe przerodziły się w dyskusje o opiniach czy przypuszczeniach lub wyjaśnianiu niezrozumiałych części niezliczonej korespondencji między członkami zespołu. Tempo pracy zmalało prawie do zera, a frustracja była wyczuwalna. Dlaczego?
Ujawniły się prawdziwe style komunikacji dwóch głównych uczestników projektu. Jeśli odwołamy się do modelu Insights, czy też do psychologii osobowości Carla Gustava Junga, spotkały się ze sobą chaotyczny i zbyt optymistyczny Słoneczny Żółty i poukładany, precyzyjny Chłodny Niebieski. Nawet proste zadania dotyczące przekazania informacji zwrotnej na temat przesłanych danych stały się czymś niewykonalnym.
Spotkania podczas gorszych dni były tyradą Słonecznego Żółtego, który nie dawał dojść do głosu nawet kierownikowi projektu, już nie mówiąc o Chłodnym Niebieskim. Projekt chylił się ku upadkowi właśnie z powodu nieefektywnej komunikacji. Są jednak sposoby, aby wyjść z takiego impasu i uratować projekt.
![](https://strefapmi.pl/wp-content/uploads/kolory3.png)
Rys. 3. Energie Kolorystyczne Insights Discovery w dobrym dniu.
Źródło: www.insights.com
![](https://strefapmi.pl/wp-content/uploads/kolory4.png)
Rys. 4. Energie Kolorystyczne Insights Discovery w kiepskim dniu.
Źródło: www.insights.com
Od czerwonego do zielonego
Jeśli komunikacja nie działa dobrze, zadania się opóźniają, pojawiają się nowe ryzyka wywołując efekt domino, który doprowadza do tego, że status projektu staje się czerwony, kierownik projektu musi działać. Co jest ważne w aspekcie komunikacji, aby do tego nie dopuścić i utrzymać zielony status projektu?
Jest wiele teorii na ten temat – jedna z nich, autorstwa H. Cottermana, K. Forsberga i H. Mooza pokazuje, że połączenie czterech głównych czynników, jakimi są uczestnicy, techniki, środowisko projektowe i język jest kluczem do efektywnej komunikacji4.
Jest to zbieżne z tym, o czym mówi PMBOK® Guide, który wyróżnia 3 podstawowe procesy, o jakie należy zadbać w projekcie dla zapewnienia efektywnej komunikacji: jej zaplanowanie, zarządzanie oraz monitorowanie.
Przede wszystkim istotną rolę odgrywa rozpoznanie potrzeb komunikacyjnych interesariuszy, jak również członków zespołu. Istotnym jest, aby rozpoznać je we wczesnych fazach projektu oraz aby dokonywać rewizji tych założeń podczas trwania projektu. Identyfikacja zmian w wymaganiach informacyjnych interesariuszy pozwoli na szybką reakcję i dostosowanie zawartości informacyjnej przekazywanych komunikatów, a tym samym zwiększy efektywność komunikacji.
Metody czy techniki komunikacji to kolejna ważna rzecz do rozpoznania i zaplanowania. PMI mówi o komunikacji interaktywnej, push czy pull . Metody te muszą być dopasowane do wcześniej rozpoznanych indywidualnych potrzeb interesariuszy.
Oprócz tych dwóch istotnych elementów w planie komunikacji powinny się znaleźć również5:
- wysokopoziomowa zawartość komunikacji – co będzie komunikowane, w jakim formacie, na jakim poziomie szczegółowości,
- częstotliwość komunikacji – kiedy ma zostać wysłany dany komunikat do interesariuszy, jak często odbywają się spotkania statusowe, jaka komunikacja powinna się odbywać ad hoc,
- osoby odpowiedzialne za dystrybuowanie danych komunikatów,
- proces eskalacyjny problemów pojawiających się w projekcie, dla ich sprawnego i szybkiego rozwiązywania,
- sposoby i metody pozyskiwania informacji,
- sposoby aktualizowania planu komunikacji.
Kierownik projektu dbając o wszystkie te elementy planu komunikacji tworzy niezbędną bazę dla efektywnego przekazywania informacji.
Jeśli mamy już plan, zgodnie z najlepszymi praktykami PMI, należy zadbać o jego wdrożenie w życie, a więc zbieranie informacji, tworzenie ich na podstawie danych projektowych, dystrybuowanie według ustaleń oraz przechowywanie i monitorowanie.
Ważne jest to, aby zwrócić uwagę na czynniki środowiskowe i organizacyjne, które będą kształtować zarządzanie komunikacją w projekcie. Kultura organizacyjna i kultura komunikacji w firmie może być zarówno czynnikiem ułatwiającym jak i utrudniającym przekazywanie informacji projektowych. W przypadku przytoczonego projektu ze Słonecznym Żółtym i Chłodnym Niebieskim w zespole, spotkanie się dwóch różnych kultur organizacyjnych stanowiło dodatkową komplikację.
Struktura organizacyjna oraz struktura projektu dodatkowo komplikowała komunikację. Ścieżki eskalacji problemów nie były efektywne, z uwagi na raportowanie jednej organizacji do innej i świadczenie usług na rzecz organizacji trzeciej.
Zarządzanie komunikacją to jednak nie koniec działań kierownika projektu, aby zapewnić efektywność przekazywania informacji. Kluczem jest monitorowanie i kontrolowanie, innymi słowy sprawdzanie, czy potrzeby informacyjne interesariuszy są zaspokojone i czy zaplanowana komunikacja prowadzi do pożądanego efektu.
To właśnie monitorowanie komunikacji pozwala na identyfikację problemów, takich jak z komunikacją Słonecznego Żółtego i Chłodnego Niebieskiego. Kierownik projektu monitorując postępy projektu w odniesieniu do planu, zbierając informację zwrotną na temat realizowanych działań, obserwując zespół i sprawdzając pojawiające się problemy w prowadzonym rejestrze (issue log) wiedział, że należy podjąć jak najszybciej działania korygujące.
W tym konkretnym przypadku sprawdziło się narzędzie znane ze zwinnych metodyk zarządzania projektami – krótkie codzienne spotkania typu stand up, a także rewizja metod komunikacji założonych w planie. Wprowadzenie zasady „jednego pliku” (master file), czyli korzystanie tylko i wyłącznie z jednego, z góry ustalonego formatu pliku, na którym obaj członkowie zespołu mogli pracować. Ponad trzytygodniowe opóźnienie zostało nadrobione w ciągu kolejnych 2 tygodni. Pokazuje to, jak istotne jest odpowiednie rozpoznanie potrzeb informacyjnych, stylów komunikacji, jak również szybkie dostosowywanie się do ich zmian w trakcie realizacji założonych zadań.
![](https://strefapmi.pl/wp-content/uploads/kolory5.png)
Rys. 5. Zarządzanie komunikacją – przepływy danych ze szczególnym uwzględnieniem wpływu struktury i kultury organizacyjnej.
Źródło: Project Management Institute, PMBOK® Guide, Sixth Edition, s. 380, 2017
Klucz do zielonego w rękach kierownika projektu
Jednym z narzędzi procesu monitorowania komunikacji wg PMBOK® Guide są umiejętności interpersonalne i zarządzania zespołem. Te umiejętności odgrywają ogromną rolę, jeśli pojawiają się trudności w komunikacji zespołu.
Podstawą jest oczywiście dialog i rozmowa z uczestnikami projektu, ale również obserwacja. Pozwalają kierownikowi projektu na identyfikowanie problemów, konfliktów czy też przestojów z wykonywaniem zadań. Kierownik projektu powinien facylitować komunikację w taki sposób, aby pokazywać dobre wzorce i uczyć swój zespół dobrych praktyk.
Bruno Kahne w Deaf tips – Powerful communication, pisze, że bazą efektywnej komunikacji jest jednoczesne proste i dokładne wyrażanie treści, jaką chcemy przekazać. Człowiek ma jednak tendencję do zaniedbywania jednego z tych aspektów – albo budujemy bardzo proste wypowiedzi, które nie niosą odpowiedniej treści informacyjnej, albo zbyt złożone, w których gubimy sedno komunikatu6. Kierownik projektu powinien promować prostotę i precyzyjność komunikacji wewnątrz zespołu projektowego.
Jak zauważa Robert Bruce w artykule Why Communication is Important in Project Management7, najlepsi kierownicy projektów regularnie pamiętają również o:
- aktywnym słuchaniu – słuchają dobrych i złych opinii, zadają pytania i parafrazują, aby zrozumieć sedno problemu i sposób jego rozwiązania,
- podkreślaniu przewagi efektywności nad szybkością – bieg średnim tempem w stronę celu jest o wiele lepszy niż szybki sprint w kółko,
- zadawaniu pytań, aby dogłębnie zrozumieć problem,
- opieraniu zarządzania na szacunku i dobrych relacjach z zespołem – ważna zasada – nie traktuj innych tak, jak nie chciałbyś być traktowany,
- zapewnieniu odpowiedniego poziomu poinformowania interesariuszy i zespołu – to, że kierownik projektu wie, co się dzieje, nie oznacza, że sponsor czy też tester ma taką informację.
To właśnie kierownik projektu nadaje ton pozytywnej współpracy w projekcie, będąc otwartym i kooperatywnym prowadzi zespół do sukcesu.
Niebieski zakończony z sukcesem
Jak pokazują badania i statystyki, ale też prawdziwe przykłady projektowe efektywna komunikacja jest kluczowym czynnikiem sukcesu projektów. To kierownik projektu jest architektem jej podstawy, a członkowie zespołu, jak i interesariusze malują jej ostateczny pejzaż. Zarządzając projektem warto zastanowić się, jak powinna wyglądać komunikacja, zaplanować ją, uzgodnić z jej odbiorcami i uczestnikami, bo to efektywne przekazywanie informacji prowadzi do uzyskania pożądanych efektów naszej pracy. Dlatego też warto jest poznawać kolory komunikacji, aby doprowadzić swój projekt do koloru niebieskiego, który w rozumieniu klasyfikacji statusów BRAG jest kolorem sukcesu8.
1 Project Management Institute, PMBOK® Guide – Sixth Edition, s. 61, 2017
2 D. O’Brien, L. Haskins, PWC: Project Management: Improving performance, reducing risk. When will you think differently about project management?, 2014, https://www.pwc.com/jg/en/publications/ned-presentation-project-management.pdf
3 Paradoks Simpsona. O dyskryminacji kobiet, kamicy nerkowej i bezrobociu, www.statystyczny.pl
4 B. Wróbel, Rola Komunikacji w Zarządzaniu Projektami, Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Zarządzanie Publiczne 3/2007, s. 125
5 Project Management Institute, PMBOK® Guide, Sixth Edition, s. 377, 2017
6 B. Khane, Deaf Tips – Powerful Communication, CreateSpace Independent Publishing Platform, 1.10.2013
7 R. Bruce, Why Communications is Important in Project Management, 12.2015, www.teamgantt.com
8 BRAG status – Blue, Red, Amber, Green, gdzie „blue” – niebieski oznacza zadanie zakończone, https://www.agenor.co.uk/blog/deployment-management-countdown-to-success
Delivery Director in an IT company leading a business unit delivering different types of projects for the success of the Clients. Certified Project Manager who is considering Project Management as a science and an art. Project Manager working in complex cross functional and international environments realizing projects such as innovation and transformation, HR with focus on improvements, system implementations, transitions, integrations/ splits (M&A), go-to-market etc. After work – traveler who is looking for undiscovered and surprising places in Europe as well as all over the world. Amateur of macro photography, who likes listening to good music and interesting audiobooks. Usually, looking for perfection in the world around.