Branża IT przechodzi dynamiczne zmiany, które wpływają zarówno na pracowników, jak i pracodawców. Redukcje etatów i rosnąca konkurencja sprawiają, że dla tych pierwszych znalezienie właściwego miejsca zatrudnienia staje się wyzwaniem. 2024 rok to moment, w którym potrzebny jest dobry kompas – zarówno dla specjalistów, którzy chcą odnaleźć się na nowym rynku, jak i dla firm szukających talentów. Jak skutecznie nawigować w tej nowej rzeczywistości, aby odnosić sukcesy? Przeczytaj i dowiedz się, jak obrać właściwy na nie kurs!
Według raportu inhire.io IT Market Snapshot 2024, w pierwszym kwartale 2024 roku średnie zarobki Project Managerów wynosiły 16 618 PLN na umowie o pracę (UoP)oraz 19 470 PLN na B2B. W drugim kwartale zauważono już istotny wzrost wynagrodzeń, co może oznaczać delikatne odbicie rynku IT, ale również odzwierciedlać zwiększone oczekiwania wobec umiejętności i doświadczenia. Średnie wynagrodzenie na UoP wzrosło do 23 268 PLN, a na B2B do 21 530 PLN. Z drugiej strony, raport od TRAFFIT Jakość aplikacji w 2024, daje nieco szerszą perspektywę czasu i wskazuje 15% spadek liczby ofert pracy w okresie od 2022 do 2024 roku, przy jednoczesnym wzroście średniej liczby aplikacji. Średnio na jedno stanowisko przypada aż 80% więcej kandydatów (2022 vs. 2024), a prawie 72% kandydatów nie przechodzi do kolejnego etapu rekrutacji. Z perspektywy PM-a szukającego pracy, sytuacja jest więc słodko-gorzka: więcej ofert (w porównaniu Q1 do Q2 2024), wyższe wynagrodzenia, ale też większa konkurencja.
Jakość aplikacji ponad ilość
Masz jedną wersję CV, którą codziennie wysyłasz w odpowiedzi na wszystkie napotkane ogłoszenia? Przetestuj nowe podejście. Ustal sobie jeden dzień w tygodniu na przeglądanie nowych ofert i wybierz 3-5, na które przygotujesz dopracowaną aplikację. CV powinno prowadzić dialog z ogłoszeniem i udzielać odpowiedzi na kluczowe pytania, jakie stawia pracodawca w opisie stanowiska. Jeśli w CV nie pojawiają się wymagane kompetencje lub doświadczenie, rekruterzy mogą założyć, że kandydat ich po prostu nie posiada. Kolejnym częstym błędem jest pobieżne czytanie wymagań. Przykładem może być wysłanie CV w języku polskim, gdy pracodawca wyraźnie prosił o dokumenty w języku angielskim. Tego rodzaju zaniedbania mogą być odbierane jako brak dbałości o szczegóły, co w przypadku rekrutacji Project Managera może skutkować wykluczeniem kandydata na wczesnym etapie rekrutacji.
Szukanie pracy to też praca
W proces szukania pracy wpleść należy elementy zarządzania projektem. Stwórz tabelę, w której będziesz monitorować przebieg rekrutacji. Dzięki temu zminimalizujesz liczbę negatywnych informacji zwrotnych, ponieważ będziesz świadomie aplikować na oferty, które realnie odpowiadają Twoim kompetencjom, a dostosowane CV będzie wyróżniać się na tle innych, generycznych aplikacji. Przykładowe kolumny tabeli to: nazwa stanowiska, firma, link do oferty, wynagrodzenie, forma współpracy, tryb pracy, data wysłania CV, data otrzymania odpowiedzi, feedback, status, kolejne kroki.
Czy wygląd ma znaczenie?
Zdecydowanie tak. CV jest Twoją wizytówką, dlatego zadbaj o spójny i estetyczny format. W sieci znajdziesz wiele aplikacji i generatorów z dziesiątkami szablonów CV, które możesz dowolnie dostosować. Zwróć także uwagę na sam format dokumentów aplikacyjnych. Choć PDF jest powszechnie uważany za profesjonalny i bezpieczny, należy unikać jego spłaszczonych wersji, które utrudniają rekruterom analizę dokumentu oraz mogą zaburzyć widoczność treści w systemach rekrutacyjnych wykorzystujących automatyzacje.
Włącz proaktywną komunikację
Konkurencja na rynku pracy jest duża. Aplikując np. poprzez LinkedIn, skorzystaj z opcji wysłania wiadomości do rekrutera opiekującego się danym procesem. Często są oni podlinkowani do konkretnej oferty. W przeciwnym razie wykonaj research. Wejdź na profil firmy i wyszukaj osoby zajmujące się rekrutacją. Wyślij im wiadomość, która wskaże Twoje zainteresowanie rekrutacją i zadaj jedno pytanie dotyczące oferty. Dodatkowo sprawdź, czy w swojej sieci kontaktów masz osoby pracujące w danej firmie, które mogłyby Cię polecić. Korzystaj z programów rekomendacji, poleceń i bądź otwarty na zawieranie nowych znajomości.
Fot. Pexels
Kij ma dwa końce
Można powiedzieć: wysyłam generyczne CV na generyczne ogłoszenia. Nadal spotkamy bardzo ogólne oferty, pełne tzw. buzzwords. Proces rekrutacyjny Project Managera w IT wymaga staranności zarówno ze strony kandydatów, jak i pracodawców. Nietrafiona rekrutacja może być kosztowna, nie tylko ze względu na straty finansowe związane ze wdrożeniem, ale także ze względu na opóźnienia w realizacji kluczowych projektów. Dlatego tak ważne jest, aby proces rekrutacyjny był dobrze przemyślany i składał się z kilku etapów, które pozwolą zarówno pracodawcy, jak i kandydatom dokładnie ocenić, czy są odpowiednio dopasowani.
Wiem, kogo rekrutuję
Perspektywę pracodawcy podeprę przykładem ostatniego z realizowanych przeze mnie procesów rekrutacji, gdzie do start-upu poszukiwano właśnie IT Project Managera. Uzbrojona w aktualne potrzeby kandydatów oraz wieloletnie doświadczenie zawodowe w budowaniu zespołów IT od razu przeszłam do wdrażania projektowego podejścia do rekrutacji. Pierwszym krokiem była dokładna analiza potrzeb i przygotowanie opisu stanowiska, którego ostateczny kształt zatwierdzają sami członkowie zespołu developerskiego. Zaangażowanie zespołu w proces rekrutacji IT PM-a jest dla mnie kluczowe. Startupy często eksperymentują i wprowadzają ulepszenia, dlatego specyfika pracy w takich firmach może znacząco różnić się od struktur korporacyjnych, gdzie procesy są ściśle określone przez regulacje. Dzięki temu podejściu kandydaci mogą lepiej ocenić, czy środowisko pracy w organizacji rzeczywiście odpowiada ich oczekiwaniom i stylowi pracy.
Wsparcie technologii
Używaj profesjonalnych narzędzi, które wspierają zarządzanie rekrutacją. Na rynku jest wiele systemów ATS, które odpowiadają na potrzeby zarówno dużych firm, jak i małych organizacji. System, z którego korzystam od lat, jest stale rozwijany, dostosowywany do zmieniających się warunków prawnych i trendów rynkowych. Ma przejrzysty widok kanbanowy, który daje mi jasny pogląd na status aktualnych rekrutacji, usprawnia wymianę informacji między osobami zaangażowanymi w proces rekrutacji, a co najważniejsze – jest wyposażony w liczne automatyzacje, które pomagają w komunikacji z kandydatami oraz integracje ułatwiające publikację ogłoszeń na portalach pracy.
Nie czekaj na jednorożca
Ułóż sprawny proces rekrutacji, którego jednym z etapów będzie spotkanie z zespołem. To właśnie wtedy kandydaci mają możliwość poznania osób, z którymi będą pracować na co dzień, a z drugiej strony zespół może ocenić, czy nowa osoba będzie pasować do kultury organizacyjnej firmy. Zapewnij wsparcie wszystkim członkom zespołu, którzy po raz pierwszy uczestniczą w rozmowie rekrutacyjnej. Kluczowe jest, aby wiedzieli, na co mają zwracać uwagę i jak prowadzić rozmowę, by skutecznie ocenić potencjalnych współpracowników. Jak podaje raport TRAFFIT – wartościowi kandydaci otrzymują ofertę co 10 dni. Lepiej zamknąć proces przed czasem wygaśnięcia ogłoszenia, niż stracić wartościowego pracownika, z którym zespół już złapał dobre flow. Właściwe przygotowanie i dostosowanie procesu rekrutacyjnego do specyfiki Twojej firmy może okazać się kluczowe w osiągnięciu sukcesu – zarówno dla pracodawców, jak i kandydatów. Zrozumienie wzajemnych oczekiwań i odpowiednia komunikacja są kluczem do sukcesu na rynku pracy.
Growth Director w Flotiq oraz właścicielka firmy consultingowej GawlickaPRO, posiada ponad 12 lat doświadczenia w branży IT. Specjalizuje się w budowaniu strategii i procesów, z pasją rozwijając produkty IT. Stale pogłębia wiedzę w obszarach personal brandingu, rekrutacji i zarządzania zespołami. W pracy stosuje nowoczesne technologie, Management 3.0, MindSonar oraz coaching. Jako doświadczony mówca występowała na licznych meetup-ach, webinarach i konferencjach, dzieląc się wiedzą o zarządzaniu, zmianach kariery oraz strategiach rozwoju biznesu.