Jednym z celów pracodawcy powinno być tworzenie takiego środowiska pracy, które sprzyjałoby i motywowało do rozwoju, a także stwarzało warunki do budowania kariery najlepiej wykorzystującej predyspozycje pracownika. Takie wsparcie powinno odbywać się na wielu płaszczyznach, bywa bowiem, że pracownicy chcą rozwijać się i wkroczyć na zupełnie nową, nieznaną dla nich do tej pory ścieżkę. Jak to zrobić z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych?


Artykuł sponsorowany

Chciałabym podzielić się kilkoma historiami pracowników SoftServe, którzy dzięki swojej determinacji, postanowili w ramach organizacji zmienić dotychczasowe stanowiska i zasilić nasze działy tworzące rozwiązania technologiczne dla firm na całym świecie. Nie będzie danych, statystyk czy analiz, tylko historie ludzi, które są dowodem na to, że można zmienić ścieżkę karierę i pracować tak, jak to u nich działa.  

Elastyczne podejście do pracownika przynosi wymierne korzyści

Branża IT z roku na rok przyciąga coraz więcej osób. Jak wynika z badania Kompetencje w IT, perspektywy kandydatów, specjalistów i rekruterów, przeprowadzonego przez No Fluff Jobs i Uniwersytet SWPS, choć kwestia finansów jest tu istotna, to jednak nie najważniejsza. Według badanych, najistotniejszym czynnikiem, który przyciąga do IT, jest przede wszystkim elastyczne podejście do pracowników tego sektora (4,55). Zarobki uplasowały się na miejscu drugim (4,54), a innowacyjność branży na trzecim (4,32).

Elastyczne podejście do pracownika i praca dopasowana do jego potrzeb w dużym stopniu wpływają na jego zadowolenie i pozytywnie przekładają się na wyniki i kreatywność, o czym w SoftServe przekonujemy się na co dzień. Rynek jednak nieustannie się zmienia i ewoluuje. Świadomy pracownik, by za tymi zmianami nadążać, szuka dla siebie potencjalnie najlepszej ścieżki rozwoju. Zadaniem mądrej i świadomej organizacji jest go więc w tym wspierać.

Wiele osób zasilających nasze szeregi chciałoby spróbować swoich sił w nowych obszarach i my im to umożliwiamy. W ubiegłym roku blisko 220 osób zdecydowało się przeprojektować dotychczasową dziedzinę na rzecz pracy z nowymi technologiami lub zmiany specjalizacji ramach IT. Jednym z najbardziej popularnych kierunków zmiany był Project Management oraz DevOps.

Powody zmiany ścieżki kariery na IT według pracowników SoftServe

Postanowiliśmy zapytać kilku naszych pracowników o powody, dla których zdecydowali się na zmianę ścieżki kariery w ramach SoftServe.

– Zmieniłem ścieżkę kariery z analityka w kierunku testera, by na końcu zostać Project Managerem. Cieszę się, że wszystko to udało mi się osiągnąć w ramach organizacji, od której dostałem dużo wsparcia – mówi Mykhailo Garda, Project Manager w SoftServe.Powodem mojej decyzji była chęć lepszego zrozumienia roli poszczególnych członków zespołu i ulepszenie komunikacji w jego ramach. Bardzo chciałem także zobaczyć projekty z lotu ptaka i móc wybrać najlepsze strategie, gwarantujące sukces przedsięwzięcia.

Czasami zdarza się, że decydujemy się zmianę, by dodać sobie wiatru w żagle. Nina Sokołowska, pracująca wcześniej jako Office Manager, próbuje obecnie swoich sił w Project Managemencie. Podobną ścieżkę obrała Maria Sochaczewska, Project Team Coordinator.

– Lubiłam moje poprzednie stanowisko. Każdego dnia przynosiło mi mnóstwo wyzwań i wymagało kreatywności. Przyszedł jednak taki dzień, w którym zdecydowałam, że chcę się rozwijać w innym kierunku, stanęło na zarządzaniu projektami. Moja decyzja dojrzewała dłuższy czas i poprzedzona była rozmowami z Talent Success Lead współpracującą z Project Managerami, która wyjaśniła mi, jakie kroki powinnam podjąć i co może pomóc mi w rozwojumówi Maria.

Wsparcie w rozwoju talentów

SoftServe wspomaga pracowników w procesie zmiany wielotorowo – coaching pod okiem dyrektora to tylko jedna z opcji wsparcia ze strony organizacji. Mentoringi w parach ze specjalistami są kolejną odpowiedzią na potrzebę uzupełnienia swojej wiedzy przez pracowników. Całe plany zmiany ścieżki w niektórych przypadkach są na tyle popularne, że organizacja opisuje je szczegółowo, krok po kroku, ułatwiając tym samym tranzycję pracownika.

– Otrzymałam ogromne wsparcie od mojej menedżerki. Skończyło się na tym, że obie w zbliżonym czasie zmieniłyśmy ścieżkę na Project Managerów. Każda z nas podeszła do tego wyzwania inaczej, ale cel miałyśmy wspólny. Teraz ja przekazuję pałeczkę dalej i sama też jestem mentorem – niedawno wypuściłam pierwszego Project Managera spod moich skrzydełmówi Maria Sochaczewska, Project Team Coordinator.

Jak wygląda droga do celu? Perspektywa pracowników

Każdy pracownik SoftServe ma nielimitowany dostęp do platformy Udemy for Business, a praca z naszymi mentorami pomaga dodatkowo wzmocnić rozwój pożądanych kompetencji. Ponadto SoftServe University, wewnętrzna jednostka szkoleniowa, dostarcza całą gamę kursów, ułatwiających zmianę ścieżek kariery.

– Chęć zmiany ścieżki inicjuje pracownik – firma jedynie tworzy sprzyjające ku temu warunki, poprzez wprowadzenie jasnych zasad i dzielenie się success stories. Liderzy powinni wspierać chęć rozwoju pracownika i nie blokować tych zmian. Małe kroki, możliwość zrozumienia różnych obszarów i kompetencji, pozwalają na większą zwinność procesów zmiany – wyjaśnia Pavlo Chukhna, Delivery Director.

A jak przebiega sam proces? Według Pawła Brańskiego, u którego zmiana wiązała się z dużą ilością nauki: – Proces zmiany wymagał ode mnie wcześniejszych przygotowań, które rozpocząłem na długo przed zainicjowaniem procesu. Uczyłem się, zdobywałem certyfikaty i był to wstęp do tego, co działo się później. Pewnego dnia skontaktowała się ze mną Talent Success Liderka opiekująca się kompetencją DevOps w naszej firmie i zapytała, czy chciałbym spróbować swoich sił w tej specjalizacji. Był to punkt zwrotny w mojej karierze.

Dlaczego ważne jest by inwestować w wewnętrzne talenty?

Dostrzeganie potencjału człowieka w organizacji jest szalenie ważne. Z doświadczenia wiem też jak ciężko pozyskać taki talent z rynku i jak bardzo trzeba o niego dbać, by rozwijał się w organizacji. Jak to widzą menedżerowie z SoftServe?

– Determinacja jest tu kluczem do sukcesu. Specjaliści, którzy nie mieli wcześniej możliwości zdobycia doświadczenia na przykład w Cloudzie, a mają szeroką wiedzę z zakresu klasycznej infrastruktury (i chęć nauki nowych technologii), to najbardziej zmotywowana grupa, jaką znam – tłumaczy Łukasz Niedźwiedzki, DevOps&Cloud Practice Director EU & LatAM.

Mykhailo Garda podkreśla z kolei, że w firmie najważniejszy jest ludzki kapitał i stworzenie odpowiedniego środowiska, które wspiera pracowników w rozwoju.

– W biznesie najważniejsi są ludzie. Dlatego tworzymy dla nich przestrzeń, w której mogą się rozwijać, a oni są wartością firmy. Środowisko otwartej komunikacji i feedbacku wspiera chęci zmiany i rozbudowy kompetencji. 

Według Piotra Głodkowskiego, Delivery Directora, ludzie zmieniający ścieżkę kariery w obrębie firmy mają przewagę nad osobami przychodzącymi z zewnątrz w dwóch aspektach.

– Po pierwsze jest im już znana struktura firmy, jej procesy, więc szok związany z wejściem w nowe środowisko i obowiązki jest znacznie mniejszy niż w przypadku osoby zatrudnianej z rynku. Taka nowoprzybyła osoba nie dość, że przechodzi żmudny onboarding do firmy (HR-owy), to jeszcze oczekuje się od niej pełnienia roli, do której została zatrudniona. Drugim pozytywem jest na ogół motywacja, gdyż zmianie ścieżki kariery towarzyszy wiele nowości – nowa struktura, nowe zadania, często nowa stawka wynagrodzenia. Takie osoby są też bardziej zdeterminowane i chętne do przyjęcia najlepszych praktyk – podsumowuje Piotr Głodkowski, Delivery Director.

W SoftServe naszą największą wartością są ludzie i nie są to puste słowa. Nasi pracownicy doceniają nasze elastyczne środowisko pracy i korzystają z benefitów, jakie oferuje firma, w tym właśnie szerokie możliwości rozwoju w obecnym obszarze kompetencji lub w zupełnie nowym kierunku. Dlatego w SoftServe to działa.