Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia – to znany wszystkim, pierwszy punkt Manifestu Agile z 2001 roku. Scrum, jako rama postępowania (ang. framework), wywodząca się z metodyki Agile, swoje wartości opiera właśnie na tym Manifeście, a jego pierwszy punkt stanowi niezwykle ważny zapis, nie tylko dla każdego Scrum Mastera, ale dla każdej osoby w jakikolwiek sposób ze Scrumem związanej. Pracując w Scrumie powinniśmy kłaść szczególny nacisk na dobre relacje międzyludzkie, jakość interakcji i atmosferę w zespole. A gdyby tak połączyć przyjemne z pożytecznym…


Zagrajmy w grę 

Gry planszowe przez lata kojarzone były jedynie z zabawą i traktowane jako rozrywka wyłącznie dla dzieci. Pogląd ten zaczął się zmieniać za sprawą coraz szerszego rynku wydawniczego i rosnącej popularności tak zwanych „nowoczesnych planszówek”, które skierowane są głównie dla dorosłych. Obecnie oferta gier planszowych jest tak szeroka, że bez względu na zainteresowania, każdy znajdzie coś dla siebie. Rynek oferuje całą gamę produktów, które można podzielić na trzy główne grupy: Eurogry – niewielka interakcja między graczami, rywalizacja o surowce i pola na planszy, a nie wzajemne ataki, powodzenie zależne od decyzji gracza, a nie szczęścia; Ameritrashe – oparte na konkretnym temacie i klimacie, istotni są bohaterowie, frakcje i ich zdolności, o wielu elementach decyduje rzut kości czy kart; Hybrydy – czerpiące z obu wyżej opisanych typów. W ramach każdej spośród tych trzech grup możemy znaleźć szeroką ofertę gier ekonomicznych, kooperacyjnych, bitewnych, wojennych, imprezowych czy rodzinnych. 

Zaangażuj się

Co mogą nam dać gry planszowe i jakie mają zalety? Plusy gier planszowych można rozpatrywać na wielu płaszczyznach, warto przyjrzeć się szczególnie ich wpływowi na relacje międzyludzkie. Główną cechą gier planszowych jest niewątpliwie aspekt integracyjny, wzmacnianie więzi, rozwijanie współpracy, wzrost poczucia przynależności, nauka zdrowej rywalizacji. Gry planszowe angażują jednostkę, dają satysfakcję i wzmacniają poczucie współtworzenia sprawnie działającego mechanizmu. Dodatkowo, gry wzmacniają inwencję twórczą, stymulują umysł, uczą rozwiązywania problemów i strategicznego myślenia oraz pomagają lepiej poznać siebie. Nie można oczywiście zapomnieć o tym, ze gry planszowe to przede wszystkim przyjemność, rozrywka, relaks i możliwość oderwania się od codzienności. Dlaczego gry w Scrumie? Poza wymienionymi wyżej ogólnymi zaletami gier planszowych, wartości dodane, jakie mogą wnieść do codziennej pracy tym sposobem to zapewnienie nauki poprzez zabawę, zorientowanie na system, zapewnienie „bezpiecznego środowiska” na wypadek niepowodzenia, szybka informacja zwrotna, możliwość wielokrotnych powtórzeń i testowania usprawnień.  

Rozegraj Scrum

Jakiego rodzaju gry już święcą triumfy w Scrumie? Szukając inspiracji na temat gier, które moglibyśmy wykorzystać w codziennej pracy w Scrumie znajdziemy wiele przykładów tak zwanych ice-breakerów (gry pomagające przełamać lody), gier i zabaw rysunkowych/wizualizacyjnych czy gier wspierających priorytetyzację i prezentowanie wizji produktu. Wymienione wyżej typy gier rzadko kiedy są jednak grami planszowymi, a wiemy już, że wykorzystanie popularnych „planszówek” może wnieść wiele dobrego do pracy zespołu. Warto wprowadzić ten element jako narzędzie wspierające podczas konkretnych sytuacji, czy nawet w trakcie ceremonii scrumowych. Poniżej proponuję trzy gry planszowe, które z sukcesem wykorzystałam w swojej pracy  podczas planowania, retrospektywy oraz w ramach budowania zespołu. 

Cardline: Zwierzęta 

Jest to gra wspierająca prezentację i naukę mechanizmu estymacji relatywnej. 

Oficjalny opis gry: Które zwierzę jest większe, puszczyk czy indyk? A które cięższe – krowa czy rekin? A które dłużej żyje? Pies czy wieloryb? Rozdajcie karty i ustalcie czy gracie „na wagę”, „na czas życia” czy „na wielkość”. Następnie każdy otrzymuje kilka kart, kładąc je przed sobą tak, że widzą tylko nazwę karty, ale nie wartości wymienionych cech. Teraz na środku stołu kładziecie losowe zwierzę, ale tak, by widzieć wartość wybranej cechy. Każdy z graczy po kolei wybiera jedno ze swoich zwierząt i stara się prawidłowo odgadnąć, czy jest ono większe / cięższe / żyjące dłużej od tego na stole (kładzie je po prawej stronie karty), czy nie (umieszcza swoją kartę po lewej stronie karty na stole). Jeśli jednak się pomyli, gracz odrzuca użytą kartę i ciągnie nową. Każdy następny gracz musi zdecydować między jakimi kartami umieścić swoje zwierzę. Aby bawić się w Cardline – Zwierzęta, nie musicie znać szczegółowych informacji dotyczących zwierząt, a jedynie  kierować się przeczuciem i własnymi podejrzeniami! (rebel.pl)

Gra Cardline Zwierzęta, choć nie była tworzona pod kątem wykorzystania w codziennej pracy ze Scrumem, idealnie nadaje się do ćwiczenia estymacji relatywnej, która w dużym skrócie polega na  porównywaniu między sobą zadań lub historyjek użytkownika celem ustalenia ich wielkości. Rozgrywka jest bardzo prosta i krótka (około 15 – 20 minut), a wiedzę o mechanizmie estymacji przemyca w niespostrzeżony wręcz sposób. Jedynym  minusem gry Cardline jest fakt, że może w nią jednocześnie grać maksymalnie 8 osób, co w przypadku 9-osobowych zespołów developerskich może być liczbą niewystarczającą – nie powinien być to jednak powód zarzucenia próby wykorzystania tego narzędzia.

Ucieczka: Świątynia zagłady 

To z kolei gra kooperacyjna w czasie rzeczywistym, idealna do budowania zespołu i wspierająca jego współpracę, która może z powodzeniem odzwierciedlać pracę w ramach sprintu.

Oficjalny opis gry: uczestnicy rozgrywki tworzą drużynę poszukiwaczy przygód, uwięzionych w przeklętej świątyni. Wspólnymi siłami muszą aktywować magiczne kamienie w komnatach świątyni, celem wypędzenia klątwy. Ważne będą: pomysłowość, determinacja, pośpiech i przede wszystkim współpraca. Na swej drodze niejednokrotnie spotkacie bowiem wyzwania, którym nie da się sprostać w pojedynkę. Trzeba działać jak dobrze zgrany zespół, bowiem macie zaledwie 10 minut. Po tym czasie świątynia zawali się! Escape: The Curse of the Temple to niezwykle oryginalna, kooperacyjna gra planszowa, której przebieg odbywa się w czasie rzeczywistym, bez podziału na tury i wyczekiwania na swoją kolej. Wszyscy działają jednocześnie, starając się sobie nawzajem pomagać i nie panikować pod presją uciekającego czasu. Wszyscy uczestnicy zabawy wspólnie cieszą się zwycięstwem lub wspólnie ponoszą klęskę (jeśli chociażby jednemu z graczy nie uda się uciec). (rebel.pl)

Ucieczka: Świątynia zagłady to niezwykle dynamiczna gra, której rozgrywka posiada nieprzekraczalny timebox – 10 minut, a najważniejszym jej elementem jest współpraca wszystkich graczy i wzajemna pomoc. Gra może być idealnym elementem warsztatów team buildingu czy wewnętrznego szkolenia scrumowego. Przebieg gry może z powodzeniem odzwierciedlać pracę w ramach sprintu. Niestety, tak jak w przypadku gry Cardline: Zwierzęta, tutaj również maksymalna ilość graczy może być dla niektórych teamów zbyt mała, ponieważ wynosi tylko 5 osób – nie powinno być to jednak przeszkodą nie do pokonania.

Dixit – wsparcie retrospektywy

W przypadku gry Dixit ciekawym rozwiązaniem wspierającym retrospektywę jest dostosowanie jej zasad do swoich potrzeb. Gra Dixit daje nam ogromne pole do działania ponieważ składa się głównie z ponad osiemdziesięciu kart przedstawiających fantazyjne obrazki, które można dowolnie interpretować. To właśnie te obrazki i ich dowolna interpretacja stanowią wartość dodaną, którą możemy wnieść do retrospektywy wykorzystując grę Dixit. Istnieje także możliwość dokupienia dodatkowych zestawów kart, dzięki czemu możemy uniknąć powtarzania tych samych obrazków. Spotkałam się do tej pory z kilkoma sposobami wykorzystania Dixit w ramach retrospektywy i najbardziej owocne okazały się dwa podejścia.

Każdy członek zespołu losuje 10 kart (liczba może być dowolna, w zależności od wielkości naszego zespołu i czasu, który chcemy przeznaczyć na ten element retrospektywy). Spośród wylosowanych kart każdy wybiera dwie – jedną która odzwierciedla coś, co poszło dobrze podczas zakończonego sprintu, i drugą, symbolizującą niepowodzenie. Każdy z zespołu po kolei pokazuje swoje karty, podczas gdy pozostali próbują określić, dlaczego dana osoba wybrała właśnie tę kartę i co odzwierciedla. Pokłady kreatywności zostają uwolnione.

Nieco mniej czasochłonną metodą pracy z kartami Dixit jest drugi wariant. Karty zostają rozłożone na stole. Każdy członek zespołu wybiera taką, która odzwierciedla jego uczucia związane z danym sprintem. Gdy wszyscy wybrali już swoje karty, każdy po kolei opowiada dlaczego wybrał daną kartę, co ona dla niego znaczy i płynnie przechodzi do opisu swoich odczuć związanych z zakończonym sprintem.


Gry planszowe bez wątpienia zapewniają nie tylko rozrywkę i przyjemność, ale stanowią także cenne narzędzie do nauki oraz wspierają integrację i rozwój relacji międzyludzkich. Ich wykorzystanie w pracy w Scrumie może przynieść wiele korzyści, doprowadzić nas do ciekawych wniosków, do których dojście innymi metodami byłoby niemożliwe lub znacznie trudniejsze. Nie można również zapominać o tym, że proponując zespołowi rozgrywkę, oferujemy mu tym samym możliwość zupełnego oderwania się od codziennej pracy, przekierowania umysłu na inny tor, czyli relaksu. A jak wiadomo, po odpoczynku i relaksie nasza kreatywność i produktywność może tylko wzrastać.