Praca zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Sztuczna inteligencja, postępująca globalizacja i różnorodność pokoleniowa w zespołach wprowadzają nowe wyzwania dla kierowników projektów. Aby skutecznie zarządzać w tym dynamicznym środowisku, potrzebne są nowe kompetencje oraz dostosowanie stylu zarządzania sobą, zespołem i projektami.
Jakie umiejętności będą kluczowe dla kierowników projektów w latach 2025-2030? Jak efektywnie zarządzać wielopokoleniowymi zespołami? Jak wykorzystać AI, aby podnieść efektywność dostarczania projektów? Co czeka naszą rolę w nadchodzących 5 latach?
AI – już nie narzędzie, a nowy partner w zarządzaniu projektami?
Sztuczna inteligencja automatyzuje rutynowe zadania, analizuje duże zbiory danych, wspiera podejmowanie decyzji i przewiduje potencjalne ryzyka. Jednak aby w pełni wykorzystać jej potencjał, kierownicy projektów muszą nie tylko nauczyć się, jak korzystać z AI, ale również zrozumieć jej ograniczenia. Według badania Gartnera (2019), do roku 2030 około 80% zadań kierownika projektu zostanie zautomatyzowanych. Badanie PMI (2023) Shaping the future of Project Management with AI potwierdza, że 82% liderów wyższego szczebla uważa, iż AI wpłynie pozytywnie na jakość prowadzenia projektów. Firmy, które już w pełni wykorzystują AI, osiągają o 30% wyższą skuteczność w realizacji projektów na czas i mają o 23% większe szanse na przekroczenie prognozowanego zwrotu z inwestycji. Czy to oznacza, że AI zrewolucjonizuje zarządzanie projektami? Możliwe, ale to wciąż daleka droga przed nami. Dane wykazują, że blisko co drugi kierownik projektu ma nikłe lub nie ma żadnego doświadczenia z AI w kontekście zarządzania projektami (PMI, Pulse of Profession, 2023). Z moich obserwacji podczas warsztatów i codziennej pracy wynika, że wielu PM-ów nie wie, które narzędzia AI mogą im pomóc ani jak je efektywnie wykorzystywać w codziennej pracy.
Pokolenie Z – nowe dynamo projektów
Gen Z coraz częściej dołącza do zespołów projektowych, wnosząc ze sobą nowe wartości i oczekiwania. Chociaż często są postrzegani jako roszczeniowi i oderwani od rzeczywistości, fakty mówią co innego:
- 72% przedstawicieli Gen Z oczekuje regularnego feedbacku od swoich przełożonych,
- 62% oczekuje elastyczności w godzinach pracy, a 1/3 z nich byłaby gotowa obniżyć wynagrodzenie w zamian za większą elastyczność,
- 75% preferuje uczenie się od współpracowników, a nie wyłącznie przez Internet.
Nie chodzi o to, żeby nauczyć się zarządzać Gen Z, ale raczej zarządzać różnorodnością pokoleniową w zespołach. Tam, gdzie młodsze pokolenia kładą nacisk na work-life balance, starsze pokolenia mogą bardziej skłaniać się ku dłuższym godzinom pracy, ku chwale matki korporacji. Tam, gdzie starsze pokolenie posiada niską kreatywność w rozwiązywaniu zadań, młodsi szybciej wpadają na innowacyjne i użyteczne pomysły. Klucz tkwi w uzupełnianiu się pokoleń – każde ma coś cennego do zaoferowania.
Fot. stock.adobe.com
(R)ewolucja profilu PM-a – lider, mentor, wizjoner
Kierownik projektu przyszłości to nie tylko osoba realizująca zadania w excelu, ale lider, który potrafi zarządzać ludźmi i transformacją technologiczną w różnych modelach pracy – stacjonarnym, zdalnym i hybrydowym. AI powinna wspierać PM-ów w doborze członków zespołu, analizie ich kompetencji oraz automatyzacji rutynowych zadań czy poprawie jakości komunikacji. Dzięki temu PM może skupić się na budowaniu relacji i zaangażowania w zespole, podejmowaniu decyzji i pracy strategicznej.
Autonomia i zaufanie w hybrydowych zespołach
W modelu hybrydowym kluczowe będzie budowanie relacji i zaufania na odległość. Kierownik projektu musi nauczyć się delegować zadania, dawać zespołowi więcej autonomii, ale jednocześnie monitorować postępy bez nadmiernej kontroli. Autonomia, zwłaszcza wśród młodszych pracowników, zwiększa zaangażowanie i motywację, ale wymaga to odpowiednich narzędzi do monitorowania, bez uciekania się do micromanagementu.
Elastyczność – złoty środek?
Jak powiedział mi kiedyś mój szef: „bądź elastyczna jak guma od majtek”. To idealna rada w świecie, gdzie pracownicy z różnych pokoleń mają odmienne priorytety i preferencje. Młodsze generacje wolą elastyczne godziny pracy, pracę zdalną i równowagę między pracą a życiem prywatnym. Starsze generacje cenią sobie bardziej strukturalne podejście. Kluczem jest dostosowanie stylu zarządzania do tych różnic.
Komunikacja w świecie wielopokoleniowym
Różne pokolenia mają różne oczekiwania co do komunikacji. Gen Z docenia szybkie i bezpośrednie formy, np. feedback poprzez krótkie wiadomości czy emotikony. Z kolei starsze generacje mogą preferować bardziej formalną komunikację czy spotkania face to face. Jako kierownik projektu musisz dostosować formę komunikacji do potrzeb każdego członka zespołu i regularnie informować o postępach. Kluczowe będzie również budowanie otwartej kultury pracy, w której każdy czuje się doceniony, niezależnie od formy pracy – stacjonarnej czy zdalnej, by uniknąć chociażby proximity bias (faworyzowanie pracowników stacjonarnych).
Ponadto, kierownicy projektu muszą nabyć umiejętność komunikacji z narzędziami AI, aby efektywnie, skutecznie i precyzyjnie uzyskiwać rezultaty już w pierwszym poleceniu (prompt).
No to jak żyć w tych kolejnych 5 latach?
Przede wszystkim z otwartą głową. Kierownik projektu 2025-2030 musi rozwijać zarówno kompetencje miękkie, jak i techniczne, w takim samym stopniu. Zainwestuj w naukę empatii, aktywnego słuchania, multipokoleniowego mentoringu, a jednocześnie poznawaj narzędzia AI i nowoczesne technologie, data science, podstawy programowania i skutecznego promptowania.
Pamiętaj też o budowaniu zaufania w zespole i promowaniu różnorodności. Wykorzystuj potencjał AI nie tylko do automatyzacji pracy, ale także do integracji zespołu – nawet przez generowanie zabawnych memów czy wspólne dzielenie się ciekawostkami.
Na koniec: balans jest najważniejszy. Zadbaj o siebie i swój zespół, zachowaj zdrowy podział między pracą a życiem prywatnym. W tym szybko zmieniającym się świecie tylko elastyczność, rozwój i umiejętność adaptacji pozwolą nam nadążać za zmianami.
Bibliografia:
- How AI Will Reinvent Progam and Portfolio Managemet, Garntner 2019 https://www.gartner.com/document/3894666?ref=sendres_email
- Shaping the future of Project Management with AI,2023 https://www.pmi.org/learning/thought-leadership/ai-impact/shaping-the-future-of-project-management-with-ai
- AI in Project Management 2023 survey report, https://www.pmi-se.org/Kompetens-Projektledning/Artiklar/AI-in-Project-Management-2023-survey-report
- Koniec alfabetu. Jak być liderem nowej generacji, Piotr Stohnij, 2020
- Understanding Generation Z in the Workplace, https://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/understanding-generation-z-in-the-workplace.html
- Deloitte Global 2024 Gen Z and Millennial Survey https://www.workplaceethicsadvice.com/2024/07/deloitte-global-2024-gen-z-and-millennial-survey-.html
Technical Program Managerka z ponad 12-letnim doświadczeniem w kierowaniu złożonymi projektami IT. Pasjonatka tworzenia innowacyjnych rozwiązań, wdrażania produktów i serwisów cyfrowych oraz budowania efektywnych zespołów. Posiada szerokie doświadczenie w różnych branżach: IT, fintech, elektroniczna, automotive, e-commerce. Jako mentorka i trenerka wspiera zarówno doświadczonych menedżerów, jak i początkujących specjalistów w osiąganiu lepszych wyników biznesowych. Wykładowca Akademii Górniczo – Hutniczej na wydziale Informatyki. Pomaga w przeprowadzeniu transformacji cyfrowych oraz rozwija umiejętności komunikacyjne i przywódcze. Interesuje się zwinnymi metodami zarządzania projektami i dostarczania produktów, komunikacją międzykulturową oraz cyfrową, budowaniem zespołów projektowych opierających się na danych, zaufaniu, transparentności i wartościach.