Joanna Grela, uznana psycholożka i Master Certified Coach ICF, w swojej książce Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli oferuje czytelnikom praktyczne narzędzia i strategie, które pomagają w adaptacji do nowych wyzwań zawodowych. Jej książka to nie tylko przewodnik po meandrach awansu, ale także swoisty survival guide dla tych, którzy nagle znaleźli się na wyższym szczeblu kariery i nie wiedzą, co z tym fantem zrobić. Grela, niczym doświadczony przewodnik po dżungli biznesowej, prowadzi nas przez gąszcz nowych obowiązków, wyzwań i… nieoczekiwanych pułapek.

źródło: Wydawnictwo Onepress

Mogłoby się wydawać, że awans to jak wygrana na loterii – niestety zamiast dużych pieniędzy, dostajemy dodatkowe obowiązki i nowy zestaw problemów do rozwiązania. Joanna Grela pokazuje, że awans to nie tylko powód do dumy, ale i do… bólu głowy. Kto z nas nie zna tego uczucia, gdy po awansie nagle wszyscy oczekują od nas cudów, a my sami nie wiemy, jak włączyć ekspres do kawy w nowym biurze?

Książka podzielona jest na cztery główne rozdziały, zgodnie z Modelem czterech perspektyw lidera (perspektywy: ja, ty, my, oni). Te cztery rozdziały składają się na 99 dni, podczas których odkrywamy siebie i oswajamy się z nową rolą. Każdy dzień to nowa lekcja, nowe wyzwanie i nowa dawka wiedzy. Osobiście trudno było mi oprzeć się pokusie nieczytania większych fragmentów książki, ale rozumiem, że pewne pytania (które autorka zadaje czytelnikowi książki), potrzebują analizy, przemyśleń i czasu na odpowiedź… Warto zatem „delektować” się tą lekturą, a nie „połykać” ją w kilka dni. W strukturze książki autorka zgrabnie przeplata swoje obserwacje, porady doświadczonych liderów, historie klientów, których wspierała w rozwoju oraz liczne nawiązania do publikacji naukowych. Ponadto znajdziemy tu wiele gotowych schematów i arkuszy, które pozwolą usprawnić codzienną pracę na nowym stanowisku. To wszystko dodaje książce autentyczności i praktycznego wymiaru.

Główne punkty książki to: jak radzić sobie z nowymi obowiązkami, jak zarządzać zespołem, który jeszcze wczoraj był naszymi kolegami, i jak nie zwariować w tym całym zamieszaniu. Autorka kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności miękkich, takich jak komunikacja, empatia czy zarządzanie stresem, które są niezbędne w każdej nowej roli. Dzięki temu książka staje się nie tylko przewodnikiem po awansie, ale także narzędziem do osobistego rozwoju.

Awans i co dalej? to książka, która powinna znaleźć się na półce każdego, kto marzy o awansie lub właśnie go otrzymał. Książka ta jest nie tylko praktycznym przewodnikiem w nowej roli, ale także inspiracją do dalszego rozwoju zawodowego. Gorąco polecam tę pozycję wszystkim, którzy pragną świadomie i skutecznie zarządzać swoją karierą.

Joanna Grela, Awans i co dalej? 99 dni na odnalezienie się w nowej roli, Onepress, Gliwice 2024.