Walidacja pomysłów biznesowych nie wymaga ogromnych nakładów inwestycyjnych ani zaawansowanych narzędzi. Weryfikacja czy pomysł jest wystarczająco dobry to także nie jest kwestia wielomiesięcznych testów. Eksperymentowanie i szybkie wyciąganie wniosków w oparciu o dane – to są narzędzia, w które warto inwestować i które znajdują się w zasięgu Twojej dłoni!

Jak dokładnie przejść przez ten proces? Tego dowiesz się z książki Davida J. Blanda i Alexa Osterwaldera Testowanie pomysłów biznesowych. Książka ma bardzo przyjemny format i jest przepięknie wydana (grafiki, schematy – chapeau bas!). Składa się z czterech części opisujących proces nowoczesnego walidowania pomysłu na biznes.

Część pierwsza obejmuje zakres projektowania, czyli opisuje procesy doboru zespołu oraz formułowania pomysłu. Część druga to już testowanie: stawianie hipotez, wyciąganie wniosków, podejmowanie decyzji oraz cały obszar zarządzania. Eksperymenty to rozdział trzeci, z którego dowiemy się w jaki sposób wybrać eksperyment, przeprowadzić rozpoznanie, a także potwierdzić informację. Warte podkreślenia jest, że w tej pozycji znajdziesz aż 44 testy pozwalające na wyznaczenie swojej drogi do działalności na dużą skalę. Na sam koniec autorzy skupiają się na nastawieniu. Piszą o tym, na co należy uważać podczas realizacji eksperymentu, jaka jest rola lidera w tejże działalności, oraz o samym nastawieniu organizacji.  

Książka sprawdzi się dla każdego, kto myśli o wystartowaniu z czymś „swoim”, dla każdego produktowca czy startupowca. Dla każdego, kto chce uchronić się od utraty pieniędzy zaalokowanych w nie do końca słuszną inicjatywę. Ta książka pomoże Ci zacząć testować pomysły biznesowe, doskonalić kompetencje w zakresie testowania pomysłów, zwiększyć skalę prowadzenia testów w swojej organizacji! 

David J. Bland, Alex Osterwalder, Testowanie pomysłów biznesowych, Helion 2020, s. 346