Efektywna komunikacja jest walutą współczesnego przywództwa” – ten cytat kilkukrotnie do mnie dotarł z niezależnych źródeł i cóż, trudno z tą myślą polemizować, zwłaszcza w obliczu specyfiki naszej zawodowej rzeczywistości. Bo jeśli pracujemy w międzynarodowym środowisku, to czy klasyczne kompetencje wystarczą, żeby skutecznie kierować wielokulturowym zespołem? Jak omijać pułapki komunikacyjne czyhające na nas w globalnych organizacjach, czy nawet w rodzimych firmach, ale w realiach komunikacji zdalnej?

Między innymi na te pytania odpowiada Irek Zyzański – autor książki, który jest jednocześnie opiekunem merytorycznym Programu Mentoringowego PMI Poland Chapter z ramienia firmy Coachwise. Poznaliśmy się pięć lat temu podczas inauguracji programu i już wtedy wiedziałam, że mam do czynienia z postacią nietuzinkową. Irek jako ekspert pracował w różnych miejscach na świecie, 25 lat spędził pracując w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji.

Na kartach swojej wymarzonej książki zabiera nas w fascynującą podróż po kontynentach, krajach i kulturach. Razem z nim uczymy się inteligencji międzykulturowej w praktyce. Z wypiekami na twarzy chłonęłam historie z życia Irka opisujące najróżniejsze sytuacje biznesowe z przedstawicielami różnych kultur, szczególnie ekscytujące w momentach tzw. szoków kulturowych. Szczególnie rozbawiła mnie opowieść, którą Irek nazwał „syndromem kaczki”. Irek w bardzo przystępny dla czytelnika sposób tłumaczy czym są różnice kulturowe oraz jak ważna jest ich świadomość, aby porozumiewać się efektywnie na arenie międzynarodowej. Książkę czyta się bardzo przyjemnie, jest bardzo ładnie wydana i ma przepiękne grafiki.

Nie, nie będę Wam opowiadać, co przeczytacie, ale pozwolę sobie na moją osobistą refleksję: w pełni zgadzam się z autorem, że inteligencja międzykulturowa stanowi jedną z najważniejszych kompetencji lidera XXI wieku.

Jednocześnie, chcę zaznaczyć, iż to nie tylko ciekawa opowieść o pracy z ludźmi z różnych kręgów kulturowych – Irek podsuwa nam wiele skutecznych sposobów komunikowania się z pracownikami z innych krajów oraz dużo wskazówek jak kierować zespołami zdalnymi. Dla mnie niezwykle inspirujące były jego spostrzeżenia na temat udzielania informacji zwrotnej. Autor zaprasza nas do popatrzenia inaczej na sferę informacji zwrotnej, do wyjścia poza własną perspektywę i schematy myślowe, a to wszystko, aby docenić piękno różnorodności.

W mojej opinii, to wiedza obowiązkowa dla każdego, kto pracuje lub zamierza pracować w międzynarodowym środowisku, a przy okazji – jakże przyjaźnie przekazana przez autora.

Irek Zyzański, Popatrz inaczej. Pułapki komunikacji w biznesie międzynarodowym, Culture Power Solutions Ireneusz Zyzański, Warszawa 2021, s. 219