Książka autorstwa Przemysława Szustaka, to must have dla każdej roli zajmującej się tworzeniem produktu – od UX Designera po Product Managera – oraz… dla „zwykłych użytkowników”. Influence Choice przedstawia wpływ ekonomii behawioralnej na zachowania użytkownika, tłumacząc podejmowane przez niego (często) irracjonalne decyzje. Wiedza z tej dziedziny przydaje się w projektowaniu interfejsów oraz flow systemów – możemy w ten sposób zmanipulować zachowania użytkowników, poniekąd nimi sterując. Jeżeli jesteś użytkownikiem – dowiesz się jakie techniki mogą zostać wobec Ciebie użyte!

Pozycja składa się z  trzech części: wprowadzenia do ekonomii behawioralnej, reguł/teorii poznawczych oraz omówienia niektórych zniekształceń poznawczych.

W pierwszej części autor wyjaśnia czym jest ekonomia behawioralna i czym różni się od klasycznej. Podkreśla, że ludzie często nie zachowują się racjonalnie, a ta dziedzina pozwala na lepsze zrozumienie ich motywacji.

Druga część to przedstawienie reguł oraz teorii poznawczych – wyjaśnienie ich oraz omówienie w case studies. Autor omawia tutaj Peak-end rule, Default effect, Paradox of choice, Goal gradient effect i  dla każdego z  nich ma przygotowany zestaw uzasadnień na przykładach z życia wziętych znanych aplikacji czy firm, takich jak Google, Spotify, Asana, Apple, Duolingo itd. Podrozdziały zakończone są krótkim podsumowaniem będącym swoistą notatką utrwalającą wiedzę.

Ostatnia część to podkreślenie znaczenia zniekształceń poznawczych i  ich wpływu na podejmowane decyzje. Autor wyróżnia tutaj dziesięć z  ponad stu osiemdziesięciu biasów i  pokrótce je omawia. Jeżeli nie wiesz, czym jest stronniczość służąca sobie, błąd kadrowania, błąd potwierdzenia czy fałszywe odchylenie przyczynowe to dzięki tej pozycji będziesz mógł nadrobić zaległości!

Książka napisana jest prostym językiem angielskim, przyjemnie się ją czyta. Z  racji przykładów z życia wziętych, łatwo o wyobrażenie praktycznego zastosowania technik. Myślę, że Autor idealnie ujął myśl przewodnią i  lekcję ekonomii behawioralnej, czyli to, że dokonujemy decyzji w  funkcji środowiska, w  którym aktualnie się znajdujemy.

Przemek V. Szustak, Influence Choice. Boost Your Product & UX by Behavioural Economics, uxbehaviour.com, 2020, s. 87