Prawdopodobnie wszyscy zgadzamy się z tezami, że najlepsi pracownicy to ci najbardziej wszechstronni, a najlepsze są te firmy, które kaskadują swoje cele. Albo z tym, że przywództwo to coś bardzo konkretnego; że w ludziach tkwi potencjał, a najlepszy plan poprowadzi nas do sukcesu. Za oczywiste dla współczesnego środowiska pracy uznajemy to, że najważniejszy jest work-life balance; że pragniemy informacji zwrotnej na temat swojej pracy; że umiemy wiarygodnie oceniać innych; że duże znaczenie ma dla nas to, w jakiej firmie pracujemy.
Więc co powiecie na to, że dwaj wybitni eksperci, Marcus Buckingham, badacz ludzkiego potencjału i wydajności, oraz Ashley Goodall, innowator i praktyk zwiększania efektywności pracy, traktują wszystkie te wymienione wyżej stwierdzenia jako błędne przekonania czy szkodliwe mity? Mity, które są wciąż powielane i wpajane nam głównie dlatego, że umożliwiają organizacjom sprawowanie kontroli nad swoimi pracownikami. Mało tego – autorzy omawianej publikacji nazywają te błędne założenia wprost – kłamstwami.
Na kartach książki wydanej przez wydawnictwo MT Biznes, w kolejnych następujących po sobie rozdziałach autorzy dokonują dekonstrukcji tych dziewięciu mitów. W każdym rozdziale autorzy oferują nam zarówno wnikliwą analizę obalanego mitu, popartą często badaniami i danymi, wciągające historie – konkretne przypadki biznesowe, zadające kłam popularnym przekonaniom, jak i sensowną alternatywę – zdecydowanie lepszy sposób na to, żebyśmy byli zmotywowani, efektywni i po prostu lepiej wykonywali swoją pracę.
I tak – dla przykładu – okazuje się, że wcale nie jest dla nas taka ważna firma, dla której pracujemy czy jej kultura, zdecydowanie ważniejsze jest to, w jakim zespole pracujemy. To zespół, jego wartości, sposób pracy i relacje w nim wpływają na to, czy chcemy w danej firmie kontynuować swoją drogę zawodową. W jaki sposób autorzy obalają kolejne kłamstwa na temat pracy i motywacji? Tego nie zdradzę, bo uważam, że każdy lider powinien po tę publikację sięgnąć, by w swojej głowie skonfrontować te mity z rzeczywistością we własnym zespole, otoczeniu organizacyjnym i biznesowym, wyciągnąć właściwe wnioski i umożliwić sobie i swojemu zespołowi osiąganie niesamowitych wyników.
Marcus Buckingham, Ashley Goodall, Dziewięć kłamstw o pracy. Niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera, MT Biznes, Warszawa 2020, s. 288
[PL] Redaktor naczelny Strefy PMI. Konsultant, trener, mentor i kierownik projektów z wieloletnim doświadczeniem we wdrażaniu rozwiązań z zakresu zarządzania projektami, portfelami, PMO i ryzykiem. Obecnie pracuje jako PPM Architect w PeopleCert, rozwijając standardy zarządzania spod znaku AXELOS (PRINCE2, MSP, MoP, MoR itd.) Pasjonat zarządzania projektami, ciągłego doskonalenia i dzielenia się wiedzą. Prywatnie – miłośnik górskich i leśnych wędrówek, żeglowania, książek, czarnej kawy i czerwonego wina.
[ENG] Editor-in-chief of Strefa PMI. Consultant, trainer, mentor, and project manager with many years of experience in implementing solutions in the field of project management, portfolios, PMO and risk. Currently works as a PPM Architect in PeopleCert, developing AXELOS’ PPM suite of standards (PRINCE2, MSP, MoP, MoR etc.). Passionate about project management, continuous improvement and knowledge sharing. Privately – a lover of mountain and forest hiking, sailing, books, black coffee and red wine.