Prawdopodobnie wszyscy zgadzamy się z tezami, że najlepsi pracownicy to ci najbardziej wszechstronni, a najlepsze są te firmy, które kaskadują swoje cele. Albo z  tym, że przywództwo to coś bardzo konkretnego; że w ludziach tkwi potencjał, a najlepszy plan poprowadzi nas do sukcesu. Za oczywiste dla współczesnego środowiska pracy uznajemy to, że najważniejszy jest work-life balance; że pragniemy informacji zwrotnej na temat swojej pracy; że umiemy wiarygodnie oceniać innych; że duże znaczenie ma dla nas to, w jakiej firmie pracujemy.

Więc co powiecie na to, że dwaj wybitni eksperci, Marcus Buckingham, badacz ludzkiego potencjału i wydajności, oraz Ashley Goodall, innowator i  praktyk zwiększania efektywności pracy, traktują wszystkie te wymienione wyżej stwierdzenia jako błędne przekonania czy szkodliwe mity? Mity, które są wciąż powielane i  wpajane nam głównie dlatego, że umożliwiają organizacjom sprawowanie kontroli nad swoimi pracownikami. Mało tego – autorzy omawianej publikacji nazywają te błędne założenia wprost – kłamstwami.

Na kartach książki wydanej przez wydawnictwo MT Biznes, w  kolejnych następujących po sobie rozdziałach autorzy dokonują dekonstrukcji tych dziewięciu mitów. W  każdym rozdziale autorzy oferują nam zarówno wnikliwą analizę obalanego mitu, popartą często badaniami i  danymi, wciągające historie – konkretne przypadki biznesowe, zadające kłam popularnym przekonaniom, jak i sensowną alternatywę – zdecydowanie lepszy sposób na to, żebyśmy byli zmotywowani, efektywni i  po prostu lepiej wykonywali swoją pracę.

I tak – dla przykładu – okazuje się, że wcale nie jest dla nas taka ważna firma, dla której pracujemy czy jej kultura, zdecydowanie ważniejsze jest to, w  jakim zespole pracujemy. To zespół, jego wartości, sposób pracy i relacje w nim wpływają na to, czy chcemy w  danej firmie kontynuować swoją drogę zawodową. W  jaki sposób autorzy obalają kolejne kłamstwa na temat pracy i motywacji? Tego nie zdradzę, bo uważam, że każdy lider powinien po tę publikację sięgnąć, by w swojej głowie skonfrontować te mity z rzeczywistością we własnym zespole, otoczeniu organizacyjnym i  biznesowym, wyciągnąć właściwe wnioski i umożliwić sobie i swojemu zespołowi osiąganie niesamowitych wyników.

Marcus Buckingham, Ashley Goodall, Dziewięć kłamstw o pracy. Niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera, MT Biznes, Warszawa 2020, s. 288

Fot. MT Biznes