Lubicie mieć zamęt w głowie i zastanawiać się, czy myśli, które macie w głowie są Wasze, a decyzje, które podejmujecie są faktycznie przemyślane i logiczne? Ja też nie. A niestety, raz po raz dowiadujemy się od badaczy ekonomii behawioralnej i psychologii, że nie jesteśmy racjonalni i nie do końca panujemy nad swoimi wyborami.
Trzeba zmierzyć się z tą naukową prawdą, dlatego przedstawiam Wam książkę Phila Bardena Odkoduj pułapki myślenia w biznesie. To jedna z tych prac, które nie tylko wprowadzają nową wiedzę, ale także zmieniają sposób, w jaki postrzegamy codzienność. To pozycja, która pozwala spojrzeć na procesy podejmowania decyzji konsumenckich z zupełnie nowej perspektywy, pokazując, jak działa nasz umysł, gdy stajemy przed wyborem.
Czym książka mnie zaskoczyła? Przede wszystkim głębokością analizy i przystępnością języka. Barden łączy teorię psychologii poznawczej z praktycznymi przykładami z biznesu, co sprawia, że nawet złożone koncepcje stają się łatwe do zrozumienia. Autor zabiera nas w podróż przez meandry ludzkiego umysłu, wyjaśniając, jak podświadome mechanizmy wpływają na decyzje zakupowe, często bez naszego pełnego zrozumienia.
Jednym z kluczowych wątków jest rola emocji i podświadomych skojarzeń. Okazuje się, że wiele decyzji podejmujemy automatycznie, co marki umiejętnie wykorzystują. Barden pokazuje, jak aspekty, takie jak cena, kształt opakowania, czy nazwa produktu, wpływają na nasze postrzeganie. Odkrywa tajniki tworzenia przekazów reklamowych, które trafiają do naszego mózgu – nie zawsze świadomie, ale skutecznie.
A jak tę wiedzę przełożyć na zarządzanie projektami? Jeśli uważacie, że budżet jest stabilny, bo wszyscy „myślą racjonalnie” – ta książka szybko wyprowadzi Was z błędu! Dzięki Bardenowi dowiecie się, dlaczego każdy status projektu powinien zawierać pytanie o to, co naprawdę motywuje zespół, a co tylko wygląda dobrze na papierze. Można powiedzieć, że Odkoduj pułapki myślenia w biznesie to psychologiczne narzędzie do zarządzania ryzykiem… zwłaszcza tym, które siedzi w głowach współpracowników.
Polecam tę lekturę wszystkim, którzy chcą lepiej rozumieć, jak mechanizmy naszego umysłu wpływają na wybory, które wydają się nam racjonalne, ale często takie nie są. To gratka dla tych, którzy szukają sposobów na skuteczne dotarcie do klientów i chcą zrozumieć, jak emocje mogą decydować o sukcesie w biznesie. Daję 8/10.
Phil Barden, Odkoduj pułapki myślenia w biznesie, MT Biznes, Warszawa 2024, s. 368
Od początku kariery zawodowej związany z branżą FMCG, gdzie odpowiada za marketing, trade marketing i zarządzanie projektami. Miał przyjemność dołożyć swoją cegiełkę do komunikacji i rozwoju znanych marek, takich jak: Lubella, Tymbark, Hit, Cadbury czy Mowi. Pasjonat ekonomii behawioralnej.