Jak spowodować by praktyki zwinne, które okazały się tak efektywne i skuteczne na poziomie pojedynczego zespołu mogły odnieść analogiczny sukces biznesowy na poziomie całej organizacji? To pytanie dotyczące w gruncie rzeczy problemu skalowania to jedno z najważniejszych praktycznych pytań w świecie projektów i produktów.
Odpowiedź, jaką przedstawia w książce P. Singh to skalowanie podejścia-pryncypiów i praktyk-flow, czyli przepływu wartości dla klienta. Bo skalowanie to zastosowanie praktyk znanych i wykorzystywanych do tej pory na poziomie pojedynczego zespołu, w odniesieniu do poziomu portfela produktów i/lub projektów, także w odniesieniu do całej organizacji. A nie dodawanie – i uczenie się – zupełnie nowych praktyk.
W praktyce oznacza to skalowanie praktyk Kanban, opisanych zwięźle w Kanban Guide, a znacznie szerzej w The Pocket Kanban Guide. O ile jednak oba te przewodniki dotyczyły zastosowania przepływu (flow) na poziomie pojedynczego zespołu, to w Scaling Simplified autor zabiera nas na wędrówkę śladem przepływu w systemie pracy obejmującym kilka zespołów i/lub kilka produktów.
W pierwszej części (sekcji) książki pokazuje jak zbudować Kanban system „at scale” (trzymając się zgrabnego angielskiego sformułowania). I łatwo domyślić się, że taki system „at scale” obejmuje elementy znane praktykom Kanbana, takie jak: identyfikacja wartości, mapowanie strumienia wartości, stworzenie systemu przepływu, z takimi elementami jak kryteria wejścia i wyjścia, miary przepływu, czy SLE, a także zasady pull, dzięki kontrolowaniu poziomu prac w toku. Różnica – w stosunku do Kanbana na poziomie zespołu – polega na tym, że wszystkie te elementy dotyczą hierarchii składowych produktu, takiej, jak np. Feature (lub Epic) – Historyjka. Oraz że są bardzo mocno powiązane z celami firmy.
A jak taki system „at scale”, bazujący na praktykach Kanban i flow – może funkcjonować w praktyce? To zagadnienie jest przedstawione w sekcji II, w której czytelnika czeka wiele niespodzianek: wiele nowatorskich podejść, zupełnie odmiennych od tych powszechnie stosowanych i uznawanych za „dobre praktyki zwinne”.
Co więc zdaniem autora jest niezbędne dla uzyskania przewidywalności, efektywności i skuteczności, czyli osiągania celów biznesowych w systemie „at scale”? Odpowiedź jest stosunkowo prosta: kontrolowanie poziomu prac w toku wraz z tzw. right-sizing tych prac (produktów jak epik, czy historyjka), a także podejście Just-In-Time do priorytetyzacji, planowania, czy rozwiązywania problemów zależności.
Inspirująca, praktyczna książka, zmuszająca do myślenia i do weryfikacji tzw. „powszechnym prawd”. Moim zdaniem lektura obowiązkowa dla wszystkich menedżerów i decydentów.
Prateek Singh, Scaling Simplified. A Practitioner’s Guide to Scaling Flow, LeanPub, Londyn 2023, s. 184
Konsultant i trener zarządzania i zarządzania projektami posiadający wieloletnie doświadczenie w doskonaleniu pracy firm, zespołów, menedżerów i liderów. Ekspert z ponad 25-letnim doświadczeniem w obszarze zwinnego i klasycznego zarządzania projektami, programami i portfelem projektów, zwinnego przywództwa oraz zwinnych transformacji i budowania organizacji projektowych. Wielki fan podejścia Flow Management, wykorzystującego Lean, Kanban oraz TOC, a także gier symulacyjnych. Mówi o sobie: „pomagam menedżerom, project managerom, zespołom i firmom pracować i zarządzać efektywniej, mądrzej oraz mieć z pracy i zarządzania więcej zadowolenia i satysfakcji”.