Dynamika rynku, rosnąca konkurencja oraz chęć zdobycia nowych klientów zmuszają firmy do szybkiego wzrostu. Organizacje, zwiększając skalę działalności, nie zawsze wiedzą, jak to poprawnie zrobić. Po pewnym czasie dochodzą do wniosku, że nie wszystko poszło zgodnie z ich oczekiwaniami. W takim kontekście pojawia się fundamentalne pytanie: jak mądrze rozwijać i skalować firmę, aby osiągnąć sukces i utrzymać go na dłuższą metę?

Na to pytanie stara się odpowiedzieć Verne Harnish z zespołem, oferując „więcej korzyści w przeliczeniu na stronę niż ktokolwiek inny w branży” (Henry McGovern). Ich książka Scaling Up opiera się na czterech kluczowych i powiązanych ze sobą obszarach, na których firmy powinny się skupić, aby osiągnąć sukces, tj. ludzie, strategia, realizacja i pieniądze.

Autorzy wskazują na sześć konkretnych czynników, które wpływają na skalowalność firmy, a dostarczone przez nich praktyczne narzędzia mają ułatwić przełożenie teorii na praktykę. Dowiemy się z niej między innymi jak skuteczne tworzyć KPI (Key Performance Indicators), jak budować zespół liderów oraz jak zarządzać finansami w sposób zrównoważony. W książce nie zabrakło także licznych przykładów firm, które z sukcesem zastosowały zasady Scaling Up i osiągnęły imponujący wzrost. Pochodzą one z różnych branż, stąd tym bardziej łatwiej jest odnieść je do otoczenia, w jakim się poruszamy. Co istotne, autorzy podkreślają znaczenie elastyczności i zdolności do dostosowywania się do zmian na rynku. Opisywane sytuacje otwierają umysł czytelnika i pozwalają zrozumieć, jak utrzymać konkurencyjność i skutecznie reagować na zmieniające się warunki biznesowe.

Z mojej perspektywy, recenzowana książka to wartościowa lektura nie tylko dla osób, które planują skalować swój biznes, ale dla wszystkich tych, którzy chcą lepiej zrozumieć czynniki wpływające na wyniki przedsiębiorstw i móc sprawniej poruszać się w meandrach świata biznesu.

Wybitni liderzy biznesu zdają sobie sprawę z istotnej kwestii: nasz umysł nie generuje innowacyjnych pomysłów, dopóki nie zostanie napełniony inspirującymi myślami. To właśnie wrodzona ciekawość i pragnienie zgłębiania wiedzy odróżniają wyjątkowych przedsiębiorców od tych, którzy są jedynie dobrymi. Życzę przyjemnej lektury!

Verne Harnish, Scaling Up. Nawyki Rockefellera 2.0 Dlaczego niektóre firmy odnoszą sukces, a inne nie, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2020, s. 284