Inicjatywy projektowe

Na styku projektów i zwykłych procesów funkcjonowania organizacji (business as usual – BAU) operuje analiza biznesowa wspierająca inicjowanie projektów. Projekty to tymczasowe przedsięwzięcia mające swój początek i koniec, których celem jest dostarczenie konkretnej korzyści – jest moment, w którym decydent, na podstawie posiadanych informacji podejmuje decyzję o rozpoczęciu projektu. Projekty powinny być realizowane w celu dokonania odpowiedniego aktu transformacji od stanu teraźniejszego do przyszłego, aby uzyskać korzyść. Sam akt transformacji może zostać dokonany bez konieczności uruchamiania projektu, jednak każdy projekt będzie się wiązał z jakimś aktem transformacji i dokonaną zmianą [1].

W trybie ciągłym w ramach zwykłych operacji zbierane i analizowane są dane o sprzedaży, raporty z przebiegu obsługi klientów, itd. Pojedyncza zauważona i opracowana potrzeba biznesowa może być zaczynem do uruchomienia strategicznego projektu transformacji.

Szacowanie korzyści odkrytych inicjatyw projektowych

Wg IIBA (BABOK v3) celem analizy biznesowej jest m.in. znalezienie i przedstawienie „projektu rozwiązania: które pozwala zrozumieć, jak korzyść zostanie zrealizowana, gdy rozwiązanie zostanie zbudowane” przy użyciu analizy wymagań definiowanych jako: „użyteczne przedstawienie potrzeby, które skupia się na zrozumieniu jakiego rodzaju korzyść mogłaby zostać dostarczona, jeśli by wymaganie zostało spełnione”.

W trakcie poszukiwania optymalnego projektu rozwiązania spełniającego znalezione wymagania interesariuszy mają miejsce: analiza różnych wariantów możliwych rozwiązań, ich walidacja i weryfikacja, identyfikacja możliwości ich zastosowania, prezentacja możliwych wariantów, rekomendacja: wytworzyć / zakupić, opracowanie modelu do oszacowania korzyści każdego z wariantów oraz estymacja ich korzyści.

Trudno jednoznacznie wskazać moment, w którym rozpoczyna się faza analizy biznesowej – przebiega ona w organizacjach w sposób ciągły, a nieraz tylko w obrębie wydzielonych projektów.

Szacowanie końcowej korzyści z wdrożenia rozwiązania powinno uwzględniać wszystkie potencjalne koszty: negatywne skutki poniesione przez interesariuszy, ryzyko, koszty zgodności z regulacjami prawnymi i ograniczeniami biznesowymi oraz koszty pozyskania rozwiązania i jego utrzymania w czasie.

Decyzja o starcie projektu wymaga dostatecznie dobrego opracowania kształtu rozwiązania postawionych problemów i zaspokojenia potrzeb.

Szczegółowa analiza zidentyfikowanych potrzeb

W znalezieniu celu projektu i określeniu korzyści z jego osiągnięcia, mogą pomóc schemat postępowania i techniki opisane przez PMI: rozpoznanie problemu; identyfikacja interesariuszy; zgłębienie problemu; weryfikacja skali problemu (benchmarking); udokumentowanie problemu wg schematu: „problem X ma skutek Y, które wpływa na Z”; uzyskanie akceptacji interesariuszy; oszacowanie aktualnego stanu organizacji; uwzględnienie celów głównych i pośrednich organizacji; analiza SWOT problemu; analiza przyczynowo-skutkowa; stosowanie techniki pięciu pytań „dlaczego”; techniki z wykorzystaniem diagramów (diagramy: przyczyn i skutków, Ishikawy, powiązań i zależności, przepływu, pokrewieństwa); tabele zdolności (znalezienie brakujących zdolności rozwiązujących znalezione problemy główne: problem / ograniczenie → powód główny → nowa zdolność / funkcjonalność [2]); ustalenie aktualnych zdolności organizacji oraz określenie zdolności i warunków niezbędnych do rozwiązania problemu; identyfikacja luk w zdolnościach organizacyjnych i możliwych sposobów uzyskania brakujących zdolności; analiza porównawcza; modelowanie przepływu procesów i architektury organizacji; rekomendacja działań służących zaspokojeniu potrzeb biznesowych i opracowanie alternatywnych sposobów dla jej zaspokojenia; identyfikacja ograniczeń, poczynionych założeń i ryzyka dla każdego rozważanego wariantu; oszacowanie „wykonalności” i wpływu na organizację każdego wariantu pod względem technologicznym, efektywności kosztowej i czasowej a także łatwości pozyskania rozwiązania; rekomendacja najlepszego rozwiązania dzięki ocenie rozwiązań branych pod uwagę; przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści dla rekomendowanego wariantu – analizy finansowe okresu zwrotu (PBP), zwrotu z inwestycji (ROI), wewnętrznej stopy zwrotu (IRR), wartości bieżącej netto (NPV); przygotowanie uzasadnienia biznesowego (business case).

Celem wykonanej powyżej pracy jest przygotowanie uzasadnienia biznesowego realizowanego projektu pomagającego podjąć decyzję o jego inicjacji.

Projekty strategiczne

Według PMI, organizacje powinny wdrażać zmiany strategiczne (wprowadzanie nowych produktów i usług, modeli biznesowych, zdolności organizacyjnych, odkrywania rynków i kanałów dystrybucyjnych itd.) poprzez inicjatywy realizowane w ramach programów i projektów wewnątrz jednego lub więcej portfeli projektowych.

Na poziomie organizacji niezbędne jest wytworzenie i wdrożenie następujących zdolności: wyszukiwania i odkrywania inicjatyw projektowych, oceny korzyści (zysków i kosztów) ich realizacji oraz ich okresowego/wymuszonego przeglądu w celu zmiany składników portfela projektowego – należy wyposażyć zarządzających portfelem projektów w mechanizmy i narzędzia pozwalające zbierać, selekcjonować i priorytetyzować inicjatywy projektowe przygotowywane do uruchomienia.

Decydenci o umocowaniu pozwalającym na inicjację projektu wywodzą się często z różnych środowisk i działów co powoduje, że różne mogą być zarówno sposoby postępowania a także rodzaj narzędzi, ocena jakości i kompletności przygotowanych informacji oraz skłonność do podejmowania ryzyka.

Selekcja inicjatyw projektowych

W przypadku kilku portfelów projektów, nowo zgłoszona inicjatywa powinna być przypisana do konkretnego portfela i tam znaleźć się wśród inicjatyw realizujących cele zbieżne z danym portfelem w oczekiwaniu na decyzję do uruchomienia. Sukces zarządzania projektami zaczyna się już w momencie ich właściwego wyboru w zgodzie ze strategią organizacji i efektywnością przydziału dostępnych zasobów. W przypadku funduszy kapitałowych decyzje inwestycyjne będą zbieżne z przyjętą strategią, np. dywersyfikacji ryzyka czy koncentracji produkcji.

Archer i Ghasemzadeh podają, że już w poprzednim milenium w literaturze przedmiotu opublikowano ponad 100 technik i sposobów selekcji i wyboru projektów służących optymalizacji zawartości portfela projektowego.

R. Buttrick wskazuje, że „do realizacji należy wybierać tylko takie projekty, które są mocno zakorzenione w strategii organizacji, dostarczą prawdziwych korzyści, spełnią zdefiniowane potrzeby biznesowe i są wyprowadzone z luk zidentyfikowanych w planach biznesowych”. Proponuje jednocześnie podejmowanie decyzji w oparciu o: decyzję zarządczą (lepsza decyzja niż brak decyzji); spodziewany skutek finansowy; punktację (scoring); wizualizację informacji; optymalizację (komputerowe modele biznesowe projektów).

H. Kerzner wskazuje czynniki, które mogą być pomocne przy podejmowaniu decyzji o wyborze projektu: „zróżnicowanie okoliczności biznesowych (udział w rynku, poziom sprzedaży), wymagania odnośnie zasobów, koszty projektu, potencjalne oszczędności, zyski i korzyści finansowe i strategiczne, spójność korzyści projektowych z planem biznesowym, ryzyka, strategie wyjścia, organizacyjna gotowość do podjęcia wyzwania, czasowy plan realizacji, ogólna złożoność, technologiczna komplikacja i ograniczenia”. Souder przedstawił szablony do oceny projektów pomocne w procesie ich selekcji i scoringu w różnych kategoriach: najwyższe kierownictwo (kapitał, ROI, giełda); inżynieria (zasoby, szczegóły projektowe); nauka („patentowalność”, prawdopodobieństwo sukcesu, know-how); marketing (przewagi produktowe, siły sprzedaży, rynek); produkcja („procesowość”, know-how, dostępność wyposażenia).

PMI w OPM3 zaleca dodatkowo użycie analizy decyzyjnej Kepnera-Tregoe i proces analizy hierarchicznej (AHP).

Podsumowanie

Zaprezentowano modelowy sposób uzyskania uzasadnienia wdrożenia rozwiązania, które często stanowi powód i materiał wejściowy do zainicjowania projektu. Konsekwencje wynikające z niewłaściwego ulokowania kosztownych inwestycji mogą być ogromne, staranność analizy biznesowej powinna iść w parze nie tylko z kosztem projektu ale i potencjalnym wpływem na całą organizację.

Zgodnie z badaniami udostępnionymi przez PMI tylko 47% organizacji uważa, że kompetencje osób zajmujących się zarządzaniem wymaganiami projektowymi są wystarczające a 46% uważa, że współpraca między kierownikiem projektu a osobą wykonującą analizę biznesową przebiega dobrze [3]. Projekty zarządzania zmianą to czwarty najbardziej popularny rodzaj projektów a mniej niż 20% organizacji posiada zdolności zarządzania projektami w tym zakresie [4]. Jednocześnie aż 47% projektów kończy się fiaskiem z powodu złego zarządzania wymaganiami projektowymi. Wskazuje to na ogromne pole do zagospodarowania zarówno w obszarze prowadzonych badań w tym zakresie jak i znalezienia sposobów na poprawę tej sytuacji.

Przypisy:

  1. Navigating Complexity: A Practice Guide, PMI, 2014
  2. Business Analysis for Practicioners – A Practice Guide, PMI, 2015
  3. PMI’s Pulse of the Profession: Requirements Management — A Core Competency for Project and Program Success, PMI, 2014, str. 7
  4. Managing Change in Organizations, PMI, 2013

Literatura:

  1. Business Analysis for Practicioners – A Practice Guide, PMI, 2015
  2. A Guide to the Business Analysis Body of Knowledge v3, IIBA, 2015
  3. A Guide to the Project Management Body of Knowledge, PMBOK® Guide (Fifth Edition), PMI, 2013
  4. Navigating Complexity: A Practice Guide, PMI, 2014
  5. The Standard for Portoflio Management, Fourth Edition, PMI, 2017
  6. Managing Change in Organizations, PMI, 2013
  7. Organizational Project Management Maturity Model (OPM3®) – Third Edition
  8. Turner J. Rodney, The Handbook of Project-Based Management, Third Edition, McGraw-Hill, 2009
  9. Obeng Eddie, Putting Strategy to Work: The Blueprint for Turning Ideas into Action, Pearson Education Limited, 1996
  10. Buttrick Robert, The Ultimate Handbook of Project and Programme Management, Pearson Education Limited, 2009
  11. Governance of Portfolios, Programs, and Projects: A Practice Guide, Project Management Institute, 2016
  12. Kerzner, H., Project Management: a Systems Approach to Planning, Scheduling, and Controlling 10th ed., John Wiley & Sons, Inc., 2009
  13. William Souder, Project Selection and Economic Appraisal, Van Nostrand Reinhold, 1984
  14. PMI’s Pulse of the Profession: Requirements Management — A Core Competency for Project and Program Success, PMI, 2014
  15. NP Archer, F Ghasemzadeh, An Integrated Framework for Project Portfolio Selection, International Journal of Project Management Vol. 17, No. 4, 1999