Artykuł sponsorowany

Kiedy mówię innym, gdzie pracuję często słyszę: „Tak, a co sprzedajesz?”. Tymczasem praca w Allegro nie polega na sprzedaży, a na ciągłym dążeniu do najlepszych rozwiązań, aby skutecznie połączyć ze sobą sprzedających i kupujących. Z każdym kolejnym projektem nasza platforma stawia krok w stronę best shopping experience, a jako że jednocześnie realizujemy setki takich projektów, jest to raczej sprint, niż spacer. Jak zarządzać tak szerokim i dynamicznym portfelem z perspektywy Portfolio Management Office? Tym właśnie, będziemy się z Wami dzielić w ramach społeczności PMI.


Aby mówić o portfolio projektów w Allegro należy w pierwszej kolejności nakreślić skalę naszej działalności. Allegro.pl to najpopularniejsza platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych firm e-commerce w Europie. Mamy swoje lokalizacje w 11 różnych polskich miastach i zatrudniamy już w Polsce ponad 4800 pracowniczek i pracowników, czy to w obszarze Technologii (prawie dwa tysiące najlepszych inżynierów, projektantów UX, Project i Product Managerów), czy to w Customer Experience, Commerce, Delivery Experience i wielu innych obszarach. Pracujemy nad dużymi projektami, które odpowiadają na codzienne potrzeby milionów użytkowników i często sięgamy po innowacje technologiczne na różnych etapach naszej pracy. Na początku drugiego kwartału Allegro sfinalizowało przejęcie Mall Group i WE|DO, z którymi wspólnie będziemy działać już w sześciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, podwajając rynek, na którym operujemy, jak i liczbę potencjalnych konsumentów. Dzięki temu powiększamy też liczbę pracowników do ponad 7 000 w całym regionie.  

Nasi kupujący mogą wybierać z oferty ponad 135 tysięcy firm handlowych. Każda z nich może wystawić na sprzedaż dowolną liczbę produktów. Na Allegro można znaleźć dosłownie wszystko, w takich kategoriach jak między innymi: Motoryzacja, Moda, Dom i ogród, Elektronika, Książki i kolekcje, Dziecko czy Zdrowie i uroda. W każdym miesiącu Allegro jest odwiedzane przez ponad 21 milionów klientów, co stanowi 78 procent wszystkich użytkowników Internetu w Polsce. Klienci mogą wybierać z ponad 250 milionów ofert produktów w korzystnych cenach. Mogą kupować wygodnie i bezpiecznie, korzystać z szybkich i darmowych dostaw w ramach Allegro Smart!, nowoczesnych usług finansowych Allegro Pay oraz szerokiego dostępu do ponad 50 000 punktów odbioru – największej tego typu sieci w kraju.

Allegro FlyWheel – koło zamachowe naszego biznesu

Inicjatywy, które realizujemy skupiają się na ciągłym zwiększaniu przedstawionych wartości, jako kluczowych miar dla strategicznych obszarów naszego modelu biznesowego: klienci, sprzedawcy, portfolio produktów i ofert oraz convenience procesu zakupowego end-to-end. Platformę Allegro napędza tzw. efekt sieciowy, który działa niczym koło zamachowe – Allegro FlyWheel (Rys. 1.). Rozwój każdego z tych obszarów pozytywnie wpływa na pozostałe i jest możliwy dzięki wykorzystaniu najnowszych rozwiązań, między innymi z zakresu Data Science, AI czy FinTech.

Rys. 1. Allegro FlyWheel – koło zamachowe modelu biznesowego Allegro
Źródło: materiały własne Allegro

Merchants – inicjatywy wspierające naszych sprzedających, ich biznes to nasz biznes

Jednym z naszych głównych zadań jest stworzenie najlepszych warunków do prowadzenia działalności dla naszych sprzedawców. Skupiamy się na ich potrzebach, co inspiruje nas do tworzenia innowacyjnych rozwiązań łączących biznes i technologię. Inicjatywy, które realizujemy koncentrują się wokół rozwoju systemu zachęt i wsparcia sprzedających oraz ekosystemu narzędzi i usług, które pozwalają sprzedawcom lepiej zarządzać swoim biznesem. Mówimy tutaj zarówno o narzędziach do zarządzania sprzedażą jak i polityką cenową. Ponadto rozwijamy produkty finansowe, które dają naszym sprzedawcom większą elastyczność i wpływają pozytywnie na ich płynność finansową. Nasze usługi oraz dostęp do szerokiej bazy klientów mają na celu zwiększenie liczby organizacji chcących przenieść lub rozpocząć swój biznes na Allegro.

Offers – rozwiązania zapewniające łatwe zarządzanie dużym portfelem produktów

Większa liczba sprzedających przekłada się na liczbę oferowanych na platformie produktów. Ponadto wygodna obsługa nawet dużego portfolio produktów zachęca sprzedających do rozszerzania swojej oferty. Przekłada się to na szerszy wybór dla kupujących co pozwala lepiej dopasować właściwy produkt do ich potrzeb. Większa liczba ofert tego samego produktu daje możliwość wyboru najlepiej dopasowanej oferty o najniższej cenie zakupu, najszybszej dostawie, czy preferowanej formie zakupu. Większa liczba podmiotów oferujących ten sam produkt wzmaga konkurencyjność ofert na Allegro, również względem pozostałych platform zakupowych. W tym obszarze realizowane inicjatywy skupiają się między innymi na analizie rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami klientów a produktami dostępnymi na Allegro. Rozwijamy również procesy monitoringu cen produktów poza Allegro i wspieramy naszych sprzedających tak, aby mogli zapewnić najlepszą cenę na rynku.

Click-to-Door convenience – wygodne zakupy w „wirtualu” i „realu”

W naszym portfelu nie mogłoby zabraknąć inicjatyw związanych z User Experience. Zakupy na platformie muszą być możliwie proste i przejrzyste oraz wymagać od kupującego możliwie najmniejszej liczby kroków. Spora część naszej działalności skupia się na ewolucji platformy pod kątem convenience – łatwości i przystępności procesu zakupowego. Najlepszym tego przykładem jest to jak platforma zmieniała się na przestrzeni lat. Na shopping experience składa się nie tylko zakup na platformie, ale również proces obsługi i dostarczenia zamówienia. W tym obszarze prowadzone są inicjatywy z zakresu logistyki, w ramach których zapewniamy klientom coraz szerszy wachlarz możliwości dostawy i pracujemy, aby produkty docierały do nich jak najszybciej, nawet tego samego dnia.

Consumers – zadowolony klient zostaje z nami na dłużej

Możliwość wyboru najlepiej dopasowanego produktu, prosty proces zakupu oraz szybka dostawa sprawiają, że klienci czują się dobrze i chętnie wracają na Allegro, co przekłada się na ich wysoki poziom satysfakcji z zakupów (NPS >75%). Co więcej, prowadzimy też inicjatywy mające na celu zwiększenie przywiązania klientów do naszej platformy, takie jak program lojalnościowy Allegro SMART! Rozwijamy również projekty dotyczące usług finansowych, aby klient mógł rozłożyć cenę zakupu na raty, lub zwyczajnie zapłacić za niego później.

Fot. stock.adobe.com Widok z allegro.pl z kwietnia 2022

Rozwój poprzez M&A – nie zawsze zaczynamy od zera

Każdy z projektów zaczyna się od dogłębnych analiz, w jaki sposób możemy osiągnąć postawione cele. Zdarza się, że najbardziej efektywnym sposobem nie jest budowanie rozwiązania od zera, a zakup spółki, która wypracowała już podejście zbliżone do naszych potrzeb. W związku z tym, w naszym portfelu znajdują się również projekty M&A polegające na poszukiwaniu i zakupie spółki, która może posiadać już odpowiednie talenty, infrastrukturę oraz know-how dotyczący efektywnej organizacji pracy w dostarczaniu danego rodzaju produktu czy świadczeniu określonych usług. W kontekście usług logistycznych przykładem takiej inicjatywy jest zakup przez Allegro firmy X-Press Couriers. Czasem takie projekty wychodzą poza jeden obszar strategiczny, a nawet dotykają ich wszystkich, jak na przykład wspomniany zakup Mall Group i WE|DO, liderów e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Stworzenie wspólnej grupy było jedną z najszybszych form międzynarodowej ekspansji dla Allegro i daje naszym klientom szansę na szerszy wybór produktów oferowanych na arenie międzynarodowej. Z kolei polskim sprzedającym daje możliwość przedstawienia swoich produktów szerszej grupie kupujących na nowych, zagranicznych rynkach. Zwłaszcza, że poprzez niedawno udostępnioną domenę Allegro.com, do naszej platformy dostęp zyskują sprzedawcy i klienci z całej Europy.

Projekty i Produkty jak ogień i woda?

We wszystkich wymienionych obszarach prowadzimy projekty i rozwijamy produkty, co sprawia, że staramy się korzystać z najlepszych praktyk Project i Product Managementu. Mimo, że z definicji mają one częściowo rozbieżne priorytety i cele, nasze wartości pomagają nam w rozstrzyganiu konfliktów pomiędzy tymi podejściami. Wartości stanowią również ważny wyznacznik w procesie projektowania portfela i podejmowania decyzji, które inicjatywy powinny się w tym portfelu znaleźć czy być realizowane w pierwszej kolejności. Wszystko co robimy, robimy z myślą o naszych klientach i to właśnie ich satysfakcja jest drogowskazem, który wskazuje nam właściwy kierunek podczas realizacji kolejnych inicjatyw. Mimo, że mogłoby się wydawać, że biznes e-commerce to tylko obsługa strony ze sklepem internetowym i wysyłka towaru, to mam nadzieję, że teraz widzicie jak dużym przedsięwzięciem jest zarządzanie największym europejskim marketplacem o polskich korzeniach. Różnorodność prowadzonych projektów, wymagających całkowicie innych kompetencji, również wśród kadry wyższego szczebla, sprawia że zarządzanie takim portfolio to proces bardzo złożony i wymagający ogromnego nakładu pracy. Jeżeli jesteście ciekawi jak zapewnić synchronizację pomiędzy tak różnymi inicjatywami, jak organizować i balansować taki portfel, jakimi wartościami kierujemy się dobierając projekty, czy wreszcie jak oceniać i zestawiać ze sobą tak różne inicjatywy w ramach jednego portfela, to bądźcie z nami w kolejnych wydaniach Strefy PMI!