Wystąpienia publiczne niezależnie od wielkości publiczności mogą być zmorą dla każdego z nas. Wartościowy przekaz, autentyczność i nowe sposoby prezentacji są niezbędne aby zainteresować i zaangażować publiczność. Jak sprawić, żeby Twoja prezentacja (krótkie spotkanie zespołu, spotkanie z przełożonymi, wystąpienie sprzedażowe i inne) była inspirująca, angażująca i ciekawa? Jakie będzie pierwsze wrażenie publiczności po Twoim wystąpieniu? Porozmawiajmy o kilku aspektach prezentacji…
Ludzie chcą słuchać ekspertów biznesowych i autentycznych liderów
Nie potrzebują mówcy doskonałego, wyćwiczonego cyborga. Publiczność wybaczy Ci wiele, jeśli będziesz sobą. Twoi odbiorcy chcą czuć się ważni. Podstawą dobrej komunikacji i skutecznego przekazu jest coś więcej niż kompetencja i wiedza nadawcy komunikatu. W nowoczesnej prezentacji nie chodzi jedynie o fakty i informacje, ale o wywieranie wpływu czyli uwodzenie odbiorcy i zapraszanie go do swojego świata. Zadaniem mówcy jest przemawiać w taki sposób, żeby odbiorcy widzieli i czuli wagę jego przekazu czyli jego zaangażowanie i pasję. Innymi słowy: jego energię i wiarę w to, o czym mówi. Odbiorcy potrzebują lidera, który wyróżnia się na tle innych. Lidera, który jest przekonany o słuszności głoszonej idei i który pokazuje to przekonanie.
Przykazania mówcy biznesowego
- Traktuj wystąpienie publiczne jako szansę, a nie karę.
- Nie trzymaj się starych sposobów prezentowania.
- Nowe idee prezentuj w nowoczesny sposób.
- Występuj, gdy masz do powiedzenia coś wartościowego dla odbiorców.
- Zawsze bądź przygotowany.
- Buduj relację z publicznością.
- Mów z zaangażowaniem i pasją.
- Buduj emocjonalny przekaz.
Dobre przemówienie musi posiadać interesujący początek i ciekawe zakończenie
Twoja prezentacja musi mieć strukturę, która jest nowoczesna, jasna, ciekawa i angażująca odbiorców. Struktura prezentacji to narzędzie świadomego budowania swojego przekazu i wywierania wpływu na publiczność. Musi mieć wyrazisty wstęp, część główną i inspirujące zakończenie. Odbiorcy powinni czuć strukturę i rytm wypowiedzi co pomoże zapamiętać im treść. Każda część wystąpienia nie może zostać niedopowiedziana i powinna być wykończona.
Przykazania przygotowywania nowoczesnej prezentacji
- Zawsze się przygotuj do wystąpienia.
- Pamiętaj, że dobra prezentacja musi mieć strategię i strukturę.
- Nie zaczynaj przygotowań od robienia slajdów.
- Przygotuj inspirujący, przykuwający uwagę wstęp z jasną strukturą.
- Nigdy nie rezygnuj z wyrazistego zakończenia prezentacji, które ma być mocną puentą osadzoną na strukturze.
- Wykorzystuj elementy zabawy, które przykują uwagę odbiorców, a Tobie dadzą energię i wzmocnią Twoją ekspresję.
- Sprawdź, czy Twój przekaz jest:
a. prawdziwy i autentyczny
b. innowacyjny i nowoczesny
c. pomocny, rozwiązujący problemy
d. inspirujący i motywujący do działania
e. niezbędny i istotny.
Dobra mowa ciała to więcej niż technika i wyuczone gesty
Mowa ciała (gestykulacja, postawa, mimika, sposób poruszania się) powinna zależeć od treści i celów prezentacji oraz od emocji. Mowa ciała ma pokazać, że jesteś silnym, świadomym siebie, godnym zaufania i jednocześnie lubiącym ludzi liderem. Mówca lider kontroluje swoją mowę ciała i wykorzystuje ją świadomie, aby wywierać wpływ na odbiorców. Wszystko co robi na scenie jest spójne. Przekaz niewerbalny to nie tylko gestykulacja i sposób poruszania się ale również wizualizacja swojej treści (slajdy, tablice, rekwizyty etc.). W komunikowaniu się najważniejsza jest spójność tego, co widzimy z tym, co słyszymy.
Przykazania dobrego przekazu niewerbalnego
- Mowa ciała nie musi być doskonała, ale ważne, żeby była autentyczna i spójna z osobowością mówcy oraz z przekazywanymi przez niego treściami.
- Twoja postawa ciała przemówi, zanim się odezwiesz.
- Poruszaj się na scenie po to, żeby budować kontakt z odbiorcami i żeby w trakcie prezentacji dbać o tę relację.
- Nie koncentruj się na mowie ciała. Bądź zaangażowany i pozwól Twojemu ciału „wykonywać swoją pracę”.
- Uśmiechaj się. Wchodź na scenę uśmiechnięty i wykorzystuj każdy moment prezentacji, żeby uśmiechem pokazać, że lubisz ludzi.
- Świadomie używaj rekwizytów. Dbaj o to, żeby przypadkowe rzeczy nie stały się aktorami w Twoim spektaklu.
- Twórz inspirujące, proste, czytelne, wspierające Twój przekaz slajdy.
- Ćwicz! Mowy ciała nie da się nauczyć z książek.
Dobry mówca to świadomy mówca. Jest to mówca, który zna siebie i wie, czym i w jaki sposób oddziałuje na swoich odbiorców. Wszystko co mówisz i jak mówisz oraz to co robisz i jak to robisz, działa na Twoich odbiorców. Każdy ma mocne strony i obszary do pracy. Najlepsi mówcy pracują nad tym co jest do dopracowania.
Agnieszka is an energetic multi-lingual trainer, coach and consultant with over 20 years’ international experience in the project management profession. She is a very creative trainer and consultant who uses innovative skills to support clients in designing and delivering leadership skills courses. She has a long experience in working with clients from private, public and academic organisations. Her strong interpersonal and communication skills allow her to build very good relations with clients across all levels and in different languages due to her fluency in English, Spanish, Italian, Polish and conversational German and Russian. Agnieszka has delivered successful programmes across Europe, USA, Latin America and Australia. She is Business Coach (ACC ICF) and author of creative program “Leader TANGO – strengths for Life” www.leadertango.com