Wystąpienia publiczne niezależnie od wielkości publiczności mogą być zmorą dla każdego z nas. Wartościowy przekaz, autentyczność i nowe sposoby prezentacji są niezbędne aby zainteresować i zaangażować publiczność. Jak sprawić, żeby Twoja prezentacja (krótkie spotkanie zespołu, spotkanie z przełożonymi, wystąpienie sprzedażowe i inne) była inspirująca, angażująca i ciekawa? Jakie będzie pierwsze wrażenie publiczności po Twoim wystąpieniu? Porozmawiajmy o kilku aspektach prezentacji…


Ludzie chcą słuchać ekspertów biznesowych i autentycznych liderów

Nie potrzebują mówcy doskonałego, wyćwiczonego cyborga. Publiczność wybaczy Ci wiele, jeśli będziesz sobą. Twoi odbiorcy chcą czuć się ważni. Podstawą dobrej komunikacji i skutecznego przekazu jest coś więcej niż kompetencja i  wiedza nadawcy komunikatu. W nowoczesnej prezentacji nie chodzi jedynie o fakty i informacje, ale o wywieranie wpływu czyli uwodzenie odbiorcy i zapraszanie go do swojego świata. Zadaniem mówcy jest przemawiać w taki sposób, żeby odbiorcy widzieli i czuli wagę jego przekazu czyli jego zaangażowanie i pasję. Innymi słowy: jego energię i wiarę w to, o czym mówi. Odbiorcy potrzebują lidera, który wyróżnia się na tle innych. Lidera, który jest przekonany o słuszności głoszonej idei i który pokazuje to przekonanie.

Przykazania mówcy biznesowego

  1. Traktuj wystąpienie publiczne jako szansę, a nie karę.
  2. Nie trzymaj się starych sposobów prezentowania.
  3. Nowe idee prezentuj w nowoczesny sposób.
  4. Występuj, gdy masz do powiedzenia coś wartościowego dla odbiorców.
  5. Zawsze bądź przygotowany.
  6. Buduj relację z publicznością.
  7. Mów z zaangażowaniem i pasją.
  8. Buduj emocjonalny przekaz. 

Dobre przemówienie musi posiadać interesujący początek i ciekawe zakończenie

Twoja prezentacja musi mieć strukturę, która jest nowoczesna, jasna, ciekawa i angażująca odbiorców. Struktura prezentacji to narzędzie świadomego budowania swojego przekazu i wywierania wpływu na publiczność. Musi mieć wyrazisty wstęp, część główną i inspirujące zakończenie. Odbiorcy powinni czuć strukturę i rytm wypowiedzi co pomoże zapamiętać im treść. Każda część wystąpienia nie może zostać niedopowiedziana i powinna być wykończona.

Przykazania przygotowywania nowoczesnej prezentacji

  1. Zawsze się przygotuj do wystąpienia.
  2. Pamiętaj, że dobra prezentacja musi mieć strategię i strukturę.
  3. Nie zaczynaj przygotowań od robienia slajdów.
  4. Przygotuj inspirujący, przykuwający uwagę wstęp z jasną strukturą.
  5. Nigdy nie rezygnuj z wyrazistego zakończenia prezentacji, które ma być mocną puentą osadzoną na strukturze.
  6. Wykorzystuj elementy zabawy, które przykują uwagę odbiorców, a Tobie dadzą energię i wzmocnią Twoją ekspresję.
  7. Sprawdź, czy Twój przekaz jest:
    a. prawdziwy i autentyczny
    b. innowacyjny i nowoczesny
    c. pomocny, rozwiązujący problemy
    d. inspirujący i motywujący do działania
    e. niezbędny i istotny.

Dobra mowa ciała to więcej niż technika i wyuczone gesty

Mowa ciała (gestykulacja, postawa, mimika, sposób poruszania się) powinna zależeć od treści i celów prezentacji oraz od emocji. Mowa ciała ma pokazać, że jesteś silnym, świadomym siebie, godnym zaufania i jednocześnie lubiącym ludzi liderem. Mówca lider kontroluje swoją mowę ciała i wykorzystuje ją świadomie, aby wywierać wpływ na odbiorców. Wszystko co robi na scenie jest spójne. Przekaz niewerbalny to nie tylko gestykulacja i sposób poruszania się ale również wizualizacja swojej treści (slajdy, tablice, rekwizyty etc.). W komunikowaniu się najważniejsza jest spójność tego, co widzimy z tym, co słyszymy.

Przykazania dobrego przekazu niewerbalnego

  1. Mowa ciała nie musi być doskonała, ale ważne, żeby była autentyczna i spójna z osobowością mówcy oraz z  przekazywanymi przez niego treściami.
  2. Twoja postawa ciała przemówi, zanim się odezwiesz.
  3. Poruszaj się na scenie po to, żeby budować kontakt z odbiorcami i żeby w trakcie prezentacji dbać o tę relację.
  4. Nie koncentruj się  na mowie ciała. Bądź zaangażowany i pozwól Twojemu ciału „wykonywać swoją pracę”.
  5. Uśmiechaj się. Wchodź na scenę uśmiechnięty i wykorzystuj każdy moment prezentacji, żeby uśmiechem pokazać, że lubisz ludzi.
  6. Świadomie używaj rekwizytów. Dbaj o to, żeby przypadkowe rzeczy nie stały się aktorami w Twoim spektaklu.
  7. Twórz inspirujące, proste, czytelne, wspierające Twój przekaz slajdy.
  8. Ćwicz! Mowy ciała nie da się nauczyć z książek.

Dobry mówca to świadomy mówca. Jest to mówca, który zna siebie i wie, czym i w jaki sposób oddziałuje na swoich odbiorców. Wszystko co mówisz i jak mówisz oraz to co robisz i jak to robisz, działa na Twoich odbiorców. Każdy ma mocne strony i obszary do pracy. Najlepsi mówcy pracują nad tym co jest do dopracowania.