Scrum i  Pandemia przyspieszyła zmiany. Rok 2020 przyniósł nam więcej niepewności oraz przyspieszył transformację cyfrową i kulturową. Dla wielu z nas lockdown i zmiana sposobu pracy była zaskoczeniem, część z nas zareagowała przerażeniem – dobrze podsumowuje to jedna z wielu wypowiedzi w mediach społecznościowych: „Bardzo chciałabym byśmy mieli jakiekolwiek scenariusze, na których możemy się oprzeć… jednak mam wrażenie absolutnej wyjątkowości sytuacji, niespotykanej od… (nawet nie wiem, kiedy). Życzę serdecznie wszystkim byśmy wiedzieli, jak reagować, odnajdywać się w zmianie, choć na ten moment rewelacyjnych’ rad, scenariuszy, plan w, szacowań mi brak”. ~ Trenerka


Skoro przyszłości nie da się przewidzieć czy można się do niej przygotować? Jak mądrze zaplanować edukację?

Blair Sheppard, Global Leader, Strategy and Leadership Development w PwC radzi: „Aby mieć przewagę, dzieci powinny skupić się na rozwoju zdolności ciągłego dostosowywania się, angażowania innych w ten proces, a co najważniejsze pozostawać sobą i żyć w zgodzie ze swoimi wartościami. Rada dla student w – nie chodzi wyłącznie o zdobywanie wiedzy, warto nauczyć się jak się uczyć. Reszta z nas powinna pamiętać, że intelektualne samozadowolenie nie jest naszym sprzymierzeńcem i że nauka – nie tylko nowych rzeczy, ale przede wszystkim nowego sposobu myślenia – powinna towarzyszyć nam przez całe życie”.

W dalszej części artykułu podzielę się trendami w edukacji – odpowiem na pytanie: jak się uczyć? Następnie podpowiem, jak zaplanować rozwój w zarządzaniu projektami – jakie kompetencje warto rozwijać oraz które formy wybrać?

Miliony wakatów w zarządzaniu projektami

O tym, że warto zainteresować się projektami i zaplanować swoją karierę w tym obszarze, wspominałam w artykule dotyczących trendów opublikowanym w 30. wydaniu Strefy PMI, gdzie cytowałam raport Project Management Job Growth and Talent Gap 2017– 2027, PMI 2017. Według tego raportu, do 2027 r. przewidywany jest wzrost liczby pracowników w obszarze zarządzania projektami o 33 procent. Oznacza to, że w tym czasie powstanie 22 mln nowych miejsc pracy, a do 2027 r. organizacje będą potrzebować prawie 88 mln osób pracujących na stanowiskach związanych z zarządzaniem projektami. Ostatnio natknęłam się też na ranking najbardziej poszukiwanych zawodów w UK opublikowany przez internetowy portal rekrutacyjny Glassdoor, według którego obecnie jest 27 000 wakatów zarządzania projektami w Wielkiej Brytanii i są to tylko te, które pojawiły się na ich stronie. Jednym z powodów, dla których jest tak duże zapotrzebowanie na kierowników projektów, jest to, że są potrzebni we wszystkich sektorach i branżach. Wydaje się więc, że w zarządzaniu projektami w najbliższych latach pracy nie zabraknie, a najlepsi będą zarabiać krocie.

Przyszłość edukacji

Na moje pytanie na LinkedIn o przyszłość edukacji otrzymałam ciekawą odpowiedź, którą chciałabym się z Wami podzielić.

Jeżeli chodzi o edukację, to rozwijać się będzie Problem Based Learning (PBL), Design Thinking, Co-Teaching, Flipped Education, no i będziemy uczyć się przez całe życie. W zarządzaniu projektami potrzebni będą ludzie z wiedzą w zakresie Biznes AI, Human-Centered- Design (HCD), kobotyki, a to dopiero początek zmian”. ~ Adriana Proszak

Na pewno będziemy uczyć się całe życie (ang. longlife learning), aby sprostać wyzwaniom dynamicznie zmieniającego się i nieprzewidywalnego świata. World Economic Forum szacuje, że ponad połowa pracownik w (54%) do 2022 będzie wymagała znaczącego przekwalifikowania (ang. reskilling). A kultura podnoszenia kwalifikacji (ang. upskilling) polegająca na nauczaniu pracownik w nowych, zaawansowanych umiejętności w celu likwidowania luk w zapotrzebowaniu na talenty, w wielu organizacjach zyskuje na znaczeniu.

Fot. M. Kusyk

Rok 2020 przyniósł zmiany w każdej dziedzinie życia, również w edukacji. Trendy, które śledzę, pokazują, że do sal szkoleniowych już nie wrócimy w takim wymiarze jak w przeszłości.

Czego więc możemy się spodziewać w zamian?

Krótkich i różnorodnych form (tzw. microlearning). Połączone w przemyślane programy rozwojowe będą wspierać rozwój przez całe życie, szybkie oduczanie się starych i naukę nowych rzeczy. W nowej ofercie znajdziecie krótkie odcinki wideo i audio, interaktywne przewodniki umożliwiające pracę własną (ang. workbook), generatory szablon w, zamknięte grupy umożliwiające wspólne uczenie się – tzw. cohort-based learning. Krótkie, maksymalnie trzygodzinne sesje warsztatowe online będą przeplatane spotkaniami w sali szkoleniowej, których celem będzie raczej interakcja pomiędzy uczestnikami, niż nabywanie wiedzy.

Coraz bardziej popularne staną się spotkania w formule mastermind takie jak Agile Leadership Clinic, podczas których wspólnie adresuje się jeden lub kilka problem w uczestnik w – PBL.

Ostatni rok pokazał też, że odpowiednio zaprojektowane spotkania online mogą być tak samo, a w niektórych przypadkach bardziej efektywne, niż te rzeczywiste. A biorąc pod uwagę specyfikę pracy kierownika projektu, umiejętność pracy w wirtualnej rzeczywistości staje się przewagą konkurencyjną i dla tych, którzy nauczą się robić to dobrze, otwiera się właśnie globalny świat.

Kompetencje Project Managera

„Bardziej niż nowoczesności, potrzebujemy człowieczeństwa” Charlie Chaplin.

PMI już od kilku lat, z chwilą wprowadzenia The PMI Talent Triangle™, promuje nową rolę Project Managera – lidera zmiany, który pomaga organizacji zmieniać się lepiej i szybciej niż konkurencja. To już nie forsujący strażnik, który pilnuje, aby zespół dostarczał na czas, zgodnie z wymaganiami i budżetem, a lider służebny, który kieruje się sercem. Zmiany w myśleniu i podejściu do nowej roli kierownika projektu można także zaobserwować w nowym egzaminie PMP. Obecnie 42% pytań dotyka ludzi, czyli koncentruje się na kompetencjach przywódczych, a połowa ze wszystkich pytań adresuje Agile.

Wcześniej wspomniałam o Human-Centered Design, natomiast słowo „HUMAN” pojawia się coraz częściej, mówimy o Human- Centered Organisations czy Human- Centered Leadership. Gary Hamel i Michele Zanini w książce Humanocracy. Creating Organisations as Amazing as People Inside Them proponują, aby biurokrację zamienić na humanokrację (ang. humanocracy). Niestety odczłowieczyliśmy nasze miejsca pracy, powodując, że pracownik stał się trybikiem w maszynie i my, project managerowie mamy w tym szczególne zasługi.

W szóstej edycji PMBOK  Guide listę cech Project Managera rozpoczyna autentyczność – akceptuje ludzi takimi, jacy są i wykazuje się troską w stosunku do innych. Autentyczność wymaga samoświadomości i rezyliencji, więc warto je rozwijać. Kolejne cechy to taktowny, kreatywny, otwarty na różnorodność i inteligentny emocjonalnie. Ken Blanchard w Servant Leadership w praktyce podkreśla, że „największe sukcesy odnoszą ci przywódcy służebni, którzy nauczyli się być uważnymi, empatycznymi słuchaczami”.

Plan działania

Poniżej kilka wskazówek na start:

  1. Poznaj swoje wartości – ustalenie hierarchii pomoże Ci podejmować decyzje w zgodzie z sobą, a nie presją środowiska. Autentyczni, służebni przywódcy kierują się swoimi wartościami. O autentycznym przywództwie przeczytasz na naszym blogu.
  2. Spróbuj zrozumieć historię swojego życia – ważna jest Twoja narracja, a nie same fakty. Poszukaj kontekstu dla swoich doświadczeń i poprzez ten kontekst pozwól znaleźć inspirację, aby mieć wpływ na świat. Prowadź dziennik.
  3. Praktykuj uważność – niech hasło do komputera przypomina Ci o czymś ważnym – S1uchajinnych, WdzieCZnax33. Więcej praktyk znajdziesz na blogu.
  4. Rozwijaj rezyliencję. Jak rozwijać rezyliencję w pracy dowiesz się z artykułu w 31. wydaniu Strefy PMI: Rezyliencja, antykruchość i zwinność, czyli jak radzić sobie w kryzysie? Polecam też praktykę zmiany języka i przeformułowywania (ang. reframing), którą dzieliłam się w 32. wydaniu Strefy PMI. Np. zamiast jestem przeciwko wojnie użyj jestem za pokojem, a to jest za drogie zastąp czy to jest twoja najlepsza cena?
  5. Zbuduj silny zespół wsparcia wokół siebiezadbaj o przewodników i mentorów. Zastanów się kim się otaczasz? Czy ci ludzie wspierają Cię w byciu sobą? A może ograniczają? Dołącz i zaangażuj się w działania społeczności działających wok ł temat w Cię interesujących – np. Project Management Institute, Akademia Zwinnej Liderki. Seminaria, sesje #live czy inne spotkania to doskonała okazja do rozwoju typu cohort-based learning i PBL.
  6. Słuchaj podcastów, oglądaj nagrania na YT lub zapisz się na interesujący cię kurs online, aby uczyć się w wybranym dla siebie czasie. Następnie zdobytą wiedzę wprowadzaj w życie i obserwuj co się dzieje – małymi krokami, praktyka po praktyce. Eksperymentuj i wyciągaj wnioski, a jak coś nie wychodzi, napisz do mnie – to może być ciekawy temat na Agile Leadership Clinic.
  7. Potrzebujesz wsparcia w zaplanowaniu ścieżki rozwoju? Umów się ze mną na bezpłatną sesję mentoringową.

Linki:

https://agilepmo.pl/en/mindfulness-niezbedna–kompetencja-lidera/

https://agilepmo.pl/en/autentyczne-przywodztwo-w-czasach-kryzysu/

https://strefapmi.pl/strefa-wiedzy/nowa-normalnosc-trendy-w-zarzadzaniu-projektami/

https://strefapmi.pl/strefa-wiedzy/teaming-framing-for-learning/