Moje (i pewnie nie tylko) doświadczenia projektowe pokazują, że jeden z kluczowych obszarów do usprawnień w każdym projekcie to precyzowanie wymagań z klientem. Każde, nawet idealnie, według nas, zdefiniowane wymaganie, zawsze może stać się jeszcze lepsze, bardziej szczegółowe. Autor książki i wydanego w tym roku audiobooka daje nam obszerny przewodnik, który bez wątpienia poszerzy Waszą świadomość w obszarze tworzenia wymagań zgodnych z oczekiwaniami klienta. Prawdziwa potrzeba biznesowa przełożona na właściwie zdefiniowane wymagania jest drogą do sukcesu. Rzeczywiste potrzeby są z natury ukryte, a to stanowi trudność w prawidłowym ich określeniu.
Jaką perspektywę można zobaczyć w tej publikacji? Jest to z jednej strony pokazanie różnic, jakie pojawiają się w postrzeganiu perspektywy danego rozwiązania przez klienta oraz przez jego wykonawcę, zaś z drugiej strony podkreślenie efektów synergii, płynących z wzajemnej współpracy nad precyzyjnymi wymaganiami. Ten przewodnik to opisane techniki zbierania wymagań, algorytmów postępowania, które ułatwią „obchodzenie się z konkretami”. Jest to zbiór narzędzi do zarządzania priorytetami, czyli „Czary-Mary z priorytetami!”
Do audiobooka, bo taką wersję publikacji miałam okazję poznać, dołączone są schematy graficzne i konkretne przykłady do wykorzystania od zaraz w praktyce. Autor pokazuje również styl komunikacji NVC na przykładzie rozmowy o wymaganiach i odbiorach funkcjonalności przez klienta, który nie kryje swojego niezadowolenia z efektu wykonanej pracy. W końcu komunikacja to jedno z głównych „narzędzi” definiowania wymagań. Dla mnie rozważania i przemyślenia autora to połączenie bardzo analitycznego myślenia z nastawieniem na potrzeby klienta i próbę ich zrozumienia. Podsumowując – jeżeli pracujesz z wymaganiami, ten audiobook jest dla Ciebie.
Michał Bartyzel, Oprogramowanie szyte na miarę. Jak rozmawiać z klientem, który nie wie, czego chce, Wydanie II – Audiobook, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2020
IT Project Manager w SoftServe. Posiada doświadczenie projektowe w implementacji i wdrożeniach systemów klasy ERP, platform B2B, B2C oraz Big Data. Absolwentka Zarządzania i Informatyki na Politechnice Wrocławskiej oraz Wrocławskiej Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej. Project Management to pasja i ścieżka kariery, którą stale rozwija poprzez certyfikację, warsztaty, konferencje. Z Project Management Institute związana od 2013 roku. W wolnym czasie podróżuje, szczególnie po wyspach greckich, dronuje, lata szeroko pojętymi środkami, pływa i spełnia marzenia.