English Camp to 19 lat historii gdańskiej społeczności PMI realizującej się w ramach inicjatywy CSR. Pierwszy English Camp miał miejsce w 2004 roku i projekt od tamtej pory jest nieprzerwanie kontynuowany.
Mamy szczęście w Gdańsku do wolontariuszy, którzy zaczynają zmianę od najbliższego otoczenia. Dlatego koncentrując się na dzieciakach w trudnej sytuacji materialnej, tworzymy przestrzeń do rozwoju dla uczestników naszych Campów. Celem Campa jest rozwój pasji, zainteresowań i znajomości języka angielskiego oraz budowanie postawy pewności siebie. Wskazane aspekty mają ułatwić drogę po marzenia w kolejnych etapach edukacji, dorastania i współtworzenia zdrowej i stabilnej społeczności ludzi ciekawych świata.
English Camp ewoluował pod względem formy i czasu trwania. Dawniej były to kolonie wyjazdowe na terenie województwa pomorskiego, z czasem zmienialiśmy lokalizacje, miesiąc realizacji wydarzenia oraz formę na półkolonię. Pandemia zmusiła nas to realizacji Campa online, a nawet w maseczkach, ale nawet to nie przeszkodziło nam kontynuować idei English Campów. Potrzeba serducha naszych wolontariuszy była tak duża, że Campy zaczęliśmy organizować latem w wakacje i zimą, podczas ferii. Łącznie 28 niezapomnianych wydarzeń – 18 Summer English Camps i 10 Winter English Camps.
Z naszej oferty korzystały dzieci w wieku 7-16 lat z różnych miejsc – zapraszaliśmy mieszkańców domów dziecka, placówek opiekuńczych, świetlic środowiskowych oraz dzieciaki z rodzin w trudnej sytuacji materialnej. Na ostatnie 2 Campy dołączyły dzieci i młodzież z Ukrainy.
Nad wypoczynkiem i bezpieczeństwem dzieci czuwali nasi wychowawcy i kierownicy obozu. Atrakcji zaś dostarczali nasi animatorzy i lektorzy angielskiego. Każdy obóz miał temat przewodni, między innymi moda, ochrona środowiska, zdrowie, natura, film. W zależności od tematu zapraszaliśmy animatorów, PM-ów, sportowców, aktorów, którzy dzielili się swoimi pasjami i doświadczeniem.
Podczas każdego obozu dzieci uczą się angielskiego. Program Campa podzielony jest na bloki ćwiczeń, w ramach których uczestnicy bawią się w języku angielskim, poznają nowe słówka, przygotowują swoje prezentacje czy wykonują zadania wraz z lektorami. Angielskiego uczymy przez zabawę, a nasze lektorki inspirują, dzięki czemu są to bardzo atrakcyjne moduły. Jest czas na posiłki, podczas których nabieramy sił, i czas na sport, gdzie uchodzi z naszych uczestników energia. Jednak żadne formy zajęć sportowych nie są zbyt dużym wyzwaniem: biegi na orientację, basen, piłka, zumba, boks, a nawet crossfit – to czas z trenerem, który buduje sylwetkę, ale i pokazuje, że wszystko jest w głowie i to tu pokonujemy trudności. Jest również czas na wyciszenie podczas zajęć artystycznych, warsztatów wytwarzania biżuterii, jogi, czy tańca.
Całości domyka nasza tematyka projektowa, gdzie poprzez zabawę przekazujemy wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Przygotowujemy lekcje WF-u, planujemy ogród ziołowy, budujemy rakiety kosmiczne czy inne ważne przedsięwzięcia dla świata i dla naszych uczestników.
Camp to również my, to okazja by wykorzystać i rozwinąć naszą wiedzę. Dlatego zespół projektowy wyposażony jest przez naszych wewnętrznych trenerów w wiedzę z zakresu pozyskiwania sponsorów, planowania, finansowania i projektowania zajęć dla dzieci. Uczymy się od siebie, z bazy wiedzy oraz innych organizacji jak zmieniać Campa, by odpowiadał na potrzeby dzieci, ale był zrealizowany zgodnie z najlepszą wiedzą projektową na rynku. To prawdziwe pole eksperymentalne, gdzie można zdobyć wiedzę z zarządzania projektami, wzmocnić umiejętności komunikacyjne, stworzyć relacje z interesariuszami i stawić czoła finansom.
Wielu wolontariuszy mogłabym wymienić, którzy jako kierownicy projektu czy członkowie zespołu współtworzyli i tworzą historię Campa. Podejmę próbę wymieniania kilkunastu z nich, natomiast pamiętamy, że dobrych serc i pomocnych dłoni było i jest z nami o wiele więcej: Ewa Gąsior, Ada Grzenkowicz, Milena Henszke, Damian Szczęsny, Natalia Jurkiewicz, Arkadiusz Nogalski, Przemek Kacprzak, Karolina Pełka, Katarzyna Sempołowicz-Lipska, Anna Jaszczołt, Piotr Plewiński, Małgorzata Kusyk, Ada Stajewska, Beata Piętka, Aleksandra Wagasewicz, Przemysław Kotecki, Katarzyna Schaefer-Rychter, Marta Michałowska, Alicja Maciołowska, Paweł Gierszewski, Adam Lipski, Sylwia Klang, Justyna Baranowska, Arkadiusz Miętus i …
Wspólna wiedza i zgromadzone dobre praktyki zaowocowały stworzeniem Camp Booka, który zawiera wytyczne dla zespołów projektowych wraz z instrukcją i podpowiedziami, jak stworzyć kartę projektu dla English Campa, jak identyfikować i monitorować ryzyka, jak gromadzić wiedzę na temat interesariuszy i zarządzać ich zaangażowaniem, jak monitorować cash flow i wydatki w projekcie, jak przeprowadzać rekrutację uczestników i jakie dane zbierać. Powstały szablony komunikacji oraz szablony backlogu i programu. Mamy nadzieję, że zgromadzona wiedza przyda się w innych oddziałach PMI.
Imprezą towarzyszącą English Camp są mecze charytatywne, w ramach których firmy z naszej strefy biznesowej rywalizują między sobą o miano najlepszej drużyny, a przy okazji wspierają finansowo organizację Campa. Dzięki nim, jak również naszym wieloletnim sponsorom PWC i Aura EKO, możemy kontynuować nasz projekt.
Relacje z naszym English Campów, filmiki i zdjęcia możecie zobaczyć na naszych social mediach: na Facebooku i LinkedIn.
Servant liderka, pasjonatka rozwiązań szytych na miarę wpierających rozwój kultury projektowej organizacji. Posiada ponad 15-letnie doświadczenie w pracy projektowej w zróżnicowanych zespołach, w tym rozproszonych i międzykulturowych. Projektuje i realizuje szkolenia kreatywne oraz działania doradcze nastawione na realizację celów strategicznych poprzez rozwój zespołów i doskonalenie procesów każdego dnia. Na co dzień Delivery Team Leader w Leanpassion, gdzie przeprowadza i wspiera firmy w drodze przez transformacje oraz Liderka Gdańskiego Oddziału PMI.