English Camp to 19 lat historii gdańskiej społeczności PMI realizującej się w ramach inicjatywy CSR. Pierwszy English Camp miał miejsce w 2004 roku i projekt od tamtej pory jest nieprzerwanie kontynuowany.


Mamy szczęście w Gdańsku do wolontariuszy, którzy zaczynają zmianę od najbliższego otoczenia. Dlatego koncentrując się na dzieciakach w trudnej sytuacji materialnej, tworzymy przestrzeń do rozwoju dla uczestników naszych Campów. Celem Campa jest rozwój pasji, zainteresowań i znajomości języka angielskiego oraz budowanie postawy pewności siebie. Wskazane aspekty mają ułatwić drogę po marzenia w kolejnych etapach edukacji, dorastania i współtworzenia zdrowej i stabilnej społeczności ludzi ciekawych świata.

Fot. PMI PC Oddział Gdańsk

English Camp ewoluował pod względem formy i czasu trwania. Dawniej były to kolonie wyjazdowe na terenie województwa pomorskiego, z czasem zmienialiśmy lokalizacje, miesiąc realizacji wydarzenia oraz formę na półkolonię. Pandemia zmusiła nas to realizacji Campa online, a nawet w maseczkach, ale nawet to nie przeszkodziło nam kontynuować idei English Campów. Potrzeba serducha naszych wolontariuszy była tak duża, że Campy zaczęliśmy organizować latem w wakacje i zimą, podczas ferii. Łącznie 28 niezapomnianych wydarzeń – 18 Summer English Camps i 10 Winter English Camps.

Z naszej oferty korzystały dzieci w wieku 7-16 lat z różnych miejsc – zapraszaliśmy mieszkańców domów dziecka, placówek opiekuńczych, świetlic środowiskowych oraz dzieciaki z rodzin w trudnej sytuacji materialnej. Na ostatnie 2 Campy dołączyły dzieci i młodzież z Ukrainy. 

Fot. PMI PC Oddział Gdańsk

Nad wypoczynkiem i bezpieczeństwem dzieci czuwali nasi wychowawcy i kierownicy obozu. Atrakcji zaś dostarczali nasi animatorzy i lektorzy angielskiego. Każdy obóz miał temat przewodni, między innymi moda, ochrona środowiska, zdrowie, natura, film. W zależności od tematu zapraszaliśmy animatorów, PM-ów, sportowców, aktorów, którzy dzielili się swoimi pasjami i doświadczeniem. 

Podczas każdego obozu dzieci uczą się angielskiego. Program Campa podzielony jest na bloki ćwiczeń, w ramach których uczestnicy bawią się w języku angielskim, poznają nowe słówka, przygotowują swoje prezentacje czy wykonują zadania wraz z lektorami. Angielskiego uczymy przez zabawę, a nasze lektorki inspirują, dzięki czemu są to bardzo atrakcyjne moduły. Jest czas na posiłki, podczas których nabieramy sił, i czas na sport, gdzie uchodzi z naszych uczestników energia. Jednak żadne formy zajęć sportowych nie są zbyt dużym wyzwaniem: biegi na orientację, basen, piłka, zumba, boks, a nawet crossfit – to czas z trenerem, który buduje sylwetkę, ale i pokazuje, że wszystko jest w głowie i to tu pokonujemy trudności. Jest również czas na wyciszenie podczas zajęć artystycznych, warsztatów wytwarzania biżuterii, jogi, czy tańca.

Fot. PMI PC Oddział Gdańsk

Całości domyka nasza tematyka projektowa, gdzie poprzez zabawę przekazujemy wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Przygotowujemy lekcje WF-u, planujemy ogród ziołowy, budujemy rakiety kosmiczne czy inne ważne przedsięwzięcia dla świata i dla naszych uczestników.

Camp to również my, to okazja by wykorzystać i rozwinąć naszą wiedzę. Dlatego zespół projektowy wyposażony jest przez naszych wewnętrznych trenerów w wiedzę z zakresu pozyskiwania sponsorów, planowania, finansowania i projektowania zajęć dla dzieci. Uczymy się od siebie, z bazy wiedzy oraz innych organizacji jak zmieniać Campa, by odpowiadał na potrzeby dzieci, ale był zrealizowany zgodnie z najlepszą wiedzą projektową na rynku. To prawdziwe pole eksperymentalne, gdzie można zdobyć wiedzę z zarządzania projektami, wzmocnić umiejętności komunikacyjne, stworzyć relacje z interesariuszami i stawić czoła finansom.

Fot. PMI PC Oddział Gdańsk

Wielu wolontariuszy mogłabym wymienić, którzy jako kierownicy projektu czy członkowie zespołu współtworzyli i tworzą historię Campa. Podejmę próbę wymieniania kilkunastu z nich, natomiast pamiętamy, że dobrych serc i pomocnych dłoni było i jest z nami o wiele więcej: Ewa Gąsior, Ada Grzenkowicz, Milena Henszke, Damian Szczęsny, Natalia Jurkiewicz, Arkadiusz Nogalski, Przemek Kacprzak, Karolina Pełka, Katarzyna Sempołowicz-Lipska, Anna Jaszczołt, Piotr Plewiński, Małgorzata Kusyk, Ada Stajewska, Beata Piętka, Aleksandra Wagasewicz, Przemysław Kotecki, Katarzyna Schaefer-Rychter, Marta Michałowska, Alicja Maciołowska, Paweł Gierszewski, Adam Lipski, Sylwia Klang, Justyna Baranowska, Arkadiusz Miętus i … 

Fot. PMI PC Oddział Gdańsk

Wspólna wiedza i zgromadzone dobre praktyki zaowocowały stworzeniem Camp Booka, który zawiera wytyczne dla zespołów projektowych wraz z instrukcją i podpowiedziami, jak stworzyć kartę projektu dla English Campa, jak identyfikować i monitorować ryzyka, jak gromadzić wiedzę na temat interesariuszy i zarządzać ich zaangażowaniem, jak monitorować cash flow i wydatki w projekcie, jak przeprowadzać rekrutację uczestników i jakie dane zbierać. Powstały szablony komunikacji oraz szablony backlogu i programu. Mamy nadzieję, że zgromadzona wiedza przyda się w innych oddziałach PMI.

Imprezą towarzyszącą English Camp są mecze charytatywne, w ramach których firmy z naszej strefy biznesowej rywalizują między sobą o miano najlepszej drużyny, a przy okazji wspierają finansowo organizację Campa. Dzięki nim, jak również naszym wieloletnim sponsorom PWC i Aura EKO, możemy kontynuować nasz projekt.

Relacje z naszym English Campów, filmiki i zdjęcia możecie zobaczyć na naszych social mediach: na Facebooku i LinkedIn.