Z Marią Parysz, CEO firmy LogicAI, rozmawia Dominika Kantorowicz
Mario, jak siebie nazywasz? Data Science Project Managerem? AI PM? Digital Managerem, a może jeszcze inaczej?
Najczęściej klienci mówią o mnie AI Expert albo Tech Community Manager. A dla naszej społeczności jestem po prostu Maria. Wywodzę się ze świata innowacji i technologicznych wizjonerów. Wraz ze wspólnikiem założyliśmy firmę LogicAI, w ramach której realizujemy projekty Machine Learningu między innymi dla światowych gigantów jak Rolls Royce, Louis Vuitton czy Sephora. Działamy bardzo szeroko w branży sztucznej inteligencji, gdyż dostarczamy zarówno software AI skrojony na potrzeby klienta, zarządzamy największą na świecie społecznością ekspertów Data Science oraz realizujemy projekty budowania tech communities, hackathonów i technologicznych eventów.
Czy projekty w obszarze AI są faktycznie inne? Czym się różnią?
Projekty AI stawiają przed Project Managerami sporo nowych wyzwań i trzeba przyznać, że są inne. Główna różnica polega na podejściu do zarządzania czasem – projekty AI bazują najczęściej na eksperymentach i trudno określić jaki dokładny wynik przyniesie seria wykonanych testów w ustalonym czasie. Klienci najczęściej oczekują, że algorytm przyniesie skuteczność na poziomie 99%, co jest mało realne przy pierwszym wdrożeniu. Dlatego wymagana jest praca w krótkich sprintach oraz jak najszybsze wdrożenie rozwiązania na produkcję, zgodnie z podejściem Lean Startup. Realizacja projektów w tym zakresie wymaga również wiedzy, że algorytmy Machine Learningu uczą się z czasem, więc nie ma sensu dopieszczać długo kodu, gdyż przyrosty korzyści biznesowych w czasie są coraz mniejsze. Ponadto PM-owie muszą zrozumieć pracę na danych, muszą więc być trochę analitykami danych – i to jest kolejna różnica o której warto wspomnieć. Dlatego PMI w materiale The Project Manager of the Future, na pierwszym miejscu spośród sześciu najbardziej pożądanych kompetencji ery digitalizacji, podaje właśnie umiejętności Data Science.
Jakie kompetencje są wymagane od AI Project Managerów?
Gdy Project Managerowie pytają mnie co powinni opanować, by zostać AI Project Managerami, zawsze wymieniam ten sam komplet sześciu kompetencji: rozumienie danych i podstaw zarządzania nimi, Agile opanowany do perfekcji (tutaj nie ma innego sposobu działania), umiejętność oceny niepewności (policzenie opłacalności projektu jest często trudne dla projektów o nieokreślonym zakresie) oraz… umiejętność zabawy klockami Lego – to oczywiście żart, ale chodzi o filozofię. Składanie rozwiązań AI wymaga znajomości dostępnych „klocków” i wiedzy jak można je ze sobą dopasować. Do tego bezwzględnie dodałabym jeszcze ciekawość i gotowość na ciągłą naukę oraz umiejętność zarządzania zmianą – na poziomie zmiany wprowadzanej do organizacji poprzez dany projekt, szczególnie w kontekście potencjalnych zmian w składzie zespołów, tam gdzie wprowadzamy automatyzację.
Podobno zarządzasz pięciomilionową społecznością ekspertów AI. Jak to jest związane z podstawową działalnością?
To dla nas ogromne wyróżnienie, że we współpracy z Kaggle, jako jedyna firma na świecie, stworzyliśmy największą na świecie społeczność AI, w tym Data Scientistów oraz ekspertów AI. Rośniemy bardzo szybko – w ciągu dwóch lat ponad trzykrotnie! Działamy ramię w ramię z Kaggle i Google, w obszarze, który dopiero zaczyna być popularny – czyli tech community buildingu. Współpraca z milionami utalentowanych Data Scientistów pozwala nam tworzyć zespoły projektowe złożone z najlepszych na świecie ekspertów oraz korzystać z ich ekspertyzy na rzecz naszych klientów.
Jakich wyzwań powinniśmy się spodziewać jako Project Managerowie przyszłości?
Mam świadomość, że praca każdego z nas ulegnie zmianie, częściowo przez automatyzację pracy, a częściowo przez typ projektów, jakimi zarządzamy. Dlatego uważam, że największym wyzwaniem będzie adaptacja do szybko nadchodzących zmian, zarówno odnośnie typu realizowanych projektów jak i metod zarządzania. Dlatego tak potrzebna jest odpowiednia edukacja i odwaga we wdrażaniu zmian, do której ciągle zachęcam swoich studentów. Większość projektów jakie będą wprowadzane w firmach w ciągu najbliższych lat będzie związana z AI. Zmieni się również to, jakie będą zadania Project Managera przyszłości, gdyż algorytmy zautomatyzują również naszą codzienną pracę, polegającą na tworzeniu harmonogramów, estymacji, delegacji zadań czy komunikacji statusów.
Jakbyś oceniła obecny stan AI na świecie? Mamy powody do radości czy może powinniśmy się obawiać?
Jestem propagatorką edukacji technologicznej i uważam, że edukacja to klucz do właściwego wykorzystania tej siły, którą daje nam upowszechnienie AI. Niewiedza jest często podstawą do lęków wobec nadchodzących zmian. Uważam, że inwestycja w technologiczną edukację jest najlepszą lokatą na przyszłość. Sztuczna inteligencja została stworzona po to, aby pomóc człowiekowi i tak też powinna być rozpatrywana, a nie jako zagrożenie. Natomiast obecny poziom wiedzy pozostawia wiele do życzenia, co skutkuje tym, że mechanizmy AI stały się domeną programistów i odstraszają osoby o profilu biznesowym.
To gdzie widzę największe ryzyko, to właśnie w braku zrozumienia chociaż najprostszych mechanizmów stojących za rozwiązaniami sztucznej inteligencji, która nas już otacza. Niewiedza prowadzi do sytuacji, gdzie reagujemy lękiem na humanoidalne roboty, a nie reagujemy na treści dostosowywane do nas przez social media, które, jak pokazuje praktyka ostatnich lat, potrafią być niezwykle niebezpieczne, gdy są użyte w nieetyczny sposób.
Co byś poleciła młodym pokoleniom Project Managerów? A co tym starszym?
I jednym, i drugim, proponuję pogłębianie wiedzy z zakresu AI i Data Science. Prowadząc wiele szkoleń z tych dziedzin dla biznesu, wiem jak ważne są podstawy, na których następnie buduje się specjalizacje. Należy zacząć od dobrego szkolenia i znalezienia mentora ze świata AI, który pomoże odnaleźć się w morzu dostępnych informacji. Polecam oczywiście szkolenia prowadzone przez osoby, które faktycznie projekty AI realizowały, a nie tylko ukończyły kurs online z zakresu AI.
Z doświadczenia wiem, że niezależnie od wieku można zostać AI PM, gdyż jedną z domen Data Science jest doświadczenie biznesowe, którego sama znajomość najnowszych technologii nie jest w stanie zastąpić.
A jak AI wpłynie na rolę PMO?
PMO ma wielką szansę stać się kluczową jednostką w procesie digitalizacji przedsiębiorstw. Już dzisiaj PMO jest centrum informacji o projektach w organizacji i najczęściej gromadzi dane z wielu lat realizacji inicjatyw. Jak wspominałam wcześniej, do stworzenia skutecznego algorytmu potrzebujemy danych, dlatego też twierdzę, że PMO przyszłości będą w znaczącym stopniu wykorzystywały Data Science, chociażby tworząc algorytmy przewidujące ryzyka projektu lub czas jego trwania. Obserwuję trend, że PMO (głównie w USA) zaczynają powoli zatrudniać Data Scientistów do swoich zespołów, uświadamiając sobie moc drzemiącą w posiadanych danych.
Czy znaczenie roli Project Managera wzrośnie czy spadnie w organizacji?
Project Managerowie mają gigantyczną szansę wzrosnąć na fali nowych projektów digitalizacji i AI, jednak zdecydowanie muszą zdobyć a następnie pogłębiać nową wiedzę z obszaru nowych technologii. Odpowiadając na pytanie, to trochę zależy o którym Project Managemencie mówimy. Od wielu lat wskazuję na trend polegający na rozwarstwieniu naszej profesji – na grupę Project Managerów realizujących zlecone zadania od A do Z i PM-ów rozwiązujących problemy biznesowe. Niby to samo, a jednak różnica jest kolosalna. Tak więc znaczenie pierwszej grupy spadnie, gdyż relatywnie powtarzalne zadania zostaną zastąpione algorytmami, a znaczenie drugiej grupy bardzo wzrośnie, gdyż to ich ekspertyza będzie niezbędna do wprowadzenia dowolnej zmiany technologicznej w przedsiębiorstwie.
Jak oceniasz dojrzałość projektów AI w Polsce versus projekty w innych krajach? Czy w zestawieniu z USA, Chinami, Indiami, krajami arabskimi czy Europą wypadamy blado?
Widzę sporą dysproporcję w inwestycjach w rozwiązania oparte na AI. Polska jest bardzo nieśmiała i zaczyna zazwyczaj od małych projektów, takich na próbę. Drugi element, który martwi mnie bardziej, to że jesteśmy naśladowcami. Firmy i jednostki rządowe z krajów arabskich, Chin czy USA proszą zawsze o coś niepowtarzalnego i skrajnie innowacyjnego. A Polacy proszą o coś, co już się sprawdziło gdzieś indziej. Tymczasem posiadając tak utalentowanych programistów oraz grono doświadczonych Project Managerów, wierzę, że jesteśmy w stanie wprowadzić rozwiązania AI, które będą podziwiane i naśladowane przez świat.
Przedsiębiorczyni AI, Data Scientist, AI community leader. Współzałożycielka i prezeska firmy LogicAI, firmy, która buduje i wdraża rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji oraz Data Science dla międzynarodowych korporacji i jednostek państwowych. Przewodnicząca Kaggle Days – największej na świecie, ponad pięciomilionowej społeczności ekspertów od sztucznej inteligencji i Data Science. Jest wykładowcą m.in. na Politechnice Warszawskiej, SGH i Collegium Civitas. Laureatka nagród dla przedsiębiorców, m.in. Jutronautów.
Senior Innovation Specialist w InPost. Obecnie wspiera budowę nowej struktury − Innovation Labu, w Biurze Strategii Korporacyjnej i Projektów Strategicznych. Propaguje w organizacji kulturę innowacji, kreatywnego i start-up’owego myślenia, podejścia produktowego oraz wiedzę z zakresu nowych technologii. W zespole Strefy PMI od 2019 roku, obecnie zastępca redaktora naczelnego oraz opiekunka merytoryczna Strefy Wiedzy. Prywatnie, miłośniczka mocnej, czarnej kawy, eksperymentów kulinarnych, odkrywania nowych miejsc w duchu slow i wszelkich aktywności, w tym ostatnio − crossfitu.