Czy Wy też odnosicie wrażenie, że funkcjonowanie w świecie, w którym szeroki dostęp do źródeł wiedzy i informacji wcale nie sprawia, że rozwój przychodzi nam łatwiej? Że jest wręcz przeciwnie – im więcej jest wiedzy, którą możemy przyswoić, tym trudniej jest zredukować ją do naprawdę przydatnych treści? Dobra wiadomość jest taka, że istnieją trzy główne źródła wiedzy, z których możemy korzystać na potrzeby rozwoju zawodowego. Badacze określają je procentowo w metodzie 70/20/10[1]. Sprawdziliśmy jak ta metoda działa w Allegro z perspektywy stanowisk związanych z product i project managementem.
70% wiedzy zdobywamy dzięki doświadczeniom
Praca w Allegro jest wyjątkowa, tu nie ma nudy i rutyny. Każdy dzień jest okazją do nauki, szansą na nowe wyzwania i współpracę z osobami z innych zespołów.
Andrzej z PMO, zapytany o typowy dzień pracy w Allegro odpowiada: „Pracuję w Allegro od niedawna, ale to co mogę powiedzieć to to, że każdy dzień w Allegro jest inny. Wciąż pojawiają się nowe zadania. Mimo tego, że pracuję tak krótko, miałem okazję wziąć odpowiedzialność za duże zadanie, którego realizacja pozwoliła mi lepiej poznać model biznesowy Allegro. To czego się nauczyłem mogliście przeczytać w czerwcowym numerze Strefy PMI.”
Dzięki praktyce nabieramy wprawy w realizowanych zadaniach i stajemy się ekspertami dziedzinowymi. Dziesiątki zrealizowanych projektów czy rozwiniętych z sukcesem produktów sprawiają, że wiemy czego się spodziewać i jak radzić sobie w trudnych sytuacjach. I choć każdy projekt czy produkt jest inny, w zarządzaniu nimi mają zastosowanie zebrane dotychczas doświadczenia, również te niełatwe.
Zdarza się też tak, że ekspert potrzebuje wyjść z przysłowiowego pudełka, poszukać doświadczeń i inspiracji gdzie indziej.
Agnieszka, Product Team Managerka swoje 14 lat pracy w Allegro podsumowała takim wpisem na LinkedIn: „W Allegro pracuję od 2007 roku, ale ta robota wciąż mnie kręci. Prowadzę zespół Product Managerów w Platformie Technicznej, choć z wykształcenia jestem kulturoznawczynią, a 14 lat temu zaczynałam pracę w Obsłudze Użytkownika. W ciągu tych 14 lat Allegro trzykrotnie umożliwiło mi zmianę ścieżki zawodowej dostarczając potrzebnych szkoleń, szans i dając wsparcie liderów branży. Miałam dzięki temu okazję budować rozwiązania, których codziennie używa kilka milionów użytkowników. To olbrzymia satysfakcja obserwować, jak prowadzone przeze mnie do zeszłego roku Jakość sprzedaży, Super sprzedawca i system ocen z każdym kolejnym dniem wspierają zadowolenie kupujących na Allegro. W Allegro nie jestem wyjątkiem – osób, które w innych, niż pierwotnie wybrane działach odnajdują to, co ich kręci najbardziej, jest u nas naprawdę sporo. Firma przyciąga i zatrzymuje ludzi skalą oraz fachowością i zaangażowaniem współpracowników.”
Ta historia inspiruje, pokazuje, że można a nawet trzeba eksperymentować również z własną ścieżką zawodową, bo nigdy nie wiesz co jest za przysłowiowym zakrętem. Takich historii jak ta Agnieszki jest wiele w Allegro. Jest ich pewnie wiele również w Waszym środowisku pracy, choć może o tym (jeszcze) nie wiecie.
BONUS od autorek: Quiz „Zgadnij kierunek studiów lub tytuł pracy dyplomowej Twojej koleżanki lub kolegi” idealnie sprawdzi się podczas integracji zespołowej. Zbierz wcześniej potrzebne informacje od członków zespołu a potem umieść je wraz z losowymi odpowiedziami w quizie. Gwarancja dobrej zabawy! (PS: Nasze tematy prac dyplomowych przeczytacie w bio.)
Turystyka międzyzespołowa w Allegro
Gdy myślimy o możliwościach rozwoju w Allegro i chcemy zweryfikować czy dany temat to coś, czym naprawdę moglibyśmy się zajmować na dłuższą metę, z pomocą przychodzi turystyka międzyzespołowa[2]. To program mobilności wewnętrznej, w ramach którego pracownik może dołączyć do innego zespołu na wybrany okres czasu – od 2 tygodni do 3 miesięcy. Podczas turystyki pracownik staje się częścią nowego zespołu, uczestniczy w jego spotkaniach, pracuje nad konkretnymi zadaniami.
Karolina z zespołu Talent Acquisition, „turystka” w zespole Agile Coachów, zapytana o powód, dla którego zdecydowała się na turystykę odpowiada: „Zdecydowałam się na turystykę, ponieważ to możliwość rozwoju przez doświadczanie. Zamiast snuć domysły, czym zajmuje się zespół Agile Coachów, postanowiłam to sprawdzić sama! Moim celem było zrozumienie zakresu i obowiązków roli AC oraz identyfikacja kompetencji niezbędnych do wykonywania tej pracy. Ponadto, poznanie dobrych praktyk z zakresu usprawniania pracy zespołów oraz współpracy z kadrą zarządzającą. Najlepszym elementem tego doświadczenia jest to, że oprócz shadowingu, masz również realne zadania do ‘dowiezienia’, więc możesz się sprawdzić i zastanowić czy to droga dla Ciebie.”
Turystyka sprawdza się, gdy pracownik chce – od początku bazując na praktyce i nauce przez doświadczenie – wpłynąć na swoją ścieżkę kariery lub rozwoju. To podejście, które działa, gdy planujemy przekwalifikowanie, chcemy poszerzyć swoją perspektywę i wiedzę w wybranym obszarze, zmienić produkt lub projekt, nad którym pracujemy lub po prostu połączyć kropki. Więcej na temat turystyki i rozwoju w Allegro możecie przeczytać w naszym raporcie zintegrowanym na: raportesg.allegro.pl
20% wiedzy uzyskujemy ucząc się z doświadczeń innych i korzystając z informacji zwrotnej
Uczymy się poprzez praktykę, na szczęście nie tylko własną, bo nawet, gdybyśmy bardzo się starali nie jesteśmy w stanie doświadczyć wszystkiego.
W Allegro sposobem na dzielenie się wiedzą jest wewnętrzna konferencja Allegro Tech Meeting (ATM). Chociaż nasi pracownicy na co dzień mają możliwość brania udziału w wielu wydarzeniach zewnętrznych i konferencjach, zarówno jako uczestnicy jak i prelegenci, tradycją jest, że od 15 lat w samym Allegro odbywa się konferencja, na której prelegentami są właśnie oni. Mają możliwość dzielenia się swoją wiedzą, opowiadania o projektach, sukcesach, a czasem też o nieudanych przedsięwzięciach. Wszystko po to, aby nawzajem się od siebie uczyć i rozwijać, ale też świętować. Wydarzenie odbywa się we wrześniu, w okolicy Dnia Programisty i jest swoistym świętem technologii w Allegro.
Demo i feedback
Dla Product Managera idealną okazją do nauki od innych oraz zebranie feedbacku jest Demo Produktowe[3]. Może to być zarówno Demo, które Product Manager organizuje, jak również to, w którym bierze udział jako uczestnik, podpatrując inne rozwiązania. Tak o wartości i funkcji Demo mówi Anita, Product Managerka w Allegro: „W moim zespole produktowym co dwa tygodnie robimy Demo nowo przygotowanych funkcjonalności. Gotowe produkty prac prezentują osoby, które je stworzyły. Pokazujemy zarówno prace developerskie, ale też makiety, propozycje visuali do kampanii itp. Dzięki tym spotkaniom mogę nie tylko szybko udzielić feedbacku i iteracyjnie poprawiać produkty prac, ale też uczyć się o zespole i od zespołu. Z każdym kolejnym demo coraz lepiej znamy siebie i swój styl komunikacji, więc uczę się jak pracować z pojedynczymi członkami zespołu, dawać im lepsze wymagania czy przydatny feedback. Dodatkowo, uczę się od innych członków zespołu – w naszym zespole produktowym wszyscy chętnie dzielą się pomysłami, opiniami i angażują się w usprawnienia.”
Pamiętamy także o informacji zwrotnej. Dobrze przekazany feedback pomaga eliminować błędy i wzmacniać mocne strony, a tym samym rozwijać i zwiększać samoświadomość każdego z nas.
10% wiedzy zdobywamy poprzez formalne szkolenia
Rozwój zawodowy pracowników jest kluczowy dla rozwoju Allegro. MindUp to nasz program edukacyjny, który obejmuje szkolenia z tzw. umiejętności miękkich, szkolenia techniczne, programy menedżerskie i narzędzia rozwojowe. Inne możliwości uczenia się, z których korzystamy w ciągu roku to np. mentoring, coaching, ośrodki oceny i rozwoju oraz narzędzia diagnostyczne, takie jak ocena Extended DISC lub CliftonStrengths. Sięgamy też po krótkie formy przyswajania nowej wiedzy, np. webinaria, kursy e-learningowe, artykuły, warsztaty wewnętrzne w ramach biznesowych akademii rozwoju (np. Commerce Academy, CX Leader Academy), zajęcia językowe, firmowa biblioteczka i wiele innych.
Przypadek? Nie sądzę
90% wiedzy, którą zdobywamy w pracy bazuje na doświadczeniach naszych lub naszych kolegów i koleżanek. Czy to przypadek? Tam, gdzie w grę wchodzi ciągły i skuteczny rozwój nie ma przypadków. Są za to otwartość na nowe rozwiązania, rozwijanie umiejętności obserwacji, głód wiedzy i potrzeba ciągłej aktualizacji raz pozyskanych informacji. Też tak macie? Mamy nadzieję, że tak!
[1] W książce The Career Architect Development Planner Michael M. Lombardo i Robert W. Eichinger po raz pierwszy opowiedzieli o metodzie 70/20/10 w kontekście maksymalizacji efektywności rozwoju zawodowego.
[2] Internal mobility w Allegro, potocznie nazywane turystyką zespołową, to przemieszczanie się pracowników w ramach różnych ról i projektów w organizacji. Celem tego działania jest poszerzenie i podniesienie wiedzy oraz umiejętności pracowników z różnych obszarów organizacji. W efekcie zwiększenie ich kompetencji, zdobycie i wzrost wiedzy dotyczącej organizacji oraz relacji pomiędzy funkcjami i procesami.
[3] Demo Produktowe to otwarte spotkanie, na które mogą przyjść wszyscy zainteresowani tematem. Zespół omawia i prezentuje to, czym zajmował się w ostatnim sprincie.
Zawodowo (i etatowo) od kilku lat zajmuje się employer brandingiem. W tym roku skończyła Szkołę Strategii Marki prowadzoną przez SAR – Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej. Od 2 lat ma certyfikat DIMAQ na poziomie Professional. Lubi dobrze napisane treści, komunikację, która trafia w potrzeby odbiorcy i pamięta o „prawie psucia udanych podejść”. Jej praca magisterska dotyczyła realizacji uprawnień kontrolnych Regionalnych Izb Obrachunkowych w stosunku do samorządu gminnego.
Ekspert Portfolio Management z wieloletnim stażem w międzynarodowych organizacjach. Entuzjastka projektowego porządku, który pomaga najbardziej skomplikowane projekty przedstawić i poprowadzić w przewidywalny sposób. W Allegro pracuje od 3 lat. Stara się łączyć świat projektowy z produktowym, tworząc rozwiązania w oparciu o najlepsze praktyki dostępne w Allegro i na świecie, bo po co wyważać otwarte drzwi. Jest dumna, że oprócz studiów ekonomicznych ma na koncie obronioną pracę inżynierską z zakresu optymalizacji żywienia borówki amerykańskiej.