Niektórzy czytelnicy mogli poznać Marty Cagan z pierwszego wydania książki “Inspired” z 2017 roku, w której skupia się głównie na istocie startup’ów. Zachęcony entuzjastycznym przyjęciem swojego pierwszego dzieła, postanowił przyjrzeć się wyzwaniom, przed którymi stają rozwijające się firmy, a także jak powstają produkty w dużych przedsiębiorstwach o charakterze korporacyjnym. Tak oto powstało drugie wydanie “zainspirowanych”, które w moim odczuciu może być bardzo ciekawą lekturą dla osób już zarządzających produktem, w celu uporządkowania własnej wiedzy i “zainspirowania” się metodami opisanymi przez autora, a także dla laików, takich jak ja, którzy “step by step” mają opisaną każdą rolę występującą w organizacji oraz obowiązki i proces tworzenia produktu, jakie im towarzyszą.

Marty, bazując na swoim wieloletnim doświadczeniu w kierowaniu zespołami produktowymi, skupia się przede wszystkim na potrzebach klientów, dostarczając czytelnikowi swoje obserwacje, analizy i schematy działania. Aby jak najlepiej pokazać, co ma wpływ na sukces produktów opartych na technologii, przytacza sylwetki osób, które zrewolucjonizowały rozwiązania takich gigantów jak Google czy Netflix.  

Autor przedstawia cały proces zarządzania produktem jako sztukę, gdzie wszystko, co na ten produkt wpływa ma znaczenie i musi ze sobą współgrać – właściwi ludzie, właściwy proces, a także kultura produktu. Dużą uwagę skupia na osobie menedżera produktu, aby uświadomić jak wymagająca i odpowiedzialna jest to rola w całym procesie tworzenia produktu, a jednocześnie wciąż źle rozumiana i niedoceniana przez wiele organizacji. Warto też wspomnieć, że proces jest bardzo dokładnie opisany przez autora. Podaje on różne techniki pracy nad odkrywaniem produktu na każdym z jego etapów.

Często książki o podobnej tematyce potrafią znużyć czytelnika długością i trudnością opisów, co skutkuje utratą wątku. W tym przypadku jest zupełnie inaczej. Lektura jest podzielona tematycznie na 5 części, a każda z nich na krótkie rozdziały. To, co przykuwa uwagę od pierwszego momentu to przystępna dla czytelnika czcionka oraz uporządkowanie tematyczne i wizualne. Wszystkie zagadnienia, do których odnosi się autor, stanowią fundamenty dla nowoczesnego opracowywania produktów i każde z nich zostało przez niego opisane. Tak jak wspomniałam wcześniej, jest to kopalnia wiedzy, zarówno dla doświadczonych menadżerów produktu, jak i tych rozpoczynających swoją karierę w tym kierunku. 

Marty Cagan, Zainspirowani. Jak tworzyć kultowe produkty technologiczne, Helion, Gliwice 2021, s. 306

Fot. Helion