Często zdarza się, że na swojej drodze spotykasz osoby z ogromnymi umiejętnościami technicznymi, które stają się liderem. Jest to przecież naturalna ścieżka rozwoju. Skoro ktoś poradził sobie z awansem z „regulara” na „seniora”, to przecież poradzi sobie jako lider, prawda?
Niestety nie zawsze tak jest. Umiejętności techniczne nie zastąpią umiejętności miękkich i nie wystarczą w takich aspektach jak motywacja, relacja z zespołem, czy relacja z biznesem. Często osoba stająca się leaderem nie wie nawet jakie ma obowiązki i na co powinna zwrócić uwagę. Co więcej często ludzie myślą, że nadal będą mieć tyle samo czasu na kodowanie/programowanie, ile mieli będąc seniorem. A potem następuje zderzenie z nową rzeczywistością. Jak poradzić sobie z problemami, które wyrastają tak szybko, jak grzyby po deszczu? Z własnego doświadczenia napiszę tak: gdybym książkę Technical Leadership. Od eksperta do lidera przeczytała tydzień przed objęciem pierwszy raz stanowiska lidera, byłoby mi zdecydowanie łatwiej.
Autor krótko, zwięźle i na temat przedstawia meandry codziennego życia lidera, podkreślając, gdzie kończy się rola eksperta i jakie oczekiwania są od lidera. W rozdziałach, które są de facto konkretnymi zagadnieniami, z którymi spotyka się lider, wskazuje, jak poradzić sobie w codziennej pracy, na co zwrócić szczególną uwagę i z czego rozliczy nas menadżer.
Książka jest napisana prostym językiem, nie ma w niej upiększeń, jest konkretna, co zdecydowanie spodoba się osobom pracującym w IT.
Autor proponuje ciekawe podsumowanie każdego z rozdziałów – mianowicie wprowadza mapy myśli, które uporządkują naszą wiedzę, a jak będziemy chcieli wrócić do danego rozdziału, pomogą w przypomnieniu najważniejszych kwestii.
Zdecydowanym plusem książki jest to, że nie jest ona podręcznikiem naukowca, a doświadczeniem programisty, który sam w swojej karierze stał się liderem i zderzył się z problemami, które opisał. Jestem pewna, że da ona wiele inspiracji osobom rozpoczynającym swoją karierę jako lider
Mariusz Sieraczkiewicz, Technical Leadership. Od eksperta do lidera. Wydanie II poszerzone, Onepress, Gliwice 2018, s. 192
Praca to jej pasja, nie wyobraża sobie, że mogłaby zmienić rolę i nie być IT Project Managerem. Realizuje projekty w branży IT dla dużych klientów enterprise. Dodatkowo, stara się ogarniać bieżące zagadnienia kreatywnego chaosu panującego na jej podwórku. Z zarządzaniem projektami jest związana 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Po godzinach uwielbia spędzać czas z dzieciakami, jazdę na rowerze i dobry film.