Projekty i zadania realizowane przez różnorodne firmy stają się coraz bardziej złożone i często realizowane są w zmiennym środowisku biznesowym, które wymaga usystematyzowanego podejścia do zarządzania nimi. Coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z kompetencji, jakich dostarczają profesjonalni Project Managerowie. Obecnie to już nie dziwnie brzmiąca nazwa zawodu, która specjalnie nikomu nic nie mówi, ale zestawienie twardych i miękkich umiejętności składających się na wymagania stawiane kandydatom na tego typu stanowisko.
Kierownik projektu jak dyrygent orkiestry
Wybór właściwej osoby na stanowisko Project Managera jest w całym procesie zarządzania projektem jednym z krytycznych czynników sukcesu. To od tej osoby zależy w głównej mierze rezultat całego przedsięwzięcia.
Najłatwiej wytłumaczyć zakres obowiązków kierownika projektu porównując go do dyrygenta orkiestry. Tak jak dyrygent przeprowadza orkiestrę przez poszczególne partie utworu, organizując całą grupę wykonawców w celu osiągnięcia jak najlepszego efektu, tak kierownik projektu przeprowadza swój zespół poprzez projekt w ramach tzw. ograniczeń projektowych. Pilnuje by przedsięwzięcie było utrzymane w ramach założonych kosztów, zrealizowane w wyznaczonym czasie i zakresie przy jednoczesnym zachowaniu postawionych wymagań jakościowych.
Jak zostać Project Managerem?
Nie ma gotowego przepisu na to jak stać się kierownikiem projektu. Ścieżka dojścia na wymarzone stanowisko jest indywidualna dla każdego z nas. To pewnego rodzaju mix doświadczeń zawodowych, zdobytej wiedzy, umiejętności zarządczych i determinacji w dążeniu do celu. Można jednak opisać pewien zbiór działań, które dadzą solidne fundamenty do budowy CV.
Szkolenia i studia podyplomowe
W codziennej pracy zawodowej na pewno spotykacie się z szeregiem osób, które na projektach zjadły zęby. Uważają, że wszystko robią prawidłowo. W swych działania bazują głównie na swoich odczuciach, instynkcie zawodowym i doświadczeniu. Często brakuje jednak im podstaw, których posiadanie eliminuje często powtarzane błędy takie jak: brak właściwej komunikacji, zrozumienia celu projektu, czy niewłaściwej priorytetyzacji zadań. Skuteczną metodą na poznanie podstaw zarządzania projektami, narzędzi ułatwiających pracę oraz zrozumienia prawidłowego przebiegu projektu są studia podyplomowe. Na rynku dostępny jest cały wachlarz tego typu zajęć. Czym się kierować w wyborze? Najlepiej opiniami.
Pamiętajmy jednak, że teoria to nie wszystko. Istotny jest także aspekt praktyczny prowadzonych zajęć.
Szkolenia w odróżnieniu do studiów stanowią jedynie pewne wytyczne. To dobry punkt startu dla tych, którzy chcą zobaczyć czy ten kierunek zawodowy jest dla nich.
Certyfikacje – jaką wybrać i dlaczego?
Liczba dostępnych certyfikacji powiększa się wraz z tym, jak specjalizuje się rynek. Każda z istniejących na rynku organizacji dostosowuje swoje usługi do zmian rynkowych i idącego za tym wzrostu wymagań w podejściu do zarządzania projektami. Można sobie zadać pytanie: po co te certyfikacje w ogóle są? Z jednej strony standaryzują rynek zarządzania projektami, z drugiej zaś stanowią potwierdzenie, że wykazaliście się wiedzą z danego obszaru.
Patrząc z perspektywy kogoś, kto chce zostać kierownikiem projektu, warto poszerzać wiedzę. Świat zarządzania projektami podobnie jak inne dziedziny otaczające nas na co dzień podlegają zmianom, pojawiają się nowe trendy i narzędzia. Posiadanie certyfikatu stanowi także „twardy” element CV. Na rynku pracy coraz częściej poszukiwani są kierownicy projektu z konkretnymi certyfikacjami.
Determinacja
Niestety muszę Cię rozczarować!!! Jeśli liczysz, że wymarzona praca sama przyjdzie do Ciebie to czekaj dalej, ale tylko na cud.
„Kto chce, szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu”. Szukaj sposobu „podłapania” praktyki w kierowaniu projektami. Na początek możesz rozejrzeć się na przykład w obecnym miejscu pracy czy istnieje możliwość odbycia praktyki w projekcie. Nie nastawiaj się na kasę, tylko na zdobycie wiedzy i doświadczenia. Nie od razu będziesz kierownikiem projektu. Pamiętaj – krok za krokiem. Jak mówi stare chińskie przysłowie „Nawet najdłuższa podróż rozpoczyna się od pierwszego kroku”.
A więc do dzieła! Zacznij stawiać swoje kroki. Łap okazje, wyjdź z inicjatywą, na przykład usprawnienia jakiegoś procesu w wykonywanej obecnie pracy. Zaczynaj od małych rzeczy i buduj swoją projektową historię.
Innym dobrym kierunkiem do wejścia w świat project managementu są stowarzyszenia zrzeszające ludzi pracujących w tej profesji. Rozejrzyj się na swoim lokalnym rynku, na pewno z łatwością odnajdziesz darmowe seminaria, spotkania i inne podobne okazje do wymiany doświadczeń i zdobycia znajomości. Poszukiwania możesz rozpocząć od strony www.pmi.org.pl.
Jak już zdobędziesz wiedzę, podłapiesz praktykę, czeka cię krok drugi: rusz śmiało na rynek pracy.
Na co pracodawcy zwracają uwagę ?
Spójrzmy na rozmowę kwalifikacyjną oczami eksperta – Natalii Staskiej, HR Business Partner, z 15-letnim doświadczeniem w HR, która wspierała zespoły o bardzo różnym profilu, najczęściej z pogranicza technologii i biznesu:
„W swojej pracy zawodowej na co dzień poszukuję pracowników z określonymi predyspozycjami. Znalezienie odpowiedniego kandydata na stanowisko PM-a to proces zazwyczaj dwuetapowy. Pierwszy etap to zapoznanie się z CV. Drugi to rozmowa kwalifikacyjna.
Kierownika Projektu dobiera się przede wszystkim pod kątem dwóch aspektów: zespołu, z którym będzie pracował oraz rodzaju projektów, które będzie realizował. Dla przykładu inne doświadczenie wymagane jest w projektach marketingowych, inne w projektach IT. Podczas rozmowy sprawdzane jest wiele elementów. Ważna jest dojrzałość projektowa kandydata w kontekście wykorzystywanej metodyki – frameworku, Waterfall czy Agile, w którym pracuje zespół.
Podczas samej rozmowy kwalifikacyjnej łatwo zweryfikować czy rozmawiam z kimś, kto rzeczywiście ma doświadczenie zawodowe czy tylko świetnie napisane CV. Konkretne pytania dają obraz kandydata oraz dużo mówią o umiejętności słuchania, które w kontekście stanowiska PM-a jest o wiele ważniejsze niż mówienie. Te dwa elementy: słuchanie i wypowiedź stanowią części tak ważnej na tym stanowisku umiejętność komunikacji. Bardzo Istotnym elementem sprawdzanym podczas rozmowy jest także umiejętność analitycznego myślenia. Każdy z nas jest inny, dlatego też nigdy nie ma takich samych kandydatów na rozmowie.
Czasami wystarczy rozmowa i opowieść kandydata, jakie projekty realizował, jak pracował z ludźmi gdzie napotkał problemy i jak sobie z nimi poradził. Innym razem kandydata sprawdza się pod kątem jego predyspozycji zawodowych jednym z dostępnych na rynku narzędzi.
Tajemnicy rekrutacyjnej nie odkryje, jeśli powiem, że jest kilka pytań, które mogą pojawić się na 99% podczas rozmowy: Jaką rolę pełniliście do tej pory w projektach? Jak duży był wasz zespół projektowy? Jakie było wasze umocowanie w strukturach firmy?”
Drodzy kandydaci na przyszłych kierowników projektów, życzę wytrwałości w dążeniu do celu! Pamiętajcie:
„Nie ma rzeczy, której nie można by zdobyć wytrwałą pracą i pilnym staraniem.”
Seneka Młodszy
Na co dzień szlifuje umiejętności zarządzania projektami, pracując jako Project Manager w firmie Vector Solutions, specjalizującej się w projektowaniu, integracji i utrzymaniu kompleksowych rozwiązań end-to-end. Prowadzi projekty dla operatorów telekomunikacyjnych oraz data center, sektora enterprise, a także branży mediów w Polsce. W celu połączenia praktyki i teorii ukończył studia MBA Project Management. Hobbystycznie prowadzi bloga agile-lives.com. Po godzinach spędza czas aktywnie. Męczy go siedzenie w jednym miejscu.