Szef wymagający i wyrozumiały to książka oparta na wieloletnim doświadczeniu autorki, a jej wyjątkowość polega na tym, że w niezwykle jasny i przyjazny sposób pokazuje, że skuteczność i wymaganie wysokich standardów nie jest sprzeczne z empatią i troską o innych. Ba! Tak naprawdę bycie szczerym, troskliwym, a jednocześnie stawiającym jasne zasady i wymagania, jest niezbędne do stworzenia efektywnie pracującego zespołu.  

Książka jest podzielona na dwie części. W pierwszej, zatytułowanej Nowa filozofia zarządzania autorka opisuje własne doświadczenia, opowiada historie ze swojego życia. Wprowadza pojęcie „radykalnej szczerości” czyli połączenia osobistej troski i bezpośredniej konfrontacji jako klucza do budowania zaufania. Gdy ludzie Ci ufają i wiedzą, że się o nich troszczysz, to łatwiej przyjmują krytykę i pochwały, szczerze mówią co sądzą o Twojej pracy, utożsamiają się ze swoimi rolami w zespole i koncentrują się na osiąganiu wyników. 

Poza budowaniem relacji opartych na radykalnej szczerości, w pierwszej części książki dowiesz się też: jak tworzyć kulturę otwartej komunikacji – bierz, dawaj i zachęcaj do dzielenia się wskazówkami; jak ważne jest zrozumienie; co motywuje każdego członka Twojego zespołu, a także… że mówienie ludziom, co mają robić – nie sprawdza się.

Druga część, Narzędzia i techniki, to komplet wskazówek i narzędzi, które mają służyć budowaniu radykalnie szczerych relacji. Każdy rozdział części pierwszej znajduje odniesienie w drugiej. Mowa o: narzędziach budowy zaufania w relacjach z bezpośrednimi podwładnymi, pomysłach jak przyjmować, dawać, ale i zachęcać ludzi do wyrażania pochwał i krytyki, technikach pozwalających uniknąć znudzenia i wypalenia, i wynikach – narzędziach, które pomogą zespołowi szybciej robić to, co zespół robi razem. Z rozdziału Zaczynamy dowiesz się, jak wprowadzać w życie wskazówki zawarte w książce, poznasz plan budowy kultury „radykalnej szczerości”.

Polecam Ci tę książkę niezależnie od tego czy jesteś szefem, czy masz szefa. Radykalna szczerość to „metoda komunikacji”, która sprawdzi się nie tylko w pracy, ale również w codziennym życiu. Słuchaj, wyjaśniaj, dyskutuj, decyduj, przekonuj, realizuj, wyciągaj wnioski i działaj!

Kim Scott, Szef wymagający i wyrozumiały, MT Biznes, Warszawa 2019, s. 357