Decyzyjni to kolejna książka Marty Cagana (tym razem z współautorem – Chrisem Jonesem) przeznaczona dla menedżerów produktów, w szczególności cyfrowych produktów technologicznych, zatytułowana w oryginale Empowered.

Książka jest świetnym uzupełnieniem pierwszej publikacji Marty Cagana pt. Zainspirowani (recenzowanej w numerze 34), która adresowała pytanie: jak tworzyć produkty, które klienci kochają. Empowered natomiast dostarcza praktycznych odpowiedzi na komplementarne pytanie: jak stworzyć silną organizację i/lub silny zespół produktowy? Zdaniem autorów: silny zespół i firma produktowa to z jednej strony lider, potrafiący zbudować środowisko efektywnej, skutecznej i twórczej pracy. Z drugiej zaś – zgodnie z oryginalnym tytułem – upełnomocniony (ang. empowered) zespół. Upełnomocniony, władny, a nie tylko „decyzyjny” jak głosi tytuł polskiego tłumaczenia. 

Książka prezentuje mnóstwo wskazówek, popartych bogactwem przykładów „z życia” o tym jak tworzyć takie wyjątkowe, twórcze i otwarte środowisko, jaka powinna być rola i zadania lidera. Także o tym jak stworzyć taki empowered zespół produktowy.

Kolejne rozdziały prezentują kroki budowy silnej organizacji lub zespołu produktowego, obejmujące dwa zagadnienia: zespół oraz produkt. Po stronie zespołu autorzy zaczynają od wskazania najważniejszych odpowiedzialności lidera produktowego, jakimi są coachowanie i rozwijanie członków zespołu. Kolejny krok to budowa zespołu: znalezienie, pozyskanie i onboarding specjalistów. Następny zaś to stworzenie topologii zespołu w najlepszy sposób odzwierciedlającej potrzeby firmy. Po stronie produktu omawiana są najpierw wizja i strategia produktu, a następnie jej przekształcenie w działania dzięki określeniu celów każdego zespołu. Przy czym te cele zespołów rozumiane są jako problemy do rozwiązania.

Bardzo przydatny jest też opis case study (część VIII), a także plan transformacji organizacji produktowej (część IX), tak by pracowała w sposób, w jaki pracują najlepsze firmy i zespoły produktowe.

Książka jest bardzo dobrze, przystępnie napisana, praktyczna i wciągająca. Z pewnością pomoże stworzyć Wam zespół (i organizację) Waszych marzeń, a także produkty, które klienci będą kochać. Bardzo ją polecam.

A na koniec jeszcze drobiazg pod adresem wydawnictwa. Ten drobiazg to przetłumaczenie oryginalnego tytułu angielskiego Empowered jako Decyzyjni. To tłumaczenie w ogóle nie oddające znacznie bogatszego angielskiego słowa. Proponuję więc, by wydawnictwo w kolejnych wydaniach tej książki pozostało przy oryginalnym tytule. 

Marty Cagan, Chris Jones, Decyzyjni. Jak zwykli ludzie kreują niezwykłe produkty, Helion, Gliwice, 2023, s. 424