W tym kwartale (po raz kolejny) sięgnęłam po pozycję Hacking Growth autorstwa Sean Ellis i Morgana Browna. Jest to zdecydowanie jedna z tych pozycji literatury biznesowej, do której z przyjemnością wraca się po czasie w celu czerpania inspiracji oraz wzmocnienia się w trudnych chwilach zwątpienia w rozwój produktu.

Dlaczego? Ponieważ jest przepełniona sprytnymi i uniwersalnymi pomysłami na rozwój firmy czy ekspansję produktu – bez względu na branżę czy jej cykl życia. Każdy z nich poparty jest realnymi przykładami. Autorzy udowadniają przedstawiając daną metodę czy technikę, że jej wykorzystanie realnie wpłynęło na sukces nie tylko w jednej organizacji, ale i w innych potwierdzając jednocześnie powtarzalność tej korelacji.

Autorzy podzielili książkę na dwie części: The Method i The Growth Hacking Playbook. Część pierwsza obejmuje metodę i proces hakowania wzrostu, a część druga to swoisty poradnik dotyczący zastosowania metody hakowania wzrostu na konkretnych case studies. Taka konstrukcja z podziałem na część teoretyczną i praktyczną daje przejrzystość czytelnikom.

Fot. Random House US

Nie zdradzając zbyt wielu szczegółów. Czy powiedziałbyś, że Pinterest był mało popularną stroną z inspiracjami dla kucharzy, a Airbnb skupiało się na couch surfingu (oferowaniu darmowych noclegów dla podróżujących)? Skromne początki, nieprawdaż? Co się więc stało, że te produkty stały się tak popularne i niektórzy z nas nie potrafią sobie wyobrazić podróży, czy źródła inspiracji bez nich? Za niezwykłym wzrostem tych firm kryje się przemyślana, starannie wdrożona metodologia – Growth Hacking, praktykowana w najbardziej wpływowych organizacjach. To właśnie tę metodę autorzy dokładnie przedstawiają i prowadzą przez proces tworzenia i wykonywania własnej, dostosowanej do potrzeb strategii hakowania wzrostu.

Najgorętsza metodologia w największych i najbardziej efektywnych organizacjach opisana w jednej książce. Hacking Growth to pozycja która zdecydowanie mnie zachwyciła i z czystym sumieniem mogę polecić każdemu, kto zajmuje się rozwojem organizacji i/lub produktu. Powiem więcej – jest to obowiązkowa lektura dla każdego, kto ma wpływ na rozwój firmy!

Sean Ellis, Morgan Brown, Hacking growth: how to- day’s fastest-growing companies drive breakout success, Random House US, London 2017, s. 320