Do tej pory nie zdarzyło nam się, że do recenzji wybieraliśmy książkę, która została wydana wcześniej niż 2 lata temu. Niemniej tym razem zrobiliśmy wyjątek, bo przecież komunikacja powinna być ponadczasowa. Czy tak rzeczywiście jest? Zwłaszcza w czasie pandemii, gdzie prawie całkowicie zanikła komunikacja face2face?
Pozwólcie, że swoją recenzję zacznę od cytatu słów wydawcy: „Żyjemy coraz szybciej, pracujemy na coraz wyższych obrotach, tworzymy i odbieramy coraz więcej informacji. Świat się zmienia. A komunikacja zmienia się wraz z nim”. To prawda, a pandemia udowodniła, że nie ma nic pewniejszego niż zmiana i trzeba być do niej przygotowanym w różnych dziedzinach życia – również (a może przede wszystkim) w obszarze komunikacji. W tej książce znajdziecie merytoryczne informacje o prowadzeniu komunikacji z zespołem projektowym, które są oparte na doświadczeniach, a nie na teorii. Autorka poświęca również dużo miejsca w swojej książce dla etyki w biznesie, odpowiedzialności za projekt i współpracowników, zaufania do współpracowników, co jest niezwykle cenne w tak niestabilnej i często zmieniającej się sytuacji jaką mamy od 2019 roku.
Cieszę się, że na pierwszym miejscu autorka postawiła relacje międzyludzkie, które są równie zmienne i ewoluują jak cały biznes. Nowoczesne kanały komunikacji są jej istotnym elementem, ale autorka wskazuje też kwestie emocji (rozdział: Inteligencja emocjonalna) oraz prowadzenia spotkań na żywo (które w aktualnej sytuacji powinniśmy odnieść do włączonych kamer, co nadal nie jest powszechne w Polsce).
Autorka nie boi się również trudnego tematu – konfliktów komunikacyjnych w organizacji. Wojny pomiędzy zespołami, działami, menedżerowie ukierunkowani na własne cele i ambicje – brzmi znajomo? A jak to wpływa na całą organizację, pracę w projekcie oraz osiąganie celów? To niezwykle cenne informacje dla każdego kierownika projektów, które pozwolą mu łamać bariery komunikacyjne i doprowadzić projekt do końca.
Cenną zawartością tej książki są również praktyczne informacje, porady doświadczonego Project Managera, które dotyczą współpracy z każdym członkiem zespołu oraz własnego warsztatu pracy (począwszy od narzędzi wspomagających komunikację, przez zarządzanie ludźmi, a także własnym czasem pracy). Podsumowania poszczególnych rozdziałów pomagają usystematyzować swoją wiedzę i ukierunkować ciekawość na kolejne aspekty zarządzania komunikacją.
Polecam lekturę szczególnie osobom, które wkraczają w świat zarządzania projektami – dzięki tej książce usystematyzujecie swoją wiedzę z zakresu komunikacji oraz ukierunkujecie poszukiwania kolejnych zagadnień.
Katarzyna Żbikowska, Komunikacja biznesowa oczami kierownika projektu, Wydawnictwo OnePress, Warszawa 2013, s. 232
Praca to jej pasja, nie wyobraża sobie, że mogłaby zmienić rolę i nie być IT Project Managerem. Realizuje projekty w branży IT dla dużych klientów enterprise. Dodatkowo, stara się ogarniać bieżące zagadnienia kreatywnego chaosu panującego na jej podwórku. Z zarządzaniem projektami jest związana 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku. Po godzinach uwielbia spędzać czas z dzieciakami, jazdę na rowerze i dobry film.