Do tej pory nie zdarzyło nam się, że do recenzji wybieraliśmy książkę, która została wydana wcześniej niż 2 lata temu. Niemniej tym razem zrobiliśmy wyjątek, bo przecież komunikacja powinna być ponadczasowa. Czy tak rzeczywiście jest? Zwłaszcza w czasie pandemii, gdzie prawie całkowicie zanikła komunikacja face2face? 

Pozwólcie, że swoją recenzję zacznę od cytatu słów wydawcy: „Żyjemy coraz szybciej, pracujemy na coraz wyższych obrotach, tworzymy i odbieramy coraz więcej informacji. Świat się zmienia. A komunikacja zmienia się wraz z nim”. To prawda, a pandemia udowodniła, że nie ma nic pewniejszego niż zmiana i trzeba być do niej przygotowanym w różnych dziedzinach życia – również (a może przede wszystkim) w obszarze komunikacji. W tej książce znajdziecie merytoryczne informacje o prowadzeniu komunikacji z zespołem projektowym, które są oparte na doświadczeniach, a nie na teorii. Autorka poświęca również dużo miejsca w swojej książce dla etyki w biznesie, odpowiedzialności za projekt i współpracowników, zaufania do współpracowników, co jest niezwykle cenne w tak niestabilnej i często zmieniającej się sytuacji jaką mamy od 2019 roku. 

Cieszę się, że na pierwszym miejscu autorka postawiła relacje międzyludzkie, które są równie zmienne i ewoluują jak cały biznes. Nowoczesne kanały komunikacji są jej istotnym elementem, ale autorka wskazuje też kwestie emocji (rozdział: Inteligencja emocjonalna) oraz prowadzenia spotkań na żywo (które w aktualnej sytuacji powinniśmy odnieść do włączonych kamer, co nadal nie jest powszechne w Polsce). 

Autorka nie boi się również trudnego tematu – konfliktów komunikacyjnych w organizacji. Wojny pomiędzy zespołami, działami, menedżerowie ukierunkowani na własne cele i ambicje – brzmi znajomo? A jak to wpływa na całą organizację, pracę w projekcie oraz osiąganie celów? To niezwykle cenne informacje dla każdego kierownika projektów, które pozwolą mu łamać bariery komunikacyjne i doprowadzić projekt do końca. 

Cenną zawartością tej książki są również praktyczne informacje, porady doświadczonego Project Managera, które dotyczą współpracy z każdym członkiem zespołu oraz własnego warsztatu pracy (począwszy od narzędzi wspomagających komunikację, przez zarządzanie ludźmi, a także własnym czasem pracy).  Podsumowania poszczególnych rozdziałów pomagają usystematyzować swoją wiedzę i ukierunkować ciekawość na kolejne aspekty zarządzania komunikacją. 

Polecam lekturę szczególnie osobom, które wkraczają w świat zarządzania projektami – dzięki tej książce usystematyzujecie swoją wiedzę z zakresu komunikacji oraz ukierunkujecie poszukiwania kolejnych zagadnień. 

Katarzyna Żbikowska, Komunikacja biznesowa oczami kierownika projektu, Wydawnictwo OnePress, Warszawa 2013, s. 232