Żyjemy w świecie, w którym nasz sukces często zależy od umiejętności przekazywania wartości liczbowych w jasny i zrozumiały sposób. Ile razy zdarzyło Ci się być na spotkaniach, prezentacjach, podczas których przedstawione były przeróżne liczby odzwierciedlające sytuację, w jakiej się znajdujemy, wykresy podsumowujące kwartał czy wyniki sprzedaży? Po przeczytaniu tej książki zrozumiesz, że często dane, które przedstawiamy są abstrakcyjne. Jeśli chcesz rzeczywiście dotrzeć do odbiorcy musisz je „ożywić”.

Czy kiedykolwiek widząc reklamę kumulacji w totolotku analizowałeś, ile czasu zajmie Ci wydanie tej wygranej? A może kalkulowałeś co możesz za to kupić? Chcąc rozszerzyć powierzchnię swojego dysku w chmurze, zastanawiałeś się jaka przestrzeń będzie dla Ciebie odpowiednia? Ile to właściwie 5GB pamięci? Pierwsze myśli, które nasuwają się do głowy to „dużo”, bliżej nieokreślona wartość. Jeśli natomiast wykorzystamy pojęcie czasu możemy odpowiedzieć na powyższe pytania w następujący sposób:

  1. Jeśli każdego dnia wydawałbyś 50 tys. złotych – wygrywając milion na loterii to wystarczyło by Ci wygranej na zaledwie 20 dni… A jeśli wygrałbyś miliard to wystarczyłoby Ci na 55 lat – czyli mniej więcej 2 pokolenia.
  2. 5 GB muzyki to 2 miesiące dojazdów do pracy, bez powtarzania któregokolwiek utworu.

Pokazanie rzeczywistej perspektywy tych liczb zaskakuje. Jak to możliwe? Odpowiedzią na to podzielili się autorzy Chip Heath oraz Karla Star – od dziecka zafascynowani liczbami.

Książka jest zbiorem ponad trzydziestu technik, dzięki którym przybliżysz swoim odbiorcom to, co jest niejasne i odległe. Przykładowe techniki to: Unikaj liczb – doskonałe tłumaczenia nie potrzebują liczb;

Faworyzuj liczby przyjazne dla użytkownika; Spróbuj się skupić na liczbie 1; Osadzaj liczby w znanej konkretnej ludzkiej skali; Wykorzystuj liczby emocjonalne – takie, które zaskakują, mają większe znaczenie.

Techniki są opisane w poszczególnych rozdziałach z przykładami oraz porównaniami, dzięki którym uzyskasz odpowiedź na pytanie, dlaczego liczby się liczą.

Uważam, że książka jest o nieszablonowej tematyce i od razu przykuła moją uwagę. Można byłoby powiedzieć, że jest to książka dla wszystkich, ponieważ liczby były, są i będą wśród nas. Natomiast ja chciałabym podkreślić, że powinien ją przeczytać każdy, kto w swojej pracy posługuje się liczbami i o nich opowiada.

Chip Heath, Karla Star, Liczby się liczą. Data Storytelling czyli jak opowiadać o danych, MT Biznes, Warszawa 2022, s. 209