Kiedy masz w domu dwójkę nastolatków codziennością stają się dla Ciebie usłyszane zwroty: „to dopiero na poniedziałek”, „jutro się za to zabiorę”, „za chwilę”, „jeszcze nie teraz” i tak mogłabym wymieniać i wymieniać. Dlatego kiedy na stronie wydawnictwa mtbiznes.pl zobaczyłam książkę: Zjedz tę żabę! Dla uczniów i studentów stwierdziłam, że może autorzy książki przekonają moich nastolatków, że nie warto odkładać zadań na wieczne nigdy, skoro mi to nie wychodzi.

Już samo wydanie książki jest skierowane do młodych ludzi: grafika, obrazki w środku, przejrzystość i mała liczba stron na pewno nie odstraszą czytelnika. Książka składa się z pięciu części i krótkiego podsumowania. W każdej z części autorzy skupiają uwagę na jednym istotnym aspekcie rozpoczynając od: trzech filarów sukcesu, poprzez organizację swojego czasu, uczenia się tego co Cię nie interesuje, presji osiągania sukcesu, a kończąc na proaktywnym radzeniu sobie ze stresem i jego przyczynami.

Książka miała być dla moich nastolatków, ale przeczytałam ją również ja i, jako mamę, moją uwagę przykuły dwie części: presja osiągania sukcesu i proaktywne radzenie sobie ze stresem i jego przyczynami, bo przecież to my, rodzice i nauczyciele, wywieramy na naszą młodzież najwięcej presji pod kątem uczenia się, zdobywania wiedzy i nowych umiejętności.

Zastanawiałam się, czy autorzy zdecydują się na polemikę z takimi działaniami i zostałam mile zaskoczona, bo autorzy piszą w książce wprost: rodzice, nauczyciele też byli uczniami, robili dokładnie to samo co Wy, ale mieli inne narzędzia. Ludzie sukcesu uczą się cały czas, non stop zdobywają wiedzę i mają jeszcze większą presję, ale umieją sobie z nią poradzić.

Książka przedstawia techniki, które bazują na odpowiednim przygotowaniu miejsca pracy i (lub) nauki, odpowiedniego nastawienia się, wyciszenia i wyłączenia „przeszkadzaczy” takich jak telefony, komunikatory i dopiero po takim przygotowaniu uczeń może rozpocząć naukę. W zakresie zdobywania wiedzy przeczytamy o priorytetyzacji, nastawieniu na wynik, konsekwencjach braku działania i traktowaniu każdego działania indywidualnie. Niby każdy z nas o tym wszystkim wie i niby każdy z nas przekazywał taką wiedzę młodzieży, ale dopiero jak sami sięgną do tej lektury otwierają im się oczy i można usłyszeć: „hmmm, ta technika priorytetyzacji ma sens”.

Z mojej perspektywy, polecam książkę także rodzicom. Często nieumiejętnie przekazujemy techniki i zasady dzieciakom. Nie wiemy, jak umotywować nasz tok myślenia i mówimy o takich wartościach, które do nich nie trafiają. A w książce znajdziemy sporo przykładów, umotywowanych wartościami skierowanymi do młodzieży.

Brian Tracy, Anna Leinberger, Zjedz tę żabę! Dla uczniów i studentów, MT Biznes, Warszawa 2023, s. 168